سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم کره‌ای "سوختن" (Burning) به کارگردانی لی چانگ-دونگ در فاصله چند ساعت به برگزاری مراسم اختتامیه هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن، از سوی فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) به عنوان فیلم‌ برتر بخش‌ مسابقه این دوره جشنواره انتخاب شد.

"سوختن" یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های جشنواره کن 2018 بود. این فیلم با بازی یو آه-این، استیون یون و جون جونگ-سو درباره اتفاقی مرموز است که زندگی سه جوان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. جانگسو مأمور تحویل کالا با هائمی دختری که زمانی در محله او زندگی می‌کرد، روبرو می‌شود. هائمی از جانگسو می‌خواهد وقتی او به آفریقا سفر می‌کند مراقب گربه‌اش باشد. هائمی از سفر برمی‌گردد و یک مرد جوان اسرارآمیز به نام بن را که در سفر با او آشنا شده است، به جانگسو معرفی می‌کند. یک روز بن با جانگسو درباره نامعمول‌ترین سرگرمی خود صحبت می‌کند و...

لی چانگ-دونگ در 2010 با فیلم "شعر" در جشنواره کن جایزه بهترین فیلمنامه را برد. "آفتاب پنهان" دیگر ساخته او نیز در 2007 در بخش مسابقه کن رقابت کرد و "آب‌نبات نعنایی" (1999) به کارگردانی او نیز در این جشنواره روی پرده رفت.

از سوی دیگر، فیلم بلژیکی "دختر" (Girl) به کارگردانی لوکاس هونت جایزه فیپرشی در بخش نوعی نگاه را دریافت کرد. این فیلم با بازی ویکتور پولستر درباره یک ترنسجندر است که می‌جنگد تا به آرزوی خود برسد و یک بالرین شود. "دختر" شب گذشته در مراسم اعطای جوایز بخش نوعی نگاه، جایزه بهترین نقش‌آفرینی را برای ویکتور پولستر ستاره 16 ساله فیلم به همراه داشت.

فیپرشی همچنین در بخش دو هفته کارگردانان یا هفته منتقدان، فیلم مجارستانی "یک روز" (One Day) به کارگردانی ژوفیا سیلاگی را به عنوان بهترین فیلم برگزید.

جوایز فیپرشی هر سال در کن به یک فیلم‌ برتر در بخش‌ مسابقه، یک فیلم برتر در بخش نوعی نگاه و یک فیلم برتر در بخش دو هفته کارگردانان یا هفته منتقدان اعطا می‌شود.

فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم سال گذشته فیلم فرانسوی "120 ضربان در دقیقه" به کارگردانی رابین کامپیو را به عنوان بهترین فیلم بخش مسابقه انتخاب کرد که این فیلم بعداً در مراسم اختتامیه برنده جایزه بزرگ جشنواره کن شد.

البته جایزه فیپرشی در بخش مسابقه اصلی، لزوماً با جوایز داوران بخش مسابقه یکی نیست. به عنوان مثال دو سال پیش فیلم آلمانی "تونی اردمان" فیلم منتخب فیپرشی بود، اما این فیلم در بخش مسابقه رسمی جایزه‌ای نگرفت، هرچند بعداً نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. در 2015 "پسر شائول" در کن جایزه فیپرشی را گرفت و سپس برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

روز شنبه همچنین داوران کلیسای جهانی جایزه اصلی خود را به فیلم لبنانی "کفرناحوم" (Capernaum) به کارگردانی نادین لبکی اعطاء‌ کردند. آن‌ها در عین حال از فیلم "کو کلاکس کلان سیاه‌پوست" (Blackkklansman) تازه‌ترین ساخته اسپایک لی کارگردان آمریکایی تقدیر کردند.

تازه‌ترین ساخته نادین لبکی بازیگر، کارگردان و نویسنده لبنانی یکی از 21 فیلم بخش مسابقه جشنواره کن امسال بود و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. از "کفرناحوم" به عنوان "فیلمی توام با مضامین سیاسی" یاد شده است. بیشتر بازیگران فیلم غیرحرفه‌ای هستند. داستان درباره کودکی است که از پدر و مادرش در دادگاه شکایت می‌کند. لبکی یکی از سه کارگردان زن است که امسال در کن شانس دریافت جایزه اصلی بخش مسابقه را دارند.

"کو کلاکس کلان سیاه‌پوست" اسپایک لی نیز مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفت. داستان این فیلم که شرکت فوکِس فیچرز آن را از 10 اوت روانه سینماها می‌کند، بر مبنای اتفاقی واقعی شکل گرفته است. در دهه 1970 یک کارآگاه سیاه‌پوست به نام ران استال‌ورث (با بازی جان دیوید واشینگتن) در کلورادو با کمک همکار سفیدپوستش در انجمن محلی سازمان نژادپرست کو کلاکس کلان (Ku Klux Klan) رخنه می‌کند و حتی با دیوید دیوک بدنام (با بازی تافر گریس) دوست می‌شود، با این هدف که یک حمله را خنثی کند.

هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن شنبه شب با معرفی برندگان بخش مسابقه اصلی به کار خود پایان می‌دهد.