سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم "دله‌دزدها" (Shoplifters) به کارگردانی هیروکازو کوره-ادا نماینده ژاپن در بخش فیلم خارجی‌زبان نود و یکمین دوره جوایز اسکار است.

تازه‌ترین ساخته کارگردان کهنه‌کار ژاپنی ماه مه پیش جایزه اصلی یا همان نخل طلای هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن را دریافت کرد.

داستان "دله‌دزدها" در توکیو روی می‌دهد و درباره یک خانواده از خلافکاران خرده‌پاست که سرپرستی دختربچه‌ای را که در خیابان پیدا کرده‌اند، به عهده می‌گیرند. کوره-ادا امسال برای هفتمین بار در جشنواره کن حضور داشت. او در 2013 با فیلم "مثل پدر، مثل پسر" جایزه داوران کن را از آن خود کرد.

ژاپن اولین بار در 1951 با "راشومون" آکی‌را کوروساوا برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و آخرین بار در 2008 با فیلم "Departures" به کارگردانی یوجیرو تاکیتا این جایزه را دریافت کرد. این کشور در مجموع چهار بار برنده اسکار و 15 بار نامزد شده است و در تاریخ جوایز آکادمی به لحاظ تعداد نامزدی بعد از فرانسه (39)، ایتالیا (31) و اسپانیا (19) قرار دارد.

از سوی دیگر، بلژیک با فیلم "دختر" (Girl) به کارگردانی لوکاس هونت در بخش فیلم خارجی‌زبان رقابت می‌کند. این فیلم امسال جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم بلند اول جشنواره کن را به خود اختصاص داد.

"دختر" با بازی ویکتور پولستر درباره یک ترنسجندر است که می‌جنگد تا به آرزوی خود برسد و یک بالرین شود. "دختر" همچنین در بخش نوعی نگاه جشنواره کن جایزه بهترین نقش‌آفرینی را برای ویکتور پولستر ستاره 16 ساله فیلم به همراه داشت و برنده جایزه فیپرشی در بخش نوعی نگاه نیز شد.

بلژیک تاکنون هفت بار در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان نامزد شده، اما هنوز برنده اسکار نشده است.

مستند "بازنده‌های شگفت‌انگیز: یک دنیای متفاوت" (Wonderful Losers: A Different World) به کارگردانی آروناس ماتلیس نماینده لیتوانی در اسکار خواهد بود. این فیلم جنبه دیده نشده جیرو دیتالیا (تور ایتالیا) یکی از سخت‌ترین و محبوب‌ترین مسابقات سالانه دوچرخه‌سواری در دنیا را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این مسابقات در اصل در ایتالیا برگزار می‌شود، ولی گاهی از کشورهای مجاور نیز گذر می‌کند. نخستین دوره در سال 1909 برگزار شد و از آن سال تاکنون به‌جز در دوران جنگ‌های جهانی هر سال برگزار شده است. ماتلیس اولین کارگردان در 40 سال اخیر است که به او اجازه داده شد از درون مسابقات فیلم بگیرد.

لیتوانی تاکنون 10 بار در جوایز اسکار شرکت کرده، اما هنوز نامزد نشده است.

فیلم "من یک ساحره نیستم" (I Am Not a Witch) به کارگردانی رانگانو نیونی که داستانش در زامبیا روی می‌دهد، نماینده بریتانیا در اسکار است. این فیلم سال گذشته در هفتاد و یکمین دوره جوایز بفتا جایزه بهترین فیلم اول یک نویسنده یا کارگردان یا تهیه‌کننده بریتانیایی را دریافت کرد.

رانگانو نیونی یک فیلمساز بریتانیایی متولد زامبیا است که در ولز زندگی می‌کند. فیلم او به زبان بمبایی و انگلیسی است و داستان شولا دختری هشت سال است که بعد از یک حادثه عادی در دهکده‌اش به جادوگری محکوم و به یک اردوگاه مخصوص نگه‌داری جادوگران در دل صحرا فرستاده می‌شود.

"من یک ساحره نیستم" اولین بار سال 2017 در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن روی پرده رفت.

I Am Not a Witch

"من یک ساحره نیستم"

بریتانیا سال گذشته فیلم اردو زبان "سرزمین پاک من" را به‌عنوان نماینده خود در اسکار برگزید که نامزد نشد. بریتانیا تاکنون دو بار در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد شده، اما هنوز برنده نشده است.

ترکیه، استونی، سوئیس، رومانی، اسلواکی و بلاروس، دیگر کشورهایی هستند که در روزهای اخیر نمایندگان خود در اسکار را معرفی کرده‌اند.

آخرین مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی اول اکتبر 2018 (9 مهر) است. رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به‌عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 22 ژانویه 2019 (2 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد. فیلم‌های ارائه‌شده باید در فاصله اول اکتبر 2017 تا 30 سپتامبر 2018 در کشور خود اکران عمومی شده باشند.

نود و یکمین دوره جوایز اسکار یکشنبه 24 فوریه 2019 (بامداد دوشنبه 6 اسفند به وقت ایران) برگزار می‌شود.

سال گذشته "یک زن شگفت‌انگیز" به کارگردانی سباستین للیو از شیلی برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.