سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم "ستاره‌ای متولد می‌شود" (A Star Is Born) به کارگردانی بردلی کوپر با بازی خودش و لیدی گاگا، اولین بار در دنیا روز جمعه در بخش خارج از مسابقه هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد. تماشاگران در پایان فیلم برای هشت دقیقه به طور ایستاده سازندگان این پروژه را تشویق کردند و در این حالی بود که مشکلات فنی ناشی از صاعقه باعث وقفه 15 دقیقه‌ای هنگام نمایش فیلم شد.

به گزارش ورایتی، بعد از پایان تشویق‌ها، لیدی گاگا لبخند زد و به نظر راضی می‌آمد و کوپر هنگام خروج نمایندگان شرکت برادران وارنر از سالن پلاتزو دل سینما، خطاب به تماشاگران گفت: ممنون که ماندید و فیلم را تا آخر دیدید‍!

حدود یک ساعت از نمایش "ستاره‌ای متولد می‌شود" گذشته بود که تصویر سیاه شد و بعد از یک ربع، نمایش فیلم از نو آغاز شد. منابع نزدیک به تهیه‌کنندگان فیلم گفتند وقفه در نمایش فیلم، به خاطر صاعقه در جریان باران شدید در لیدو بود که باعث شد لامپ پروژکتور بسوزد. هرچند این وقفه، جریان احساسی فیلم را مختل کرد، اما واکنش‌های جالب و صمیمانه تماشاگران همین‌طور لیدی گاگا به گونه‌ای بود که قطعاً در تاریخچه جشنواره ونیز ثبت خواهد شد.

A Star Is Born

بردلی کوپر و لیدی گاگا در "ستاره‌ای متولد می‌شود"

اولین واکنش منتقدان سینما به "ستاره‌ای متولد می‌شود" گرم و پرشور بود. اوئن گلایبرمن منتقد ورایتی از آن به عنوان "یک فیلم هالیوودی متعالی" یاد کرد و جسیکا کیانگ در پلی‌لیست نوشت: این فیلم قرار است یک پدیده باشد و من با کمال خوشحالی وظیفه دارم گزارش بدهم که فیلم بسیار خوبی هم هست.

شرکت برادران وارنر تازه‌ترین اقتباس سینمایی از "ستاره‌ای متولد می‌شود" را ماه اکتبر در سینماهای آمریکا اکران می‌کند. این اولین تجربه کارگردانی کوپر بازیگر چهار بار نامزد اسکار است. او در "ستاره‌ای متولد می‌شود" نقش جکسن مین یک موزیسین و خواننده باتجربه را بازی می‌کند که الی (گاگا) یک هنرمند سخت‌کوش را کشف می‌کند و به او دل می‌بازد. به تشویق مین، موقعیت کاری الی اوج می‌گیرد، اما ارتباط آن‌ها به مشکل می‌خورد.

آهنگ‌های فیلم را کوپر و گاگا با همکاری هم و موزیسین‌هایی چون لوکاس نلسن، جیسن ایزبل و مارک رانسن نوشته‌اند. اندرو دایس کلی، دیو چپل و سام الیوت از دیگر بازیگران "ستاره‌ای متولد می‌شود" هستند.

تمام اقتباس‌های قبلی "ستاره‌ای متولد می‌شود" مورد توجه آکادمی قرار گرفتند. اولین فیلم در 1937 به کارگردانی ویلیام ولمن با بازی فردریک مارچ و جنت گینور ساخته شد و جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را برای گینور به همراه داشت. آن فیلم درباره یک ستاره از‌دور‌‌خارج‌شده هالیوود است که به یک بازیگر زن جوان و جویای نام کمک می‌کند.

