سرویس سینمایی هنرآنلاین: محمدرضا حاجی غلامی کارگردان این روزها مشغول آماده سازی تازه‌ترین اثر خود "لکنت " است که در حوزه کودک و نوجوان ساخته شده و قرار است در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان به نمایش درآید. داستان این فیلم روایت زندگی پسر بچه ایی روستایی است که قصد دارد با راهنمایی معلم خود وبوسیله کتاب، لکنت زبان خواهر خود را برطرف کند.

حاجی غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ایده شکل‌گیری این فیلم گفت: ایده فیلم "لکنت " از یک عکس خبری شروع شد که در آن پسربچه‌ای را نشان می‌داد که در یک روستا با چند کتاب، کتابخانه کودکانه‌ای برپا کرده است. این ایده در ذهنم بود ولی برای تبدیل شدنش به یک فیلم به یک اتفاقی فراتر از این ایده نیاز داشتم. وقتی جرقه ایده دوم در ذهنم شکل گرفت کار نوشتن را با نویسنده شروع کردیم و کم کم تبدیل به یک فیلمنامه سینمایی شد.

لکنت

وی ادامه داد: "لکنت " روایتگر داستان کودکی است به نام "رسول " که برای بهبود لکنت زبان خواهرش "سارا " تلاش می‌کند، در این راه معلمشان راه بهتر شدن تکلم سارا را خواندن پی در پی کتاب‌های قصه می‌داند اما در روستای دور افتاده آنها کتاب مناسب کودکان وجود ندارد و این آغاز چالش‌های رسول در روستاست...

حاجی غلامی در پاسخ به این سوال که ساخت این فیلم چه مدت زمانی از ایده تا فیلمنامه طول کشید و آیا برای کودک است یا درباره کودک عنوان کرد: فیلمنامه "لکنت" از ایده تا فیلمنامه نهایی یک سال طول کشید و در نهایت بعد از این زمان هم چند مرتبه بازنویسی شد و نهایتا بعد از دوسال ساخته شد. این فیلم هم برای کودک است و هم درباره کودک در واقع یک فیلم مابین است ولی بیشتر برای کودک است و فکر می‌کنم از ویژگی‌های خاص این فیلم این است که هر دو وجه را با ظرافت و بدون آسیب به هم در بر می‌گیرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر درباره انتخاب لوکیشن در شهر یزد و همچنین حضور در فضایی خارج از پایتخت و اصولا شهر اظهار کرد: من یک فیلمساز یزدی هستم و همه داشته‌هایم از جایی است که در آن زندگی کرده‌ام برای همین دنیای کودکانه فیلم را در یزد خلق کردم و سعی کردم خرده فرهنگ‌های بومی را نیز در روایت لحاظ کنم. البته ذات فیلمنامه هم روستایی بود ولی می‌شد در هر روستای ایران اتفاق بیافتد. فکر می‌کنم لوکیشن فعلی فیلم انتخاب درست و متفاوتی در دل کویر است و این تفاوت لوکیشن شاید برای مخاطب هم جذابیت داشته باشد.

این کارگردان جوان در ادامه درباره برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان و تاثیرگذاری آن در گیشه فیلم‌های حاضر در جشنواره بیان کرد: قطعا جشنواره فیلم کودک اگر نباشد تنها امید فیلمسازان علاقه‌مند این حوزه نیز ازبین می‌رود. اگر به جشنواره فیلم کودک اهمیت ندهیم نسل فیلمسازان جدید که دغدغه کار در حوزه کودک را دارند از این بخش به بخش‌های دیگر کوچ میکنند. باید به این بخش بها داد، حمایت و تشویق کرد. این حوزه نیاز به یک حلقه وصل مثل جشنواره فیلم کودک دارد که نمایش و دیده شدن فیلم‌های کودک از همین جشنواره فیلم کودک و نوجوان شروع می‌شود. جشنواره فیلم کودک و نوجوان، موتور محرک سینمای کودک است و به نظر من از مهمترین جشنواره‌های مورد نیاز کشور است. اگر در حوزه کودک آثار توانمندی نداشته باشیم دیگران با شکل و محتوای خودشان در سبد کالای فرهنگی کودکان‌مان جای خواهند گرفت که البته الان هم شده‌اند و ما در این حوزه دچار تاخیر و رخوت شده‌ایم. باید به اکران فیلم کودک اهمیت بدهیم و در این دو سال به نظرم این اتفاق در حال شکل گیری است و امیدواریم این مسیر دچار تغییر و بی اعتنایی نشود.

وی افزود: سینمای کودک نیازی است که هرگز از بین نمی‌رود و همه دنیا تولید و اکران فیلم برای کودکان را بسیار اهمیت می‌دهند و اگر ما خودمان به تنوع آثار اکران توجه نکنیم، کل گیشه ما کم کم حیاتش را از دست می‌دهد. حفظ گیشه فقط با فیلم‌های کمدی و اجتماعی مسیر درستی نیست. امیدوارم مسیر جدیدی که شروع شده با قدرت ادامه یابد تا سال‌های آینده فیلم‌های پر مخاطب کودک داشته باشیم. فقط باید حواسمان باشد حوزه کودک را با هر فیلمی نمی‌شود پر کرد. چرا که مخاطبان ما کودکان و نوجوانانی هستند که در دوره مهم تربیتی زندگیشان هستند و فیلم بسیار تاثیر عمیق دارد.