سرویس سینمایی هنرآنلاین: "شکلاتی" به کارگردانی سهیل موفق در سی‌امین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان اصفهان در بخش‌های بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین بازیگر کودک نامزد دریافت جایزه شد و شبنم مقدمی توانست دیپلم افتخار بهترین بازیگر را از این دوره جشنواره دریافت کند. موفق این روزها مشغول آماده سازی دومین فیلم بلند سینمایی خود است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره وضعیت فیلم خود گفت: "پاستاریونی" تازه‌ترین فیلم من است که توسط بیتا منصوری تهیه شده و حمزه صالحی نیز نویسندگی آن را برعهده دارد. این فیلم در حال حاضر در مرحله صداگذاری توسط حسین ابوالصدق قرار دارد و ستار اورکی نیز ساخت موسیقی آن را برعهده گرفته است.

موفق در ادامه درباره اینکه آیا فیلم جدید نیز همانند فیلم قبلی در راستای سینمای کودک است یا خیر، بیان کرد: این فیلم به اولویت‌های سینمای کودک پرداخته است اما بیش از هر چیز  فیلمی خانوادگی است و تلاش ما این است که بتوانیم اعضای خانواده را در کنار هم داشته باشیم. برعکس فیلم "شکلاتی" که کودک برخانواده اولویت داشت، این فیلم اولویتش بین کودک و خانواده تقسیم شده است.

این کارگردان در پاسخ به چرایی تغییر اولویت خود اظهار کرد: واقعیت این است که کودک به تنهایی به سینما نمی‌آید و حتما با پدر، مادر یا هر دو به سالن سینما می‌آید. در زمان اکران "شکلاتی" شاهد بودم که بچه‌ها به غیر از گروه‌هایی که از مدارس به سینما می‌آمدند، با خانواده همراه هستند. بنابراین برای نگه داشتن اعضای خانواده روی صندلی و خشنود بودن آن‌ها بعد از دیدن فیلم باید برنامه‌ریزی کنیم و تلاش کردم فیلم دوم فیلمی خانوادگی باشد و مولفه‌های مناسب کودک که بتواند فیلم را ببیند و از آن لذت ببرد را نیز درخود همراه داشته باشد.

موفق در ادامه به حضور در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان اشاره کرد و افزود: امیدوارم اولین نمایش "پاستاریونی" در این جشنواره باشد. چرا که وقتی با "شکلاتی" به جشنواره فیلم کودک و نوجوان رفتم متوجه شدم این جشنواره شناسنامه و اعتبار لازم و کافی را دارد و خوشحالم در سال دوم حضورم در این جشنواره به عنوان فیلمساز نیز همچنان دبیر و هیئت برگزار کننده همان تیم سابق هستند. علیرضا رضا داد مدیر کار بلدی در این عرصه است و سال‌ها در این عرصه مشغول فعالیت بوده است. امیدوارم امسال روند برگزاری جشنواره بهتر از سال قبل باشد چرا که جشنواره فیلم کودک و نوجوان یک اعتبار برای سینمای ایران است. جدای از بحث جایزه که جنبه تشویقی برای فیلمساز دارد، اما برای اکران خوب، خیلی کارساز نیست. مهم فیلم خوب ساختن است که مخاطب را با خود همراه کند. ما در جشنواره گذشته هشت سئانس ویژه مخاطب داشتیم و همه سئانس‌هایمان نیز مملو ازجمعیت بود و این برای من بیش از هر جایزه‌ای راضی کننده است.

کارگردان "شکلاتی" همچنین درباره وضعیت سینمای کودک عنوان کرد: درچند سال اخیر سینمای کودک افت داشته است. این در حالی است که ما از جشنواره خاطرات خوبی داریم و پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران در آن زمان نیز به فیلم‌های کودک باز می‌گردد. امروز همه بحث از سوء مدیریت و عدم همراهی مسئولان می‌کنند، اما من معتقدم که در ابتدای امر من فیلمساز هستم که مسئولم و  هر کسی سراغ این ژانر می‌رود باید ابتدا احساس مسئولیت کند. یک فیلمساز مسئول باید فیلمنامه خوب داشته باشد و بهترین‌ها را برای ساخت اثرش انتخاب کند. کودکان امروز درک بسیار بالایی دارند و به راحتی می‌توانند خوب و بد اثر را تشخیص دهند. در رتبه بعد مسئولین هستند که با سیاست‌های خود کمک می‌کنند. مسئول، فیلمساز نیست، بنابراین ما فیلمسازان مسئولیت بیشتری داریم. من در چند روز گذشته مصاحبه‌ای داشتم که متاسفانه صحبت‌هایم در آن  تحریف شد و از جانب من چیز دیگری در این زمینه عنوان شد. در حالی که  من قصد توهین به کسی را ندارم چرا که همانطور که گفتم من مسئول مخاطب و اثرم هستم و مهم برای من فیلمساز، مخاطبم است. متاسفانه دوستان از صحبت من برداشت اشتباهی داشتند.

موفق گفت: ما جلسات مختلفی با مسئولین سینمای کودک داشتیم در بنیاد فارابی و خود مهندس حیدریان و آن‌ها نیز سعی دارند سینمای کودک به حیات طبیعی خود باز گردد. به نظرم اینکه فیلم کودک بسازیم تا کسی پولی بدهد و بعد اگر فروش هم نداشت برایمان مهم نباشد اتفاق بدی در سینماست. باید سرمایه شخصی به این سینما ورود پیدا کند و از آن حمایت شود تا در مسیر درست بتواند گام بردارد. در چنین حالتی مسیر مشخص می‌شود و مدیران هم در این راستا حرکت کرده و بعد می‌توان عملکردشان را با صحبت‌هایی که در این حوزه دارند تطبیق داد.  

وی در زمینه حمایت ارگان‌های سینمایی ادامه داد: من "شکلاتی" را با دریافت وام از بنیاد فارابی ساختم. بسیار دوست داشتم که مستقل کار کنم ولی این اتفاق رخ نداد و در نهایت با وام بنیاد موفق به ساخت اولین فیلمم شدم، اما تلاش کردم در فیلم دوم به شکل مستقل کار کنم و خوشحالم که این اتفاق افتاد. به نظرم مسئولان سینمایی دغدغه‌مند هستند و من این دغدغه را نادیده نمی‌گیرم اما در هر مجموعه‌ای ضعف‌هایی هم هست که نمی‌توان آن را به غرض ورزی مدیران نسبت داد. بعد از چند سال سینمای کودک در حال پوست اندازی است و باید به مسئولین هم حق دهیم. در سینمای امروز  سلیقه حاکم است اما ما باید نگاه کلان داشته باشیم و مخاطب عام را در نظر بگیریم نه مخاطب خاص را. من فیلمساز باید جریانی را راه اندازی کنم و بعد مسئولین در این مسیر ما را همراهی کنند. در طی سال‌هایی که در سینما فعال هستم در هیچ دولتی ندیدم که  در اتاق مسئولین سینمایی به روی فیلمسازان بسته باشد و اگر انتقادی هم بوده مستقیما و رودر رو به خودشان منتقل شده است.