"ستاره‌ای متولد می‌شود" سال 1954 به کارگردانی جرج کیوکر و با بازی جیمز میسن و جودی گارلند بازسازی شد. میسن و گارلند هر دو نامزد اسکار شدند. این داستان در 1976 نیز مبنای فیلمی به کارگردانی فرانک پیرسن و با بازی باربارا استرایسند و کریس کریستوفرسن شد که اسکار بهترین ترانه را برای "همیشه سبز" دریافت کرد. نقش کریستوفرسن در آن فیلم را ابتدا قرار بود الویس پریسلی بازی کند، اما او با سازندگان پروژه به توافق نرسید.

کلینت ایستوود که کوپر را در فیلم "تک‌تیرانداز آمریکایی" کارگردانی کرد، از سال 2011 با پروژه "ستاره‌ای متولد می‌شود" در ارتباط بود. آن زمان قرار بود بیانسه ناولز خواننده برنده جایز گرمی نقش بازیگر زن جوان را ایفاء کند. او بعداً به خاطر بارداری از کار کنار گذاشته شد و ایستوود نیز پروژه را ترک کرد تا فیلم "پسران جرزی" را کارگردانی کند. راسل کرو، ویل اسمیت، تام کروز، لئوناردو دی‌کاپریو و کریستین بیل در مقاطع مختلف برای بازی در نقش شخصیت اصلی مورد توجه بودند.

کوپر 43 ساله که فیلادلفیا به دنیا آمده است در 2013 برای "کتاب بارقه امید" در بخش بهترین بازیگر مرد و در 2014 برای "حقه‌بازی آمریکایی" در بخش بهترین بازیگر مرد مکمل نامزد اسکار شد. او در 2015 برای "تک‌تیرانداز آمریکایی"‌ برای سومین سال پیاپی نامزد اسکار بهترین بازیگری شد و در مقام تهیه‌کننده نیز شانس دریافت جایزه اسکار را داشت. او دهمین بازیگر مرد تاریخ جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی است که پشت سر هم نامزد سه جایزه اسکار (یا بیشتر) شده است.

روز جمعه همچنین "ترانه باستر اسکراگز" (The Ballad of Buster Scruggs) تازه‌ترین ساخته جوئل و ایتن کوئن برادران فیلمساز آمریکایی به عنوان یکی از 21 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل که شانس دریافت جایزه شیر طلایی این دوره جشنواره ونیز را دارند، برای اولین بار در لیدو روی پرده رفت.

داستان "ترانه باستر اسکراگز" در غرب وحشی روی می‌دهد و در آن شش داستان متفاوت با هم تلفیق شده‌اند. برای اولین بار است که برادران کوئن یک کار را به صورت دیجیتال فیلمبرداری کرده‌اند. برادران کوئن با ژانر وسترن بیگانه نیستند و پیش از این فیلم‌های "شهامت" و "پیرمردها کشوری ندارند" را در این حوزه ساخته‌اند. تیم بلیک نلسن، زوئی کازان، لئام نیسن و تام ویتس در "ترانه باستر اسکراگز" بازی می‌کنند.

The Ballad of Buster Scruggs

"ترانه باستر اسکراگز"

برادران کوئن در نشست مطبوعاتی فیلم جدید خود گفتند که نوشتن تعدادی از داستان‌های فیلم را 25 سال پیش شروع کردند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که این داستان‌ها را در یک فیلم واحد کنار هم قرار بدهند.

سال گذشته از "ترانه باستر اسکراگز" به عنوان یک سریال کوتاه تولید نت‌فلیکس از آن یاد شد. البته همان موقع اعلام شد قرار است حاصل کار به گونه‌ای باشد که این پروژه همزمان قابل پخش تلویزیونی و سینمایی را داشته باشد. برادران کوئن روز جمعه اعلام کردند "ترانه باستر اسکراگز" در کنار پخش از شبکه نت‌فلیکس، به صورت سینمایی نیز اکران خواهد شد.

