سرویس سینمایی هنرآنلاین: مریم سعادت بازیگر سینما و تلویزیون که در سال‌های فعالیتش در سینما، تئاتر و تلویزیون در حوزه کودک و نوجوان، آثار درخشانی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است، در پاسخ به اینکه نیاز سینمای کودک و نوجوان امروز چیست، عنوان کرد: در سینما برای کودکان باید ارزش قائل شد و به نیازهایشان ساده نگاه نکرد. در عین حال حرف ها را ساده بیان کرد. بچه‌ها همه چیز را می‌فهمند و به همین دلیل باید به سلیقه و متناسب با دورانی که در آن هستیم، اثر بسازیم.

بازیگر فیلم "عملیات مهد کودک" با انتقاد از نگاه به روز نشده هنرمندانی که در حوزه سینمای کودک و نوجوان کار می‌کنند، ادامه داد: من کارهای کودک و نوجوان بسیاری را در تلویزیون و حتی تئاتر می‌بینم که غالب آن‌ها در دهه 50 یا 60 به اصطلاح جوابگوی نیاز مخاطب کودک و نوجوان بودند. منظورم محتوای آن‌ها نیست، اما در این روزگار که بچه‌ها انیمیشن‌های عجیب و غریب می‌بینند، دیدن کارهایی که ریتم کندی دارد و برای بچه‌ها جذاب نیست، فایده‌ای ندارد. 

وی با طرح پرسشی درباره تعامل سینمای کودک و نوجوان و ادبیات غنی کشورمان گفت: چرا از ادبیات غنی و افسانه‌های زیبا در حوزه انیمیشن استفاده نمی‌کنیم و چرا تکلیف فیلم‌های کودک مشخص نیست؟ این که "برای کودک" ساخته شده‌اند یا "درباره کودک"؟!

بازیگر سریال "قصه‌های تا به تا" با بیان این که موافق شکل گیری تغییرات کوچک اما تاثیرگذار در سینمای کودک و نوجوان امروز است، افزود: ما فیلمسازان خوبی در این سرزمین داریم که کارشان را به شدت بلدند، اما به نظر می‌رسد کسانی که می‌خواهند برنامه‌سازی یا فیلمسازی کودک و نوجوان انجام دهند، باید تصور خود را از نیاز و جنس این برنامه‌های ویژه مخاطبان کودک تغییر دهند و دیدگاه خود را به روز کنند.

سعادت در پاسخ به این پرسش که آیا جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به رشد این گونه سینمایی در طی سال‌های برگزاری کمک کرده است، گفت: جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان باید به شیوه‌ای برگزار شود که برآیند فیلم‌های ساخته شده در این حوزه را روی پرده سینما ببینیم. آیا قرار است تنها شاهد ساخت چند فیلم کودک و نوجوان به طور سالانه باشیم؟ فیلمسازان خوبی که می‌توانند در حوزه کودک و نوجوان فعالیت کنند، نباید دغدغه فروش فیلم‌هایشان را داشته باشند و انگیزه‌شان برای فعالیت در این حوزه زیاد باشد.