سرویس سینمایی هنرآنلاین: امیرهوشنگ معین کارگردان فیلم انیمیشن "گرگم و گله می‌برم؟" است که در سی و یکمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان به نمایش درامده است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این انیمیشن هشت دقیقه‌ای بیان کرد: "گرگم و گله می‌برم؟" براساس کتابی از خانم افسانه شعبان نژاد کار شده است. داستان کتاب درباره نمایشی است که بچه‌ها آن را اجرا می‌کنند و قصه قدیمی گرگم و گله می‌برم را روایت می‌کنند. من با استفاده از این کتاب و تغییراتی که انجام دادم کمی قصه را شخصی‌تر کردم و از آنجایی که کمتر به گرگ ماجرا پرداخته شده است بیشتر به گرگ قصه پرداختم و به نقش منفی قصه نزدیک‌تر شدم.

گرگم و گله می برم

معین در ادامه افزود: در کودکی وقتی این بازی را انجام می‌دادیم گاهی مجبور می‌شدیم نقشی را بازی کنیم که دوستش نداشتیم، یا پایین‌تر از سایر نقش‌ها بود یا به خاطر جثه و اندام نقش‌ها برایمان انتخاب می‌شدند. در واقع من تلاش کردم از این منظر به قصه نگاه کنم و یک بازنگری به این داستان داشته باشم که برای بزرگتر‌ها نیز جذاب باشد. در زندگی همه ما نقش‌هایی برعهده داریم که باید به درستی ایفا کنیم. بعضی از نقش‌ها را با هم داریم، مثلا هم پدر هستیم و هم برادر و هر دو این نقش‌ها با هم متفاوت هستند و هرکدام باید به درستی انجام شوند و اجباری هستند که حق انتخابی در آن نیست. در عین حال این چگونه پرداختن به آن نقش بسیار مهم و حائز اهمیت است. در واقع هدفم این بود که به مخاطب یادآوری کنم اگر کسی در جامعه مجبور به ایفای نقش و یا اجرای شغلی است به ظاهرش نگاه نکنیم و از کلیشه‌های خاص پیروی نکنیم و قضاوت نداشته باشیم. می‌شود از این داستان برداشتی متفاوت داشت و به همین دلیل در انتهای عنوان فیلم هم علامت سوال را گذاشتم که جنبه سوالی داشته باشد و مخاطب را وادار به تفکر کند.

کارگردان "درخت پرتقالی" در ادامه درباره رنج سنی مخاطبانش اظهار کرد: عمده مخاطب من کودک و نوجوان است، به این دلیل که از این سن پایین‌تر قصه را نمی‌تواند درک کند و چون تکنیکی که دارد جذاب است بزرگسالان نیز می‌توانند آن را ببینند و از آن لذت ببرند. هم نوستالژیک است و هم گرافیک و بازی سازی خوبی دارد.

گرگم و گله می برم

معین درباره تکنیک استفاده شده در این فیلم نیز گفت: دوبعدی دیجیتال است که با نرم افزار Paint TV کار شده است و حالت نقاشی دارد. در فیلم "درخت پرتقالی" سبکی که کار کردم بیشتر نزدیک به نقاشی روغنی بود وفضای شادی داشت اما در این فیلم به نقاشی طراحی نزدیک‌تر است و با ته رنگ‌های قهوه‌ای، خاکستری به شکل مونوکروم کار شده است.

این کارگردان درباره وضعیت انیمیشن در سال‌های اخیر در ایران نیز عنوان کرد: از نظر کیفی کارهای کوتاه در سال‌های اخیر انیمیشن، خیلی خوب بوده است و پیشرفت خوبی هم داشته و در جشنواره‌های معتبر نیز  حضور درخشانی دارد؛ اما اوضاع انیمیشن از نظر اقتصادی و مالی خوب نیست و با  مشکلات زیادی مواجه است. باید سیاست‌های درستی انتخاب کنیم و بازاریابی از سوی اسپانسر و تهیه کنندگان به روزتر باشد. برخلاف همه به نظرم ما فقط در بخش فیلمنامه مشکل نداریم بلکه در تمامی بخش‌ها مشکلاتی وجود دارد که باید به آن‌ها رسیدگی شود. باید پوست‌اندازی کنیم و دوباره‌بینی انجام دهیم و با مسائل به روزتری درگیر باشیم، چه در بیان فیلم و چه در مدیریت؛ بازاری که می‌توانیم در منطقه داشته باشیم امروز تنها به دلیل بازاریابی که صورت نمی‌گیرد محدود به داخل کشور شده است. باید به روزتر باشیم تا مشکلات مرتفع شوند.

گرگم و گله می برم

وی در خاتمه درباره میزان استقبال از اکران "گرگم و گله می‌برم؟" در جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: این فیلم تاکنون چند نوبت پخش شده است و استقبال خوبی از آن صورت گرفته است. جشنواره فیلم کودک و نوجوان جشنواره خوبی است و حضور بچه‌ها در سالن‌های سینما دیدنی و لذت‌بخش است. اتفاقی که کمتر دیده می‌شود و در جشنواره‌های دیگر امکان مشاهده آن وجود ندارد چرا که اغلب مخاطبان حرفه‌ای هستند ولی در این جشنواره کودک در کنار خانواده به سالن نمایش فیلم می‌آید و همین امر نیز جشنواره را متفاوت از سایر جشنواره‌ها کرده است.