سرویس سینمایی هنرآنلاین: روز گذشته فیلم‌های "شاد مثل لاتزارو" (Happy as Lazzaro) به کارگردانی آلیس رورواچر کارگردان ایتالیایی و فیلم ژاپنی "دله‌دزدها" (Shoplifters) ساخته هیروکازو کوره-ادا در بخش مسابقه هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن روی پرده رفتند.

رورواچر چهار سال بعد از فیلم "عجایب" که در 2014 برنده جایزه بزرگ داوران جشنواره کن شد، به این رویداد سینمایی بازگشته است. داستان فیلم جدید او در دهکده‌ای دورافتاده روی می‌دهد و درباره ملاقات لاتزارو یک روستایی جوان (با بازی آدریانو تاردیولو) با تانکردی یک اشراف‌زاده جوان (لوکا چیکووانی) است که اسیر تخیلاتش است. "شاد مثل لاتزارو" یکی از سه فیلم بخش مسابقه جشنواره کن امسال به کارگردانی یک فیلمساز زن است.

"دله‌دزدها" تازه‌ترین ساخته هیروکازو کوره-ادا درباره یک خانواده از خلافکاران خرده‌پاست که سرپرستی دختربچه‌ای را که در خیابان پیدا کرده‌اند، به عهده می‌گیرند. کوره-ادا برای هفتمین بار است که در کن رقابت می‌کند. او در 2013 با فیلم "مثل پدر، مثل پسر" جایزه داوران کن را از آن خود کرد.

از سوی دیگر، فیلم فرانسوی "غرق شو یا شنا کن" (Sink Or Swim) به کارگردانی ژیل للوش در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمد و مستند "پاپ فرانسیس: مرد عمل" (Pope Francis: A Man of His Word) تازه‌ترین ساخته ویم وندرس کارگردان آلمانی در بخش نمایش‌های ویژه روی پرده رفت.

"غرق شو یا شنا کن" با بازی ماتیو آمالریک و بنوا پولورد درباره گروهی چهل و چند ساله است که همگی با بحران میانسالی دست و پنجه نرم می‌کنند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند اولین تیم شنای استخر محلی خود را تشکیل بدهند و با وجود تمسخر اطرافیان دست به یک ماجراجویی دور از ذهن می‌زنند.

"پاپ فرانسیس: مرد عمل" وندرس بیشتر سفری شخصی با رهبر کاتولیک‌های جهان است تا مستندی زندگی‌نامه‌ای درباره او. افکار پاپ فرانسیس و پیام هسته مرکزی این مستند را شکل می‌دهد.

همچنین به مناسبت پنجاهمین سال نمایش فیلم "2001: یک ادیسه فضایی" به کارگردانی استنلی کوبریک، نسخه ترمیم‌نشده 70 میلی‌متری این فیلم برای اولین بار در دنیا در کن روی پرده رفت. کریستوفر نولان کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده بریتانیایی که روز شنبه این فیلم را در کن معرفی کرد به همراه کاترینا دختر کوبریک همین‌طور کایر دولیا یکی از ستاره‌های "2001: یک ادیسه فضایی" و جان هارلان همکار تهیه‌کننده کوبریک در مراسم فرش قرمز حضور داشتند.

تعداد زیادی از چهره‌های سرشناس دنیای سینما از جمله کلودیا کاردیناله بازیگر ایتالیایی، جین فوندا بازیگر آمریکایی، ایزابل هوپر بازیگر فرانسوی، روبرتو بنینی بازیگر و کارگردان ایتالیایی، جان سویج بازیگر آمریکایی و نیکولای کاستر-والدو بازیگر نقش جیمی لنیستر در سریال "بازی تاج و تخت" در مراسم فرش قرمز جشنواره شرکت کردند.

هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن 8 تا 19 مه (18 تا 29 اردیبهشت) برگزار می‌شود.