سرویس سینمایی هنرآنلاین: مایک لی کارگردان کهنه‌کار بریتانیایی با "پیترلو" (Peterloo) تازه‌ترین ساخته خود بار دیگر شانس خود را برای دریافت جایزه شیر طلای جشنواره ونیز امتحان می‌کند.

موضوع فیلم جدید کارگردان 75 ساله که اولین فیلم او پنج سال بعد از فیلم تحسین‌شده "آقای ترنر" است، یک اعتراض سیاسی مسالمت‌آمیز است که پیامدی فاجعه‌آمیز داشت. این کشتار اوت سال 1819 در پی حمله نیروهای دولت بریتانیا به شرکت‌کنندگان در یک راهپیمایی صلح‌آمیز که در حمایت از دموکراسی در سنت پیتر فیلد در منچستر برگزار شده بود روی داد و در نتیجه آن 18 نفر کشته و 700 نفر مجروح شدند. در این اجتماع بیش از 60 هزار نفر حضور داشتند.

لی در پروژه که اولین بار در دنیا روز شنبه در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز روی پرده رفت، با تعدادی از همکاران قدیمی‌اش مانند جرجینا لو تهیه‌کننده و دیک پوپ فیلمبردار - که برای "آقای ترنر" نامزد جوایز اسکار و بفتا شد - همکاری کرده است. دیوید بامبر، آلستر مکنزی، جیمز دنجرفیلد و ماکسین پیک در این فیلم 154 دقیقه‌ای بازی می‌کنند.

Peterloo

"پیترلو"

لی درباره فیلم جدید خود گفته است: هیچ‌وقت یک فیلم بلند داستانی درباره کشتار پیترلو ساخته نشده بود. صرف نظر از اهمیت سیاسی این اتفاق تاریخی در جهان، خود داستان به لحاظ شخصی برای من که اهل منچستر و سالفورد هستم اهمیت دارد.

"پیترلو" چهارمین فیلم تاریخی لی پس از "واژگون"، "ورا دریک" و "آقای ترنر"‌ است. فیلم آخر نامزد چهار جایزه اسکار و چهار جایزه بفتا شد و همچنین پرفروش‌ترین فیلم کارنامه لی نیز هست.

لی در سال 2004 برای "ورا دریک" جایزه شیر طلای جشنواره ونیز را دریافت کرد. "بی‌غم" به کارگردانی او سال 2008 در بخش مسابقه جشنواره برلین به نمایش درآمد و جایزه بهترین بازیگر زن را برای سالی هاوکینز ستاره فیلم به همراه داشت و "آقای ترنر" نیز سال 2014 در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن روی پرده رفت و تیموتی اسپال بازیگر اصلی آن جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره را برد. لی برای فیلم‌های "رازها و دروغ‌ها"، "واژگون"، "ورا دریک"، "بی‌غم" و "سال دیگر" در مجموع هفت بار نامزد اسکار بوده است.

روز گذشته همچنین فیلم ترسناک و فراطبیعی "سوسپیرا" (Suspiria) ساخته لوکا گوادانینو کارگردان ایتالیایی که سال گذشته فیلم اسکاری "با اسم خودت به من زنگ بزن" را روی پرده سینماها داشت، در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز نمایش داده شد.

Suspiria

تیلدا سوئینتن در "سوسپیرا"

"سوسپیرا" با بازی داکوتا جانسن، تیلدا سوئینتن، میا گاث، کلویی گریس مورتس و جسیکا هارپر، بازسازی یک فیلم موفق به همین نام به کارگردانی داریو آرجنتو است که در 1977 روی پرده سینماها رفت. داستان درباره سوزی بانیون، یک زن جوان آمریکایی (با بازی داکوتا جانسن) است که در یک آکادمی رقص در برلین ثبت نام کرده است و با اتفاقات نامعمول روبرو می‌شود. هارپر که در فیلم آرجنتو نقش اصلی را بازی کرد در نسخه جدید در نقشی متفاوت ظاهر شده است. موسیقی تام یورک برای فیلم اصلی در فیلم جدید نیز استفاده شده است. اولین نمایش جهانی "سوسپیرا" با واکنش‌های مثبت روبرو شد، هرچند بعضی‌ها با سوت و هو به فیلم اعتراض کردند.

"دشمنان نزدیک" (Close Enemies) به کارگردانی داوید اولوفن کارگردان و فیلمنامه‌نویس فرانسوی نیز به عنوان یکی دیگر از 21 رقیب جایزه شیر طلای جشنواره ونیز 2018 روز شنبه در لیدو روی پرده رفت.

ماتیاس خونارتس، رضا کاتب و سابرینا اوزانی در این فیلم بازی می‌کنند که تولید مشترک فرانسه و بلژیک است. داستان درباره دریس و مانوئل دو دوست دوران کودکی است که در زندگی راهی متفاوت با هم را در پیش می‌گیرند: مانوئل خلافکار می‌شود و دریس یک پلیس می‌شود. وقتی بزرگ‌ترین معامله دریس به شکلی وحشتناک از کنترل خارج می‌شود، دو مرد بار دیگر همدیگر را می‌بینند و درک می‌کنند هر دو برای بقا در دنیاهای خود به هم نیاز دارند.

Close Enemies

داوید اولوفن 50 ساله اولین بار در 2004 با فیلم کوتاه " Sous le bleu" در جشنواره ونیز حضور داشت. " Far from Men " دیگر ساخته او با بازی ویگو مورتنسن و رضا کاتب که از روی داستانی کوتاه نوشته آلبر کامو ساخته شد، در 2014 در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز رقابت کرد و در بخش‌های جنبی سه جایزه گرفت.

درام فضایی "اولین انسان" ساخته دامین شازل کارگردان برنده اسکار فیلم افتتاحیه هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم ونیز بود که 29 اوت تا هشت سپتامبر (7 تا 17 شهریور) برگزار می‌شود. گی‌یرمو دل تورو کارگردان مکزیکی برنده اسکار ("شکل آب) رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل است.

علی افتخاری