به گزارش هنرآنلاین، آیین اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان شامگاه چهارشنبه 14 شهریور در سالن کوثر مجموعه 22 بهمن برگزار شد.

علیرضا رضاداد دبیر جشنواره در ادامه مراسم با بیان این که تمام مسائل نوجوانان در کلاس درس خلاصه نمی‌شود، گفت: لازمه پیشرفت توجه همگانی ما به کودکان و نوجوانان است؛ توجه خانواده، جامعه، مسئولان و هنرمندان؛ زیرا ما جهان خود را در زبان و هنر هنرمندان جست‌وجو می‌کنیم تا هنجارهای جامعه را تمرین و مشق همزیستی و زندگی اجتماعی را تجربه کنیم.

قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان با ابراز امیدواری از این که جشنواره دارای دبیرخانه دائمی در اصفهان شود، عنوان کرد: امیدوارم جشنواره همچون تهران، در اصفهان نیز دارای دبیرخانه دائمی شود و بتوانیم با حضور هنرمندان و مردم در تئاترها، نمایش‌ها و سالن‌های سینما به ارتقای هنر کمک کنیم. جشنواره سی و یکم حال و هوا و رنگ متفاوتی به اصفهان داد و این شهر را به جهان معرفی کرد.

در ادامه با حضور هیئت داوران جایزه زنده‌یاد زاون قوکاسیان و شهردار اصفهان روی صحنه، جایزه ویژه این بخش را اهدا کردند. در بخش بعدی با حضور پوران درخشنده، امیرحسین صدیق و مریم سعادت جوایز بخش آثار بلند داستانی سینمای ایران اهدا شد.

در ادامه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا رضاداد دبیر جشنواره برای اهدای تندیس زرین شهید بهنام محمدی روی سن رفتند.

صالحی بیان کرد: خوشحالیم که بار دیگر جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان، سرزمین هنر برگزار می‌شود، منطقه‌ای که در گستره و تنوع محصولات و سابق هنری و هم در دانش و مکتب هنری اگر نگوییم بی‌نظیر، حتماً در جهان کم‌نظیر است.

وی افزود: سینمای کودک و نوجوان از جهات مختلف بخش مهم سینمای ایران است. اول اینکه 18 میلیون مخاطب کودک و نوجوان دارد. این سینما می‌تواند این گروه را در یادگیری، سرگرمی و هزاران امر دیگر کمک کند. این سینما می‌تواند راه بزرگسالان را به سینما باز کند. علاوه بر این که امروز مسائل جدیدی نیز رخ داده است. کارشناسان وزارت آموزش‌وپرورش می‌گویند از میان کودکان و نوجوانان ایرانی، هشت میلیون روزانه شش ساعت از وقت خود را سرگرم فضای مجازی هستند. همچنین 70 درصد آن‌ها به فیلم‌های بزرگسالان علاقه‌مند هستند. این یعنی خوراک لازم را برای این گروه سنی آماده نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: سینمای کودک و نوجوان بعد از انقلاب دوران خوبی را سپری کرده است. در حال حاضر بیش از 200 فیلم بعد از این دوران ساخته شده است. این یعنی قدم‌های مهمی در این حوزه برداشته‌ایم که البته کافی نیست. در یک سال گذشته اتفاقات خوبی در این سینما رخ داده است. فروش فیلم‌های کودک و نوجوان از نیمه دوم سال گذشته تا امروز ارقام خوبی را نشان می‌دهد و تعداد این فیلم‌ها نیز بیشتر شده است.

وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصاد سینمای کودک و نوجوان نیز این که در هر دوره اکران یک فیلم متعلق به این سینما وجود دارد، اتفاق خوبی است. این که در تفاهم‌نامه سازمان سینمایی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار است همه سالن‌های کانون آماده‌سازی برای نمایش فیلم‌های کودک شوند، اتفاق خوبی است.

صالحی با اشاره به اهمیت نهادسازی در سینمای کودک و نوجوان بیان کرد: چند نهاد در حال ایجاد است. در حال حاضر تشکل غیردولتی حمایت از سینمای کودک و نوجوان شکل گرفته و مراحل پایانی ثبت خود را طی می‌کند. در زمینه پخش نیز شکل‌گیری نهادی تخصصی در آینده‌ای نزدیک فرصتی ایجاد می‌کند تا توزیع و پخش سینمای کودک و نوجوان ماهرانه‌تر باشد. همچنین نیاز است قطب‌های سینمای کودک و نوجوان در کنار تهران ایجاد شود و یکی از آن‌ها اصفهان است که امسال سه فیلم تولید شده در بخش مسابقه داشت. این موارد دستاوردهای سال گذشته تاکنون است.