"ترانه باستر اسکراگز" یکی از شش پروژه مورد حمایت نت‌فلیکس است که امسال در ونیز نمایش داده می‌شوند. "رُما" (Roma) تازه‌ترین ساخته آلفونسو کوارون کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و تدوین‌گر مکزیکی، یکی دیگر از این پروژه‌هاست که روز پنجشنبه در بخش مسابقه بین‌الملل روی پرده رفت و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

داستان فیلم سیاه و سفید "رما" در مکزیک دهه 1970 روی می‌دهد و قصیده‌ای درباره دوران کودکی خود کوارون است. کارگردان 56 ساله نه تنها فیلمنامه را از بازیگران فیلمش دور نگه داشت بلکه در اختیار عوامل فنی پروژه نیز قرار نداد تا هر صحنه را بدون آمادگی قبلی کار کنند.

Roma

"رما"

کوارون - که خود در سال 2015 رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز بود - سازنده تریلر فضایی "جاذبه" با بازی ساندرا بولاک و جرج کلونی است که اولین بار در دنیا سال 2013 در جشنواره ونیز به نمایش درآمد. کوران بعداً برای این فیلم برنده جوایز اسکار بهترین کارگردان و بهترین فیلم شد. کوارون چهار نامزدی دیگر نیز در کارنامه دارد که همه آن‌ها برای فیلم‌هایی است که اولین بار در لیدو روی پرده رفتند: "و مادر تو هم" (2001، نامزد بهترین فیلمنامه غیراقتباسی)، "فرزندان انسان" (2006، نامزد بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین تدوین) و "جاذبه" (نامزد اسکار بهترین فیلم). ارتباط کوارون با جشنواره ونیز به سال 2001 بازمی‌گردد که "و مادر تو هم" به کارگردانی او برنده جایزه اوسلا بهترین فیلمنامه و جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر مرد برای گائل گارسیا برنال و دیه‌گو لونا شد. در 2006، "فرزندان انسان" جایزه اوسلا بهترین فیلمبرداری را دریافت کرد که این جایزه به امانوئل لوبزکی رسید. لوبزکی بعداً برای "جاذبه" اسکار بهترین فیلمبرداری را برد.

ونیز قطعاً در سال‌های اخیر برای فیلمسازان مکزیکی خوش‌یمن بوده است: کوارون با "جاذبه" در ونیز موفق ظاهر شد و بعدها در اسکار نیز به موفقیت دست پیدا کرد. همین طور دو فیلمساز هم‌وطن او آلخاندرو گونزالس ایناریتو ("بردمن") و گی‌یرمو دل تورو ("شکل آب). دل تورو سال گذشته با "شکل آب" جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز را برد و بعداً برنده اسکار بهترین فیلم شد. (او امسال رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز است.)

روز جمعه همچنین "سمت دیگر باد" (" (The Other Side of the Wind) آخرین فیلم اورسن ولز کارگردان آمریکایی در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز به نمایش درآمد. این پروژه نیز - که دهه‌ها ناتمام مانده بود - به همت شرکت نت‌فلیکس بالاخره تمام ‌شد و اولین بار در دنیا در لیدو نمایش داده ‌شد.

فرانک مارشال تهیه‌کننده که هنگام فیلمبرداری "سمت دیگر باد" (که از 1970 شروع شد و تا 1976 به طور پراکنده ادامه داشت) مدیر تولید پروژه بود، بر روند کامل شدن و ترمیم نظارت داشت. پیتر باگدانوویچ نیز که در کنار جان هیوستن، اویا کودار، لیلی پالمر، دنیس هاپر و سوزان استراسبرگ در "سمت دیگر باد" بازی کرد، به عنوان مشاور با پروژه همکاری کرد. فیلمنامه را ولز و اویا کودار نوشته بودند. مارشال و باگدانوویچ از دست‌نوشته‌های ولز و خاطرات خود در زمان تولید برای به پایان رساندن فیلم استفاده کردند.

Orson Welles_ Peter Bogdanovich_ and John Huston in The Other Side of the Wind

"سمت دیگر باد"

ولز هیچگاه فیلم خود را به پایان نرساند. داستان "سمت دیگر باد" کاملاً مشابه اتفاقاتی است که برای خود او افتاد. فیلم درباره یک کارگردان (با بازی هیوستن) است که می‌کوشد یک شاهکار را به پایان ببرد و در همین حال با سیستم هالیوود رودررو می‌شود.

