سرویس سینمایی هنرآنلاین: امید روحانی یکی از فعالان حوزه سینما، تئاتر و تلویزیون در ایران است که به گفته خودش، بازیگری برایش بیشتر جنبه تفننی دارد. او در حوزه پزشکی فعال است و مدرک پزشک عمومی خود را از دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدرک تخصصی بیهوشی‌اش را از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران دریافت کرده است.

نام روحانی بیشتر در میان منتقدان سینما دیده می‌شود و در قالب مشاور پزشکی نیز در کنار برخی از آثار هنری حضور دارد. روحانی بازی در سریال‌هایی مانند "دزد و پلیس"،"سیگنال موجود است"، "بیمار استاندارد"، "راه طولانی"، "مرد 2 هزار چهره" را در کارنامه‌اش دارد. روحانی در سریال "ساختمان پزشکان" به کارگردانی سروش صحت نیز حضور داشت. به طور کلی می‌توان گفت که امید روحانی بازیگر پر کاری نیست و به گفته خودش در کارهایی حضور پیدا می‌کند که با عواملش ارتباط خوبی داشته باشد. به هر حال اکنون سریال "دزد و پلیس" پس از گذشت شش سال از تولید در حال پخش از  شبکه آی فیلم انگلیسی است. به همین بهانه با وی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

بازپخش سریال "دزد و پلیس" را از آی فیلم انگلیسی دیده‌ اید و اصلاً در جریان هستید که این اثر از این کانال در حال پخش است؟

نه خبر نداشتم که سریال از آی فیلم انگلیسی در حال پخش است. البته خودم بیشتر آی فیلم فارسی را می‌بینم و گاهی هم آی فیلم عربی و انگلیسی را دنبال می‌کنم.

همانطور که می‌دانید مخاطبان این کانال عمدتاً انگلیسی زبانان هستند، با توجه به این موضوع به نظر شما سریال "دزد و پلیس" گزینه مناسبی برای پخش از آی فیلم انگلیسی هست یا خیر؟

در این مورد که گزینه مناسبی هست یا نه نظر خاصی ندارم. درباره این موضوعات باید مدیران این شبکه تصمیم بگیرند. امّا چیزی که می‌خواهم بگویم این است که آی فیلم بینندگان فراوانی دارد و من بازخوردهای زیادی از سریال‌هایی که از این شبکه پخش می‌شوند، می‌گیرم. به ویژه آی فیلم فارسی را افراد زیادی دنبال می‌کنند. آی فیلم انگلیسی و عربی هم خوب کار می‌کنند.

سریال "دزد و پلیس" به نظرتان چطور بود و مردم چقدر از آن استقبال کردند؟

راستش را بخواهید این سریال به صورت خیلی محو در ذهنم هست. به ویژه اینکه من در این سریال نقش زیادی ندارم و یک نقش کوتاه بازی می‌کنم. امّا موضوع مهم این است که در آن کار با آقای سعید آقاخانی کار کردم. او یک کارگردان نسبتاً جوان است. آقاخانی ایده‌های نو بسیاری دارد و خیلی خوش برخورد است. اولین بار من در همین مجموعه "دزد و پلیس" با آقای آقاخانی کار کردم و این آشنایی منجر به بازی‌ام در سریال "بیمار استاندارد" شد. به نظرم آقاخانی در این سریال ایده‌های نویی را پیاده کرد، امّا دلیل اینکه این سریال در ابتدا چندان مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفت این است که مردم خیلی عادت ندارند که شاهد ایده‌های نو در سریال‌های کمدی باشند. به نظر من، سریال "دزد و پلیس" در نهایت محبوبیت زیادی بین مردم به دست آورد و برخی اتفاقات مانند استفاده از زوج بهنام تشکر و هومن برق نورد توانست بر موفقیت آن بیافزاید.

 در سریال‌هایی مانند "ساختمان پزشکان" و "دزد و پلیس" شاهد حضور تیمی از بازیگران شامل هومن برق نورد، شقایق دهقان، بهنام تشکر و شما هستیم. به نظرتان ترکیب این بازیگران نتیجه خوبی داشته است یا نه؟

به نظرم عملکرد این افراد و ترکیب آن‌ها در این سریال‌ها خوب بوده است. امّا برخی از ایده‌ها مانند بازی‌ای که از آقای لولایی در سریال "دزد و پلیس" گرفته شد، زیاد نتیجه خوبی نداشت. البته استفاده از زوج بهنام تشکر و هومن برق نورد خیلی خوب بود. هر چند که با قطعیت نمی‌توان نظر داد که آیا این ترکیب خوب بوده است یا نه. به نظر می‌رسد جواب، هم مثبت است و هم منفی. به طور کلی فهمیدن سلیقه ایرانی‌ها بسیار سخت است. نمی‌توان با قطع و یقین صحبت کرد و گفت که مردم از این دسته سریال‌ها و از این ترکیب بازیگران خوششان می‌آید و از فلان ترکیب نه. همه چیز نسبی است و به نظر من ترکیبی که شما گفتید نسبتاً خوب بود. به نظر من صدا و سیما باید با هوشیاری عمل کند و ادامه ساخت بعضی سریال‌ها مانند "ساختمان پزشکان" را که یک اتفاق در تلویزیون ایران بود قطع نکند. من فکر می‌کنم این یک اشتباه بود که این سریال ادامه پیدا نکرد. البته الان هم با قطعیت نمی‌توان گفت که اگر این سریال ادامه پیدا کند حتماً موفق می‌شود اما آن زمان می‌توانست با موفقیت ادامه پیدا کند.

شما در سریال "دزد و پلیس" نقشی منفی ایفا کردید. در کل اولویتی برای انتخاب نقش‌های منفی و مثبت دارید؟

مثبت یا منفی بودن نقش برای من خیلی مهم نیست. چیزی که برایم اهمیت دارد این است که با افرادی که در یک پروژه هستند رابطه خوبی داشته باشم و از آنها خوشم بیاید؛ یعنی باید آن افراد حس خوبی به من منتقل کنند تا بتوانم در کنارشان کار کنم. البته هر کسی شرایط خودش را می‌داند و قطعاً من هم جوان اول سریال‌ها نیستم و نباید توقع زیادی داشته باشم. نقش‌های خاصی به من پیشنهاد می‌شود و کارگردان باید برای آن نقش خاص مرا بپسندد که تماس بگیرد. امّا من هم از روی تفنن بازیگری می‌کنم و زیاد سخت گیر نیستم.

به نظرتان پخش سریالی مانند "دزد و پلیس" از آی فیلم انگلیسی چه تأثیری در معرفی سبک زندگی ایرانی به دیگران و خنثی کردن تبلیغات منفی علیه کشورمان خواهد داشت؟

در یک کلام می‌توانم بگویم تمام آنچه وجهه ایران را در محیط بین الملل تشریح می‌کند، نمایش و هنر است؛ یعنی اگر قرار باشد به صورت دیپلماتیک و مسالمت آمیز خودمان را به دیگران بشناسانیم باید از هنر و ظرفیت نمایش بهره بگیریم. می‌خواهم بگویم که سریال‌ها، فیلم‌ها و نمایش‌های ایرانی به خوبی می‌توانند سبک زندگی ایرانی را به خارجی‌ها معرفی کنند و در خنثی کردن تبلیغات منفی و دروغین نیز تأثیر مثبتی خواهند داشت.