وی با اشاره به افق دید جشنواره تا دوره سی و دوم بیان کرد: استفاده از ادبیات و فرهنگ اقوام ایرانی در سینمای کودک و نوجوان باید ظهور و بروز یابد. طعم ایران را باید در سینمای کودک و نوجوان بیشتر بچشیم. رویکرد دوم فرصت سازی برای سینمای انیمیشن است. اینکه اکنون پنج فیلم انیمیشن در حال تولید است، خبر خوبی است. رویکرد سوم از ظرفیت این گروه سنی باید بیشتر استفاده کنیم. فضای فناوری‌های جدید با سوژه‌های خلاقانه می‌تواند فرصت‌های جدید ایجاد کند. کودک باید احساس کند تولیدات داخلی می‌تواند جذابیت‌های مشابه تولیدات خارجی داشته باشد.

وزیر ارشاد عنوان کرد: از همه کسانی که مهمانان این جشنواره را میزبانی کردند، تشکر می‌کنم. از مسئولان شهر اصفهان، همکاران سازمان سینمایی، برگزار کنندگان جشنواره و به‌ویژه هیئت‌های داوری در بخش‌های مختلف.

جشنواره فیلم کودک

در ادامه بخش دیگری از جوایز اهدا شد و "لویی" استندآپ کمدین سوم این مراسم به روی سن آمد.

مجری مراسم به حضور دانش آموزان شین‌آباد و بچه‌های منطقه زلزله‌زده سرپل ذهاب اشاره کرد. در ادامه جایزه ویژه یونیسف به سجاد اسماعیلی برای بازیگر فیلم "لکنت" بهترین بازیگر نوجوان جشنواره اهدا شد. همچنین به دلیل ترویج مفهوم صلح و دوستی میان کودکان جایزه دوم یونیسف به محمدرضا حاجی غلامی برای فیلم "جمعه گل" اهدا شد.

جایزه اصلی یونیسف به دلیل اتخاذ نگاه عمیق به مسائل کودک و نوجوان و دیدگاه دغدغه‌مند کارگردان در پرداختن به مسئله آموزش کودکان و سوادآموزی به امیر مشهدی عباس برای کارگردانی فیلم "دوچ" اهدا شد. همچنین جایزه ویژه سیفژ نیز به فیلم "خانه" به کارگردانی جانگ وو کیم از کره جنوبی اهدا شد.

در ادامه کلیپی از دیدار نمایندگان یونیسف با پذیرفته شدگان دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان در ایام جشنواره پخش شد.

با حضور هیئت داوران بخش پویانمایی بین‌الملل جوایز این بخش اهدا شد.

محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان در ادامه مراسم بیان کرد: اصفهان توانسته افتخارات خود را در ادبیات، شعر، موسیقی، صنایع دستی و همه هنرها را در طول تاریخ به رخ بکشد. امروز سینما را نیز به افتخارات خود اضافه کرده است. امیدوارم در آینده‌ای نزدیک با ارتقای بیشتر سطح جشنواره این رویداد در بعد بین‌المللی به جایگاه اول تبدیل شود. فیلمسازی و توجه به کودکان و نوجوانان یک افتخار است. باید ایران عزیزمان را به دنیا بشناسانیم و آنچه لایق شخصیت ایران و ایرانی است را به دنیا معرفی کنیم.

اهدای جایزه بهترین بازیگر زن آسیا پاسیفیک به ثریا قاسمی

در ادامه امیر اسفندیاری مشاور بین‌الملل سازمان سینمایی با اشاره به حضورش در جشنواره آسیا پاسیفیک گفت: من به همراه رسول صدرعاملی چند روز گذشته در این جشنواره شرکت کردیم. سه جایزه این جشنواره به سینمای ایران شامل فیلم‌های "آپاندیس" جایزه ویژه هیئت‌داوران را برای امیرعلی دانایی و حسین نمازی و بهترین بازیگر زن به ثریا قاسمی "ویلایی‌ها" اهدا شد.

او از ثریا قاسمی دعوت به حضور روی سن کرد. همچنین به دعوت حاجی عبداللهی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز روی سن آمد.

ثریا قاسمی که برای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره آسیا پاسیفیک برای ایفای نقش در "ویلایی‌ها" روی سن رفته بود، بیان کرد: این جایزه قصه دارد. قصه زن جهان است. قصه ستمی که زنان، مادران و خواهران می‌کشند و اسیر جاه‌طلبی و جنگ‌افروزی هستند. زنان جهانی که در قاب پنجره جهان به انتظار ایستاده‌اند با چشمانی نم‌دار به افق دور می‌نگرند که آیا عزیزانشان برمی‌گردند یا نه؟! فیلم "ویلایی‌ها" که جایزه‌اش را اکنون می‌گیرم، به نویسندگی و کارگردانی یک بانو تولید شده و لازم است از منیره قیدی یاد کنم. از سعید ملکان نیز تشکر می‌کنم که فرصت داد این فیلم زیبا، لطیف و سالم ساخته شود.

