سرویس سینمایی هنرآنلاین: روز یکشنبه، ژاک اودیار فیلم "برادران سیسترز" (The Sisters Brothers) را به لیدو آورد که اولین فیلم انگلیسی‌زبان این کارگردان کهنه‌کار فرانسوی است.

این فیلم از روی رمان "برادران سیسترز" نوشته پاتریک دوویت نویسنده کانادایی ساخته شده و درباره ایلای و چارلی سیسترز، دو برادر آدمکش حرفه‌ای (با بازی جان سی. رایلی و واکین فینیکس) است که در دهه 1850 در اورگن یک جوینده طلا را تعقیب می‌کنند. جیک جیلنهال و ریز احمد هم در فیلم بازی می‌کنند که تولید مشترک فرانسه، بلژیک، رومانی و اسپانیاست.

اولین نمایش "برادران سیسترز" برای اهالی رسانه با استقبال گرم روبرو شد.

رایلی حق اقتباس سینمایی از رمان "برادران سیسترز" را سال‌ها قبل خرید و همراه همسرش آلیسن دیکی یکی از تهیه‌کنندگان فیلم است. اودیار در نشست مطبوعاتی فیلم جدید خود از این که تنها یک کارگردان زن در فهرست رقبای جایزه شیر طلای این دوره جشنواره ونیز حضور دارد، انتقاد کرد و گفت: برابری می‌تواند با اعداد خود را نشان بدهد و عدالت باید رعایت شود.

The Sisters Brothers

جان سی. رایلی و واکین فینیکس در فیلم "برادران سیسترز"

در همین حال، فیلم جدید اودیار تنها چند شخصیت زن دارد که هیچ‌یک از آن‌ها اصلی نیستند. رایلی که همراه اودیار، تامس بیدگین فیلمنامه‌نویس و الکساندر دپلا آهنگساز برنده اسکار در نشست مطبوعاتی "برادران سیسترز" شرکت کرده بود، توضیح داد هرچند این فیلم تقریبا هیچ شخصیت زن اصلی ندارد، اما درباره مردانگی و تعادل جنسیتی حرف‌های زیادی می‌زند. او در عین حال تاکید کرد حدود نیمی از عوامل سازنده "برادران سیسترز" زنان بودند.

"برادران سیسترز" اولین فیلم اودیار 66 ساله بعد از "دیپان" در 2015 است که جایزه نخل طلای شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن را دریافت کرد. اودیار در اصل یکی از فیلمسازان محبوب جشنواره کن است. او در سال 2009 با فیلم "پیام‌آور" جایزه بزرگ داوران این جشنواره را برد و با "زنگار و استخوان" نیز در بخش مسابقه حضور داشت. او با این دو فیلم همین‌طور فیلم "ضربانی که قلبم جا انداخت" در یک دهه اخیر خود را به عنوان یکی از چهره‌های هیجان‌انگیز دنیای سینما مطرح کرده است. تخصص اودیار پرداختن به آدم‌های شکسته است که می‌خواهند از نو شروع کنند.

"برادران سیسترز" تازه‌ترین ساخته اودیار تنها فیلم وسترن بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره ونیز نیست. داستان "ترانه باستر اسکراگز" (The Ballad of Buster Scruggs) تازه‌ترین ساخته جوئل و ایتن کوئن برادران فیلمساز آمریکایی که جمعه در لیدو رفت، در غرب وحشی روی می‌دهد و در آن شش داستان متفاوت با هم تلفیق شده‌اند.

روز گذشته همچنین فیلم مستند "وقتی دنیا در آتش می‌سوزد چه کار می‌کنی؟" (What You Gonna Do When The World’s On Fire?) ساخته روبرتو مینروینی کارگردان ایتالیایی در بخش مسابقه بین‌الملل نمایش داده شد. این فیلم تولید مشترک ایتالیا، آمریکا و فرانسه و درباره یک اجتماع از سیاهان در جنوب آمریکا در تابستان 2017 و زمانی است که مجموعه قتل‌های وحشیانه مردان سیاه‌پوست تمام کشور را در شوک فرو می‌برد.

What You Gonna Do When The World’s On Fire

مستند "وقتی دنیا در آتش می‌سوزد چه کار می‌کنی؟"

"وقتی دنیا در آتش می‌سوزد چه کار می‌کنی؟" مکاشفه‌ای درباره موقعیت نژادی در آمریکا و پرتره‌ای از زندگی کسانی است که برای عدالت، شان و بقا در کشوری که طرف آن‌ها را نمی‌گیرد مبارزه می‌کنند.

درام فضایی "اولین انسان" ساخته دامین شازل کارگردان برنده اسکار فیلم افتتاحیه هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم ونیز بود که 29 اوت تا هشت سپتامبر (7 تا 17 شهریور) برگزار می‌شود. گی‌یرمو دل تورو کارگردان مکزیکی برنده اسکار ("شکل آب) رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل است.

علی افتخاری