سرویس سینمایی هنرآنلاین: حسین عامری کارگردان فیلم "من و جمعه " در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان حضور دارد. این فیلم در ژانر کودک ساخته شده و موضوع آن درباره کودکی است که به دلیل تنهایی خود یک دوست خیالی برای خود انتخاب می‌کند تا بتواند با کمک این دوست خیالی جلوی جدایی پدر و مادر خود را بگیرد. سیروس کهوری نژاد، سوگل طهماسبی، کیهان ملکی، نسرین نکیسا و آرمین جداخدانی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

عامری در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ایده شکل‌گیری فیلمنامه این فیلم بیان کرد: ایده فیلم درباره بچه‌های تک‌فرزند و معضلی است که خانواده‌ها با آن درگیر هستند؛ بچه‌هایی که به دلیل تک‌فرزندی احساس تنهایی می‌کنند و خانواده‌ها نیز اغلب درگیر بود و نبود فرزند دوم هستند. احساس کردم امروز این موضوع ذهن بسیاری از خانواده‌ها را درگیر کرده است و از اینجا ایده اصلی شکل گرفت.

وی در پاسخ به این سؤال که موضوع تک‌فرزندی و معضلات اجتماعی تا چه اندازه موجب شده تا فیلمسازان به سراغ پرداختن به این موضوع بروند، گفت: درام‌ها و داستان‌ها ناشی از شرایط اجتماعی هستند. در واقع شرایط اجتماعی باعث می‌شود فیلمساز به این مضمون توجه کند و با وجود بستر خوب داستانی به این موضوعات پرداخته شود. در حال حاضر با وجود مشغله خانواده‌ها و وجود فضای مجازی، تک‌فرزندی و اختلاف خانواده‌ها تبدیل به یکی از معضلات اجتماعی شده و خانواده‌های بسیاری را درگیر این موضوع کرده است. از سوی دیگر هر فیلمسازی از نگاه خود به این ماجرا می‌پردازد. در داستان من نیز این اتفاق موتور محرک داستان است و در داستان به مسائل مهم‌تری پرداخته شده است. از جمله این که تصویرسازی در زندگی یکی از ارکان مهم است. موضوع مهم برای من این بود که تخیل و تصور در زندگی هر انسانی اهمیت دارد. قدرت ذهن باعث می‌شود شما به هر آنچه می‌خواهید دست یابید و این اتفاقی است که متأسفانه امروز کمرنگ شده است. هدف من پرداختن به این موضوع است که کودکان توانایی تغییر شرایط زندگی را دارند و می‌توانند در زندگی پدر و مادر خود تأثیرگذار باشند و به خانواده‌ها نیز این نکته را یادآوری کردم که تصویر و احساس خود را داشته باشند و آن را فراموش نکنند.

فیلم من و جمعه

این کارگردان ادامه داد: "من و جمعه " فیلمی هم برای کودک است و هم درباره کودک. در واقع یک فیلم خانواده است که تحت شرایط استاندارد، برای بچه‌ها این جذابیت را دارد که کار را دنبال کنند و در عین حال خانواده‌ها نیز می‌توانند با دیدن این فیلم به لایه‌های دیگری از آن دست یابند. "من و جمعه " در وجه اول سرگرم‌کننده است و در وجه دوم لایه‌های مختلفی دارد که سعی شده در یک داستان ساده و سرراست که بچه‌ها از دیدن آن لذت می‌برند بیان شود. پسربچه فیلم به دلیل خواندن کتاب "رابینسون کروزو " خودش را مانند او می‌داند و دوست خیالی‌اش نیز همان "جمعه " است که در زندگی او سروکله‌اش پیدا می‌شود و با او به زندگی این کودک برمی‌گردد. داستان در زندگی واقعی و رفتن به آن جزیره معروف می‌گذرد و پرداخت جدیدی دارد.

عامری در پاسخ به این سؤال که آیا اقتباسی از این کتاب صورت گرفته است، توضیح داد: مابه‌ازای این داستان نیست و ردپایی از آن هم دیده نمی‌شود. تنها از آن استفاده کردیم تا تخیل پسربچه را گسترش دهیم. خیال و فانتزی برای بچه‌ها جذابیت خاصی دارد و ما از آن بهره گرفتیم تا با لحن کودکانه آن را تا پایان فیلم حفظ کنیم.

وی در خاتمه درباره اکران فیلم‌های ویدئویی گفت: این کار در بخش ویدئویی است و در جشنواره کودک هم بیشترین مانور روی فیلم‌های سینمایی است، در حالی که من فکر می‌کنم این تفاوت تنها در حد همان پروانه ساخت است و خیلی اتفاق عجیبی در فیلم‌های سینمایی رخ نداده است. امیدوارم هر فیلم کودکی که ساخته می‌شود حتی با پروانه ویدئویی از آن حمایت شود و مثل فیلم‌های ویدئویی که در گروه هنر و تجربه به نمایش درمی‌آیند و از آن‌ها حمایت می‌شود از این هفت فیلمی که در جشنواره کودک حضور دارند نیز حمایت شود و برایشان نمایش ویژه در نظر گرفته شود. اگر اجازه نمایش فیلم‌ها داده شود پر بودن پیمانه فیلم‌های کودک به جذب خانواده‌ها کمک می‌کند تا درگیر دیدن فیلم کودک شوند. امیدوارم این حمایت امسال طبق آنچه مدیران در جلسات متعدد بیان کرده‌اند اتفاق بیفتد.