سرویس سینمایی هنرآنلاین: قرار است با ورود زن و مرد به خانه مشترک قدیمی‌شان خاطرات تلخ و شیرین از گذشته احضار شود و زخم‌های کهنه و ترمیم نشده سر برآورد. صداهای ذهنی شخصیت‌ها که گاه مکالمه آن دو را قطع می‌کند و بر صداهای واقعی آن‌ها غالب می‌شود، تمهید خلاقانه‌ای است که می‌تواند از دل گفتگوهای زوج، ناگفته‌ها و ناشنیده‌های آن‌ها در گذشته‌شان را تداعی کند و احساسات پنهان و سرخورده هر یک را بازنماید و نشان دهد که چطور رابطه عاشقانه آن‌ها نیمه‌تمام و ناکام و بی‌فرجام مانده است.

اگر رایا نصیری در "دژاوو" بجای تمرکز بر دعواهای تکراری زناشویی بر این درگیری ذهنی هر یک از زن و مرد تکیه می‌کرد، بهتر می‌توانست نشان دهد که هرچند در ظاهر اختلاف و کشمکش زوج پایان گرفته است و هر کدام جدا از دیگری زندگی می‌کنند، اما هنوز در دنیای درونی‌شان از جدال مدام با خود و همسرشان رنج می‌برند و قادر نیستند با خشم و ناامیدی و سرخوردگی و رنجش و نفرت خویش را کنار بیایند و آن را تمام کنند. انگار وقتی رابطه‌ای می‌آغازد، هرگز انتهایی ندارد و حتی وقتی آدم‌ها یکدیگر را ترک می‌کنند، همچنان با تبعات آن سروکار دارند و سایه‌اش را بر زندگی جدید خود حس می‌کنند.

فیلم می‌کوشد از طریق کنار هم قرار دادن سه نسل از زنان در مواجهه با عشق به نگاهی فراتر از زمان و مکان دست بیابد و مسئله فردی شخصیت‌ها را به‌عنوان یک بحران فراگیر مطرح کند و دشواری‌ها و چالش‌های پیرامون حفظ و تداوم یک رابطه را در شکلی کلان و عمومی نشان دهد. هر کدام از دو زنی که رو به روی هم قرار می‌گیرند، انگار به خود در آینه می‌نگرند و گذشته و آینده یکدیگر به‌حساب می‌آیند و می‌توانند مدام جایشان را با هم عوض کنند ولی سرنوشت اندوه‌بارشان تغییری نمی‌کند و درنهایت عشق برایشان ثمری ندارد. از این جهت فیلم با نگاه تلخ و بدبینانه‌ای عشق را می‌کاود و آن را در هر شکلی همچون تجربه‌ای تراژیک و شکست‌خورده نشان می‌دهد و گویی هر تلاشی برای بهبود و اصلاح رابطه زن و مرد، عبث و بیهوده می‌نماید.

داستان بی اتفاق، ریتم کند و یکنواخت، مکان محدود و بسته، میزانسن‌های ایستا و ملال‌آور، فضای دل‌مرده و بی‌روح و بازی سرد و خشک بازیگران هرچند ارتباط مخاطب را با فیلم سخت و دشوار می‌کند اما در راستای ترسیم دنیای بدون عشقی است که آدم‌ها روزبه‌روز در تنهایی دردناکشان عمیق‌تر فرو می‌روند و کمتر می‌توانند به احساسات و عواطف خود و دیگری اعتماد کنند و به پیوندی ماندگار و ناگسستنی دل ببندند.