سال 2014 اعلام شد که شرکت "رویال رد اینترتینمنت" در لس آنجلس حقوق پروژه سینمایی "سمت دیگر باد" را خریده است. این شرکت آن زمان ابراز امیدواری کرد این فیلم را 6 مه 2015 همزمان با صد سالگی ولز اکران کند که این اتفاق نیفتاد. حقوق قانونی فیلم سال‌ها محل مناقشه قانونی بین بئاتریس ولز دختر ولز، اویا کودار و شرکت فیلمسازی ایرانی-فرانسوی " L'Astrophore" بود. ولز 15 سال آخر عمر خود را صرف تولید این فیلم کرد و وقتی در 1985 از دنیا رفت، حدود 45 دقیقه از نسخه تدوین‌شده فیلم آماده شده بود. ولز خالق فیلم‌هایی چون "همشهری کین"، "امبرسن‌های باشکوه"، "بانویی از شانگهای"، "نشانی از شر" و "محاکمه" است.

Non-Fiction

ژولیت بینوش و گیوم کانه در "غیر داستانی"

روز جمعه "غیر داستانی" (Non-Fiction) فیلم جدید اولیویه آسایاس کارگردان سرشناس فرانسوی نیز در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز روی پرده رفت. ژولیت بینوش و گیوم کانه این فیلم بازی می‌کنند که بعد از ونیز در بخش نمایش‌های ویژه 2018 جشنواره تورنتو نیز نمایش داده خواهد شد. داستان فیلم "غیر داستانی" در دنیا نشر در پاریس روی می‌دهد و درباره یک سردبیر و یک نویسنده است که با بحران میانسالی، یک صنعت در حال تغییر و همسران خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

روز پنجشنبه دو فیلم "سوگلی" (The Favorite) به کارگردانی یورگوس لانتیموس فیلمساز یونانی و "کوهستان" (The Mountain) ساخته ریک آلورسن نیز در بخش مسابقه بین‌الملل روی پرده رفتند.

The Favourite

"سوگلی"

"سوگلی" تولید مشترک بریتانیا، ایرلند و آمریکاست و الیویا کلمن، اما استون و ریچل وایس در آن بازی می‌کنند. داستان فیلم اوایل قرن هجدهم در دوران جنگ بین انگلستان و فرانسه روی می‌دهد و درباره رقابت دو عضو فامیل ملکه آن است که هر دو می‌کوشند سوگلی دربار باشند. شرکت فاکس سرچ‌لایت پیکچرز از 23 نوامبر "سوگلی" را در آمریکا اکران می‌کند.

لانتیموس سال گذشته فیلم تحسین‌شده "کشتن یک گوزن مقدس" با بازی کالین فارل و نیکول کیدمن را روی پرده داشت که یکی از فیلم‌های بخش مسابقه اصلی هفتادمین دوره جشنواره کن بود. فارل و لانتیموس پیش از این در فیلم "خرچنگ" نیز همکاری کردند که سال 2015 در کن برنده جایزه داوران بخش مسابقه اصلی شد و سال 2016 نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی بود. "Dogtooth" فیلم دیگر لانتیموس هم سال 2009 در بخش نوعی نگاه کن نمایش داده شد.

The Mountain

"کوهستان"

جف گلدبلوم، تای شریدان، هانا گراس و اودو کایر در فیلم آمریکایی "کوهستان" بازی می‌کنند که داستانش در آمریکای دهه 1950 اتفاق می‌افتد و درباره مردی جوان است که بعد از مرگ مادرش برای کار پیش یک پزشک متخصص روان‌درمانی می‌رود.

درام فضایی "اولین انسان" ساخته دامین شازل کارگردان برنده اسکار فیلم افتتاحیه هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم ونیز بود که 29 اوت تا هشت سپتامبر (7 تا 17 شهریور) برگزار می‌شود.

علی افتخاری