سرویس سینمایی هنرآنلاین: ایرانی‌ها از قدیم الایام همواره به فوتبال علاقه خاصی داشتند و دیدن این ورزش گروهی در جمع برایشان خالی از لطف نبوده است. جام جهانی فوتبال هم از این قاعده مستثنی نیست و همیشه ایرانی‌ها برای دیدن بازی‌های جام جهانی در کنار هم به تماشای این بازی مفرح نشسته‌اند. از حضور در محافل خصوصی و قهوه‌خانه‌ها گرفته تا این روزها که در برخی از پارک‌ها و فضاهای عمومی هم این ورزش دیدنی دنبال می‌شود. از آنجایی که ورود بانوان به ورزشگاه‌ها ممنوع اعلام شده حالا چند سالی است که بحث دیدن فوتبال در سالن‌های سینمایی مطرح شده است تا خانواده‌ها بتوانند در فضایی خارج از ورزشگاه و در محیطی فرهنگی در کنار هم به دیدن فوتبال بنشینند که این اتفاق با نزدیک شدن به جام جهانی روسیه و حضور تیم ملی فوتبال ایران امروز جدی‌تر دنبال می‌شود.

برای نخستین بار هنگام برگزاری فوتبال جام جهانی 2010 بود که پای بازی‌های فوتبال به سینماهای ایران باز شد که البته استقبال بسیار خوب از این بازی‌ها تا آنجا بود که باعث شد کافه‌ها و پارک‌ها نیز از این قافله عقب نمانند و طعم لذت دیدن بازی دسته جمعی را تجربه کنند؛ بنابراین پخش بازی‌های فوتبال علاوه برهیجان ذاتی‌اش فضایی مفرح و شاد را هم برای مردم در پارک‌ها و سینما‌های کشور به وجود آورد.

این تمام ماجرا نبود چرا که با نزدیک شدن بازی‌های جام ملت‌های آسیا در سال 2011 به میزبانی قطر بار دیگر پخش بازی‌های فوتبال در سینماها قوت گرفت، اما این بار به سرعت اعلام شد که پخش بازی‌های فوتبال در سینما ممنوع است. در همان زمان سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده ناجا در بیان علت آن گفت مشکلاتی که در دفعات گذشته در پخش فوتبال در سینماها رخ داد، اصلا خوشایند نبود و بر همین اساس برای پیشگیری از عوارض اخلاقی پخش فوتبال از سینماها ممنوع شد.

اما اگر کور سوی امیدی هم دراین رابطه وجود داشت با اظهارنظر سردار کارگر معاون اسبق اجتماعی ناجا از بین رفت. او در آن زمان درباره این تصمیم پلیس مبنی بر عدم حضور بانوان در سینماها در هنگام پخش فوتبال اظهار کرد پلیس مستندسازی زیادی ازحضور زنان و مردان در هنگام بازی فوتبال در سراسر کشور انجام داده است و متوجه شدیم که هنگامی که زنان و مردان با یکدیگر به تماشای فوتبال می‌پردازند، وضعیت مناسبی نیست.

سردار کارگر در توضیح بیشتر پخش نشدن فوتبال در سینما این را هم گفت که؛ فوتبال بازی هیجانی است و مردان هنگام بازی فوتبال هیجانی شده و بعضا فحش‌های رکیک داده یا شوخی‌های بدی انجام می‌دهند و جای سوال است که آیا این در شان زنان است که در این مکان حضور یابند؟

هر چند در ادامه از طرف نیروی انتظامی اعلام شد سینماها می‌توانند بدون حضور زنان و یا به صورت مجزا به مسئله پخش فوتبال ادامه دهند اما بی رغبتی سینماداران و تماشاگران موجب کاهش مخاطبان و در ادامه نیز این طرح کلاً تعطیل شد.

 این اتفاق درحالی رنگ و بوی جدی به خود می‌گیرد که پخش بازی فوتبال در سینما در ۵ سال قبل با حواشی روبه‌رو شد، مدیر وقت اداره‌ نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، رسما مجوز پخش فوتبال را برای همه، در سینماها داد درحالیکه اداره اماکن، سینماها را از پخش فوتبال برای خانم‌ها منع کرده بود و اتفاقا دو سینما هم به دلیل اینکه به بانوان بلیت فروخته بودند، چند روزی پلمپ شدند و برخی دیگر هم به دلیل اینکه بلیت فروشی فقط باید برای آقایان باشد، مسابقات را پخش نکردند.

در آن مقطع سجادپور یکی از مدیران وقت سازمان سینمایی معتقد بود که تمامی تصمیمات و اتفاقات مربوط به سالن‌های نمایش‌ فیلم منحصرا به اداره کل نظارت و ارزشیابی سینمای کشور مربوط می‌شود و دیگر نهادها و مراکز در این باب هیچ مسئولیتی ندارند و حیطه مسئولیت دیگر نهادها به خارج از سالن‌ها و سطح جامعه مربوط می‌شود.

در کمتر از یک ماه به آغاز برگزاری جام جهانی فوتبال در روسیه، با توجه به علاقه مردم برای تماشای بازی‌های فوتبال, مدتی است سینماداران بار دیگر به فکر نمایش این بازی‌ها داخل سینماها افتاده‌اند، چرا که قطعا با آغاز جام جهانی فوتبال، گیشه سینماها با افت مواجه می‌شود و به همین دلیل سینماداران نیز به فکر درآمدها و هزینه‌های خود هستند. به گفته مدیران سینما پخش مسابقات فوتبال در سینماها از دو منظر اقتصادی و اجتماعی مفید است. وقتی با افت ۵۰ درصدی مخاطب مواجه هستیم، نمایش فوتبال در سینماها به بقای مالی سینماها کمک می کند.

