سرویس سینمایی هنرآنلاین: برگزارکنندگان جشنواره فیلم ونیز امسال با اعطای جایزه یک عمر دستاورد "افتخار فیلمساز ژژر لوکولتر" از ژانگ ییمو کارگردان چینی تقدیر می‌کنند.

ییمو 66 ساله که یکی از چهره‌های محبوب لیدو است، برای "داستان کیو جو" (1992) و "نه یکی کمتر" (1999) دو بار شیر طلایی جشنواره ونیز را دریافت کرده و برای "فانوس سرخ را بلند کن" (1991) شیر نقره‌ای این جشنواره را برده است.

درام تاریخی/رزمی "سایه" (Shadow) تازه‌ترین فیلم ییمو در این دوره جشنواره ونیز در بخش خارج از مسابقه روی پرده می‌رود. او جایزه "افتخار فیلمساز ژژر لوکولتر" را ششم سپتامبر پیش از اولین نمایش جهانی فیلم جدیدش دریافت می‌کند.

این جایزه به هنرمندی تعلق می‌گیرد که نقشی بدیع در سینمای معاصر داشته است. پیش‌ از این چهره‌هایی چون آنیس واردا، مانی راتنام، عباس کیارستمی، سیلوستر استالونه، آل پاچینو، اسپایک لی، برایان دی‌پالما و امیر نادری این جایزه را گرفته‌اند. جایزه "افتخار فیلمساز ژژر لوکولتر" نخستین بار به تاکشی کیتانو فیلمساز ژاپنی اعطا شد و نام جایزه نیز از یکی از فیلم‌های او گرفته شده است.

به گزارش هالیوود ریپورتر، ییمو به جرات معروف‌ترین و تأثیرگذارترین نسل پنجم فیلمسازان چینی است. او در 1988 با "ذرت سرخ" اولین فیلم خود برنده جایزه خرس طلای جشنواره برلین شد و اولین آسیایی بود که این جایزه را دریافت کرد. "جو دو" (1990) به کارگردانی ییمو اولین فیلم چینی بود که نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.  "فانوس سرخ را بلند کن" هم نامزد اسکار شد.

ییمو همچنین در 2000 برای فیلم "راه خانه" برنده جایزه بزرگ داوران جشنواره برلین همین‌طور جایزه کلیسای جهانی شد و در 2003 در برلیناله با فیلم "قهرمان" جایزه آلفرد بائر را برد. او در 1994 برای فیلم "زیستن" جایزه بزرگ داوران جشنواره کن و جایزه کلیسای جهانی را از آن خود کرد و در 1995 برای فیلم "مثلث شانگهای" جایزه بزرگ تکنیکی این جایزه را گرفت.

"یک زن، یک اسلحه و مغازه رشته‌فرنگی" و "دیوار بزرگ" از دیگر فیلم‌های اوست.

هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم ونیز 29 اوت تا هشت سپتامبر (7 تا 17 شهریور) برگزار می‌شود.