به گزارش  هنرآنلاین، ششمین جلسه از ششمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، "سینما آینده"، با نمایش سه فیلم کوتاه داستانی، یک مستند و یک فیلم تجربی پذیرای علاقه‌مندان شد.

در این برنامه که توسط انجمن سینمای جوانان ایران و با همکاری انجمن فیلم کوتاه ایران برگزار می‌شود، فیلم داستانی "کارهای بد" به کارگردانی پیوتر دومالفسکی از لهستان به مدت 24 دقیقه، مستند "گُنج" به کارگردانی آرمان قلی‌پور با مدت زمان 8 دقیقه، فیلم داستانی "فاش" به کارگردانی احسان مختاری به مدت 15 دقیقه، فیلم تجربی "فلت لند" به کارگردانی علی‌رضا کی‌منش و امیر پوستی با مدت زمان 15 دقیقه و فیلم داستانی "داستان اتوبوس" به کارگردانی جورج یودیس به مدت 10 دقیقه از اسپانیا به نمایش درآمد.

پس از پایان اکران 5 فیلم یاد شده، نیما عباسپور به عنوان مهمان ویژه درخصوص آثار به نمایش درآمده به بحث و تبادل‌نظر با مخاطبان پرداختند. احسان مختاری کارگردان فیلم داستانی "فاش" نیز در این نشست حضور داشت.

نیما عباسپور در ابتدای سخنانش گفت: متاسفانه نمایش فیلم‌های کوتاه که از جمله وظایف صدا و سیما است توسط تلویزیون صورت نمی‌گیرد و خوشبختانه انجمن سینمای جوانان ایران با برگزاری این جلسات و پاتوق‌ها این کمبود صدا و سیما را جبران می‌کند.

در ادامه احسان مختاری فیلم‌ساز حاضر در این نشست در پاسخ به سوال نیما عباسپور درباره ایده و روند شکل‌گیری فیلم کوتاه داستانی "فاش" که ماجرای دو برادر است که بیشتر از بیست روز برای پنهان ماندن از دید تعدادی مزاحم، خود را در خانه حبس کرده‌اند، خاطرنشان کرد: داستان این فیلم در ابتدا اینگونه نبود و در واقع طی پروسه نگارش فیلم‌نامه و بنا به دلایل منطقی و اتفاقات مشابه واقعی که برایم رخ داد، قصه ابتدایی تغییر کرد. "فاش" در 4 لوکیشن متفاوت فیلمبرداری و تدوین شد و به نسبت هر لوکیشن دکوپاژها نیز متغیر بود. در نهایت در این لوکیشن فیلمبرداری نهایی را از ابتدا کار آغاز کردیم و به سرانجام رساندیم.

او ضمن بیان اینکه پروسه طراحی صحنه این فیلم یک ماه به طول انجامید عنوان کرد: نیمی از بودجه فیلم با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران تامین شد. از ابتدا با آگاهی نسبت به هزینه‌های بالای این فیلم تصمیم به ساخت آن گرفتم و علاقه‌مند به تجربه این کار بودم اما شاید در کارهای بعدی به سمت اینگونه آثار پر هزینه نروم.

این فیلم‌ساز جوان که با فیلم "فاش" دومین تجربه ساخت فیلم کوتاه را گذرانده است ضمن اشاره به اینکه در این فیلم موقعیت‌ها برایم از رابطه‌ها با اهمیت‌تر بوده است، یادآور شد: در بازی‌ها سعی شده تا کمی از رئالیته کم کنیم چرا که حرکت به سمت رئال خطر آن را داشت تا شاید موقعیت‌ها و وهم فضا را از دست داده و به سمت و سوی تکرار بروم که من با این مسئله بسیار مشکل دارم.

مختاری در پایان تصریح کرد: "فاش" در جشنواره‌های فیلم کوتاه تهران، فجر، نهال و سایه اکران شده است. در صورتی‌که پیش از اکران اولیه بارها آن را دیده‌ بودم اما زمانی‌که این فیلم را در نخستین اکران سینمایی تماشا کردم گفتم کاش بعضی از نکات را در این فیلم رعایت کرده بودم.

نیما عباسپور در ادامه ضمن اشاره به این‌که "فاش" فیلم سختی است و فیلم‌ساز به خوبی از عهده ساخت آن برآمده است، گفت: این اثر کوتاه داستانی، چند چالش داشته است؛ ابتدا این‌که محدود به دو یا سه اتاق از خانه‌ای بوده، دیگر آنکه زمان فیلمبرداری از شب تا صبح بوده است و چالش آخر این‌که در تاریکی و بدون چراغی روشن است. به نظرم عمده مشکلات فیلم "فاش" به فیلم‌نامه برمی‌گردد چرا که این اثر می‌توانست روایت‌های دیگری نیز داشته باشد. این اثر به ظاهر دو شخصیت دارد اما در واقع شخصیت سوم آن تاریکی است که به اندازه دو شخصیت فیلم در داستان نقش دارد.

او همچنین درباره فیلم "فلت لند" که روایت زندگی مردمانی است که در جهان دو بعدی و برفراز ارتفاعی بلند زندگی می‌کنند اما قادر به تشخیص بعد سوم (ارتفاع) نیستند، اظهار داشت: به نظرم فیلم‌سازان این اثر تلاش کرده‌اند هارمونی را در کنار بی‌‌نظمی که پیرامون ساختمان بوده است را در کنار هم نشان دهند اما خیلی موفق نبوده‌اند هر چند که تولید این فیلم تجربه آسانی نبوده است. معتقدم "فلت لند" به آثار ویدئو آرت به نسبت فیلم تجربی نزدیک‌تر است.

این فیلمنامه‌نویس و فیلم‌ساز درباره مستند "گُنج" که روایتی است از سخت‌کوشی و تقابل شخصیت فیلم با طبیعت سخت برای بدست آوردن عسل طبیعی، تصریح کرد: به صورت معمول در ایران فیلم‌های مستند کوتاه نداریم اما در این مستند جذاب، فیلم‌ساز موفق شده تا کنجکاوی مخاطب را در مدت زمان کوتاهی برانگیزد و آن را به مخاطب معرفی کند.

عباسپور درباره فیلم کوتاه "داستان اتوبوس" که قصه پسری است که هر روز زمانی‌که وارد اتوبوس می‌شود دخترکی را می‌بیند که خوابیده و هیچ وقت با دختر حرف نزده اما می‌داند که در کدام ایستگاه پیاده می‌شود...، خاطرنشان کرد: فیلم ایده جذابی دارد و اینگونه آثار کمتر در ایران ساخته می‌شود چرا که فیلم‌سازان ما بیشتر به سمت سوی موضوعات سیاه یا خاکستری می‌روند.

در ادامه این مراسم حضار درباره آثار اکران شده به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

پاتوق فیلم کوتاه، دوشنبه‌های هر هفته ساعت ۱۸ در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی: تهران، خیابان خالداسلامبولی (وزرا)، نبش خیابان چهارم برگزار می‌‌شود و حضور علاقه‌مندان در آن آزاد و رایگان است.