سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم "22 ژوئیه" (22 July) تازه‌ترین ساخته پل گرین‌گرس کارگردان بریتانیایی اولین بار در دنیا روز چهارشنبه در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز نمایش داده شد.

این فیلم نشان می‌دهد چگونه یک نفر، یک خانواده و یک کشور با شوک روحی و پیامدهای یک حمله مرگبار کنار می‌آیند. "22 ژوئیه" از روی داستان واقعی حمله تروریستی سال 2011 در نروژ ساخته شده است که 77 قربانی برجای گذاشت. فیلم از دو زاویه به ماجرا نگاه می‌کند – یکی که از ملی‌گرایی و ترس از پناهجویان ریشه گرفته است و دیگری اعتقاد به اتحاد و یک جامعه دموکرات و دور از خشونت – تا داستان سفر فیزیکی و احساسی یک بازمانده جوان برای بازیابی خود را دنبال کند.

آندرس بریویک راستگرای افراطی بلژیکی در 22 ژوئیه سال 2011، ابتدا با یک خودروی بمب‌گذاری‌شده که در نزدیکی یک ساختمان دولتی در اسلو پارک شده بود، هشت نفر را کشت. او بعد به جزیره اوتایا رفت، جایی که دانش‌آموزان جوان برای بحث درباره اتحاد نژادی جمع شده بودند و در یک تیراندازی گسترده 69 را کشت که بسیاری از آن‌ها بچه‌های حزب حاکم بر کشور و پناهجویان جوان بودند.

22 July

"22 ژوئیه"

تروریست نروژی (با بازی آندرس دانیلسن لی) در فیلم با صراحت "نخبگان لیبرال" مقصر ورود پناهجویان به کشور می‌داند. "22 ژوئیه" تلفیقی از تعلیق، اکشن و خویشتن‌داری است. گرین‌گرس 63 ساله سازنده سه فیلم مجموعه اکشن "بورن" شامل "برتری بورن" (2004)، "اولتیماتوم بورن" (2007) و جیسن بورن" (2016) با بازی مت دیمن در نقش یک جاسوس فراری است.

گرین‌گرس در 2007 برای فیلم "یونایتد 93" نامزد اسکار بهترین کارگردانی شد. "یکشنبه خونین" (2002)، "منطقه سبز" (2010) و "کاپیتان فیلیپس" (2013) از دیگر ساخته‌های اوست. پروژه 20 میلیون دلاری و 143 دقیقه‌ای "22 ژوئیه" از 10 اکتبر اکران عمومی می‌شود. این فیلم تولید مشترک نروژ و ایسلند است.

"دوران ما" (Our Time) فیلم جدید کارلوس ریگاداس فیلمساز مکزیکی نیز روز گذشته به عنوان یکی دیگر از رقبای جایزه شیر طلای این دوره جشنواره ونیز در لیدو روی پرده رفت. این فیلم درباره خانواده‌ای در حومه یکی از شهرهای مکزیک است که گاوهای مسابقات گاوبازی را پرورش می‌دهند. استر مسئولیت اداره مزرعه را به عهده دارد، در حالی که همسرش خوان که یک شاعر با شهرت جهانی است، حیوانات را بزرگ و انتخاب می‌کند. یک اتفاق، رابطه این زوج را با بحران روبرو می‌کند.

Our Time

"دوران ما"

فیلم 173 دقیقه‌ای "دوران ما" تولید مشترک مکزیک، فرانسه، آلمان، دانمارک و سوئد است. این اولین فیلم ریگاداس 46 ساله بعد از "پس از تاریکی، نور" است که در 2012 جایزه بهترین کارگردان جشنواره کن را برای او به همراه داشت. ریگاداس در 2007 نیز برای فیلم "نور خاموش" جایزه هیئت داوران کن را گرفت.

روز چهارشنبه همچنین "درمه آمریکایی" (American Dharma) تازه‌ترین ساخته ارول موریس مستندساز آمریکایی برنده اسکار در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز نمایش داده شد. این فیلم درباره استیو بَنِن تاجر و مدیر رسانه‌ای است که از ژانویه تا اوت 2017 به عنوان استراتژیست ارشد و مشاور دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا فعالیت می‌کرد. موریس در "درمه آمریکایی" باورهای این چهره جنجالی، احساسش نسبت به ترامپ و فیلم‌هایی که درک او از دنیا را شکل داد، مورد پرسش قرار می‌دهد.

American Dharmaاستیو بَنِن در "درمه آمریکایی"

روز گذشته دیوید کراننبرگ کارگردان کانادایی در لیدو یک کلاس پیشرفته برگزار کرد. او امسال در ونیز جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد را دریافت می‌کند.

هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم ونیز 29 اوت (هفت شهریور) آغاز شد و هشت سپتامبر (17 شهریور) به کار خود پایان می‌دهد. گی‌یرمو دل تورو کارگردان مکزیکی رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل است.

علی افتخاری