این اتفاقات در حالی پیش می‌رود که غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در هفته گذشته با اشاره به موافقت فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ درباره نمایش مسابقات فوتبال در سالن‌های سینما گفته است: نیروی انتظامی موافقت خود را اعلام کرده است تا مسابقات فوتبال جام جهانی روسیه در سالن‌های سینما به نمایش دربیاید و به زودی نیز ما برنامه نحوه اجرای این طرح را اعلام می‌کنیم.

فرجی درباره جزئیات این طرح می‌گوید،‌ هر سالن سینمایی که تقاضا دارد تا مسابقات فوتبال در آنجا به نمایش درآید باید تقاضای خود را به ما اعلام کند و ما نیز آن تقاضا را بررسی و نظر خود را اعلام می‌کنیم.

ما معتقدیم نمایش فوتبال در سالن‌های سینما باعث می‌شود تا گروه جدیدی از مخاطبان وارد سالن‌ها شوند و این اتفاق نه تنها به رونق فیلم‌های روی پرده آسیب نمی‌زند، بلکه با افزایش جذابیت حتی امکان بالا بردن تعداد مخاطبان فیلم‌ها را نیز فراهم می‌کند.

سخنگوی شورای صنفی نمایش همچنین اظهار کرده صاحبان سالن‌های سینما موظفند اگر سئانس فیلمی را به نمایش فوتبال اختصاص می‌دهند حتما رضایت صاحب فیلم را جلب کنند تا حقی ضایع نشود.

طبق گفته فرجی در جلسه هفته آینده شورا درباره قیمت بلیت و همچنین سالن‌هایی که اجازه دارند مسابقات فوتبال نمایش دهند تصمیم‌گیری نهایی انجام می‌گیرد.

به این ترتیب انجمن سینماداران باید سینماهایی که شرایط پخش فوتبال را دارند به نیروی انتظامی معرفی کنند تا مجوزهای لازم در این زمینه از سوی نیروی انتظامی صادر شود و در نهایت هم با جلب نظر صاحبان فیلم‌ها و همچنین کسب مجوزهای لازم فوتبال دوستان بتوانند در فضایی فرهنگی اقدام به دیدن بازی‌های تیم‌های مورد علاقه خود و بخصوص تیم ملی فوتبال ایران کنند.

البته باید اشاره کرد نمایش بازی‌های فوتبال در سال‌های قبل هم در سینماها اتفاق افتاده است و حتی در حال حاضر در برخی از کافه‎‌ها و مراکز تفریحی عمومی امکاناتی برای نمایش مانیتوری این بازی‌ها فراهم است و محل درآمدی برای برخی به حساب می‌آید. همچنین در طی این سال‌ها برج میلاد نیز از مخاطبان این امر میزبانی کرده است اما با شرایط خاصی که خودشان از قبل طراحی و اعلام کرده بودند.

از سوی دیگر هرچند این اتفاق و همراهی با تیم ملی فوتبال ایران برای بسیاری حائز اهمیت است اما سینماگران و تولیدکنندگان و حتی سینماداران کمی در این باره مردد هستند و در این که جام جهانی فوتبال گیشه سینماها را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا نه با دیده اغماض به آن می‌نگرند.

علی سرتیپی رئیس کانون پخش کنندگان سینمای ایران نیز در گفتگویی دراین باره اعلام کرده است: امیدواریم برای پردیس‌های سینمایی که بیش از ۶ سالن سینما دارند، شرایطی را فراهم کنیم تا بازی‌های حساس فوتبال به خصوص بازی‌های ایران به صورت محدود نمایش داده شود. برای اجرای این طرح به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهادات لازم ارایه شده است تا ببینیم چه تصمیمی در این زمینه گرفته می‌شود.

علاقه‌مندی مردم برای دیدن دسته جمعی فوتبال با توجه به پایین بودن سطح تفریحات مردم در ایران که خود تبدیل به یک عارضه شده است و نمایش این بازی‌ها در فضاهای عمومی می‌تواند بخشی از مشکلات نیروی انتظامی را حل کند. مردم به دلیل تفریحات دسته جمعی می‌توانند داخل سالن‌های سینمایی بیایند و بخشی از هیجانات سالم خود را در کنار خانواده تخلیه کنند، اما به هر حال نمی‌توان فراموش کرد تامین امنیت و سلامت افراد داخل سالن‌های بسته امری بسیار خطیر و سخت است و تسلط نیروی انتظامی بر این مسئله بسیار ضروری است.

حال باید دید با توجه به شرایط موجود تا چه اندازه سینماداران، صاحبان آثار و خود مخاطبان و علاقمندان به فوتبال از این طرح استقبال می‌کنند و آیا این علاقمندی مخاطبان برای دیدن فوتبال در کنار خانواده می‌تواند سبب یک بازنگری در اصل کلی ماجرا و حضور خانواده‌ها در محافل ورزشی شود یا خیر؟

سینما همانطور که در بسیاری از مسائل بار آموزشی وفرهنگسازی دارد باید در این موارد نیز بتواند نقش موثری داشته باشد که به نظر می‌آید این اقدامات می‌توانند شروع یک تحول فکری دراین زمینه باشند.