وی افزود: ما فیلم "دوچ" را برای جشنواره اصفهان آورده‌ایم. فیلمی ساده، بی‌تکبر و بی‌تکلف که به سرپرستی امیرمشهدی عباس به سرانجام رسیده است و درخواست سالن‌های بسیاری دارم تا بچه‌های ما بتوانند فیلم خوب ببینند. من جایزه‌ام را تقدیم کودکان و نوجوانان این جشنواره می‌کنم؛ زیرا آن‌ها افتخار این جشنواره هستند.

در ادامه جوایز سایر بخش‌های بین‌الملل اهدا شد. همچنین بخش چهارم اجرای استندآپ کمدی بخش بعدی این مراسم بود.

همچنین با حضور وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی، رئیس سازمان سینمایی و هیئت داوران فیلم‌های بلند سینمایی، کوتاه داستانی و کوتاه پویانمایی، جوایز برگزیدگان این بخش اهدا شد.

اسامی برگزیدگان در بخش‌های سینمای ایران به شرح زیر است:

بخش سینمای ایران:

بهترین فیلم پویانمایی کوتاه: فیلم "باربر" به کارگردانی داریوش اسکویی

بهترین فیلم کوتاه داستانی: فیلم "مارلون" به کارگردانی درناز حاجی‌ها

بهترین بازیگر کودک: به طور مشترک سجاد اسماعیلی برای بازی در فیلم "لکنت" و "سامیار محمدی" برای بازی در فیلم تپلی

تقدیر بازیگری: مرتضی حسینی برای بازی در فیلم "سوم شخص غایب"

بهترین فیلمنامه: میترا تیموریان و غلامرضا رمضانی برای فیلم "ضربه فنی"

بهترین کارگردانی: محمدرضا حاجی غلامی برای فیلم "لکنت"

بهترین فیلم سینمایی کودک: "پاستاریونی" به تهیه کنندگی بیتا منصوری

بهترین فیلم نوجوانان: فیلم ضربه فنی به تهیه کنندگی غلامرضا رمضانی

جایزه ویژه هیئت داوران: به طور مشترک برای فیلم‌های "آخرین داستان" به کارگردانی اشکان رهگذر و فیلم "لکنت" به کارگردانی محمدرضا حاجی غلامی

جایزه ویژه زاون قوکاسیان: فیلم "ضربه فنی" به کارگردانی غلامرضا رمضانی

آثار داستانی سینمای ایران:

بهترین فیلمنامه بلند داستانی: شریف کاظمی و رضا آقایی برای نگارش فیلم "عینک"

بهترین کارگردانی: به خانم پرنیا کاظمی برای فیلم "بُروا"

بهترین تهیه‌کنندگی: به مهرداد مجیدی برای تهیه کنندگی فیلم "بُروا" رسید.

جایزه شهید بهنام محمدی: سعید حاجی غلامی برای فیلم کوتاه "جمعه گل"

آثار مسابقه‌ای سینمای کودکان و نوجوان ایران:

بهترین فیلم کودک: "پاستاریونی" به تهیه کنندگی بیتا منصوری

بهترین فیلم نوجوانان: "ضربه فنی" به تهیه کنندگی غلامرضا رمضانی

بخش بین الملل:

بهترین فیلم کودک و نوجوان: فیلم "تنها" به تهیه کنندگی داوید مونرو از فرانسه

بهترین فیلم کوتاه داستانی: "فقط برو" به کارگردانی پاولز دونیکو

بهترین فیلمنامه: دامیان مانیول و کوئین ایگاراچی برای فیلم "شبی که شنا کردم"

بهترین کارگردانی فیلم بلند: محمدرضا حاجی غلامی برای فیلم "لکنت" از ایران

جایزه ویژه هیئت داوران: کامیلا آندینی برای فیلم "دیدن یا ندیدن" از اندونزی

جایزه بهترین فیلم بلند داستانی: "خانه" اثر کیم جونگ وو از کره جنوبی رسید.

جایزه ویژه یونیسف:

بهترین بازیگر کودک و نوجوان: به سجاد اسماعیلی به خاطر فیلم "لکنت"

دیپلم افتخار یونیسف: محمدرضا حاجی غلامی برای فیلم "جمعه گل"

بهترین فیلم یونیسف: امیر مشهدی عباس برای فیلم "دوچ"

جایزه سیفژ:

بهترین فیلم: "خانه" به کارگردانی کیم جونگ وو از کره جنوبی

بخش پویانمایی:

بهترین کارگردانی: اشکان رهگذر برای انیمیشن "آخرین داستان"

بهترین انیمیشن کوتاه: فیلم "بدو رستم بدو" به کارگردانی حسین ملایمی

بهترین انیمیشن بلند فیلم "عملیات کاتماندو "از کانادا