سرویس سینمایی هنرآنلاین: روز جمعه دو رقیب آخر بخش مسابقه این دوره جشنواره کن به نمایش درآمدند. نوری بیلگه جیلان کارگردان محبوب کن با فیلم 188 دقیقه‌ای "درخت گلابی وحشی" (The Wild Pear Tree) بار دیگر بخت خود را برای دریافت جایزه نخل طلایی امتحان می‌کند که برنده آن امشب در مراسم اختتامیه مشخص خواهد شد.

هشتمین فیلم بلند سینمایی جیلان درباره سینان نویسنده‌ای بلندپرواز (با بازی آیدین دو دمیرکل) است که به دهکده زادگاه خود در یکی از مناطق روستایی در ترکیه بازمی‌گردد با این امید که پول کافی برای انتشار کتاب خود را فراهم کند، اما بدهی پدرش دامن او را می‌گیرد و...

جیلان 59 ساله تا پیش از این جوایز بسیاری در کن دریافت کرده است. "خواب زمستانی" فیلم قبلی او در 2014 جایزه نخل طلایی جشنواره را گرفت و از سوی فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم نیز به عنوان برنده جایزه فیپرشی فیلم برتر بخش‌ مسابقه اصلی معرفی شد.

"روزی روزگاری در آناتولی" دیگر ساخته جیلان در 2011 در کن به طور مشترک با "پسری با دوچرخه" برادران داردن جایزه بزرگ را دریافت کرد. بیلگه جیلان سال 2008 هم با "سه میمون"‌ برنده جایزه بهترین کارگردان جشنواره کن شد و سال 2006 با "اقلیم‌ها" جایزه فیپرشی را گرفت. "دوردست" ساخته او نیز در 2002 برنده جایزه بزرگ کن شد. "قصبه" و "ابرهای ماه مه" از دیگر ساخته‌های این فیلمساز متولد استانبول است.

روز جمعه همچنین "آیکا" (Ayka) تازه‌ترین ساخته سرگئی دوورتسوی کارگردان قزاقستانی به عنوان یکی دیگر از 21 فیلم بخش مسابقه در کن نمایش داده شد. داستان فیلم درباره زنی به نام آیکا است که بچه‌اش تازه به دنیا آمده است، اما او توانایی بزرگ کردن یک بچه را ندارد. او بی‌کار است، بدهی دارد و حتی یک اتاق هم برای خود ندارد، اما هیچ راهی برای سرکوب تمایلات طبیعی‌اش نیست و...

دوورتسوی 10 سال پیش با فیلم "Tulpan" که جایزه اصلی بخش نوعی نگاه را از آن خود کرد در کن حضور داشت. "آیکا" اولین فیلم اوست که برای دریافت جایزه نخل طلای کن رقابت می‌کند.

هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن 8 مه (18 اردیبهشت) آغاز شد و شنبه شب با اولین نمایش جهانی "مردی که دن کیشوت را کشت" (The Man Who Killed Don Quixote) ساخته ‌تری گیلیام به کار خود پایان می‌دهد.

این فیلم که ساخت آن 20 سال طول کشید در بخش خارج از مسابقه روی پرده می‌رود. عضو سابق مانتی پایتن آخرین بار در 2009 با فیلم "خیال‌خانه دکتر پارناسوس" در کن حضور داشت. آدام درایور و استلان اسکاشگورد در "مردی که دن کیشوت را کشت" بازی می‌کنند.