سرویس سینمایی هنرآنلاین: هر سال نزدیک به ایام ماه مبارک رمضان که می‌شود گروه‌های تولیدی در فشاری باور نکردنی با ساعت کاری بالای 14-15 ساعت مشغول تولید سریال‌هایی هستند که چند سالی است جای خود را میان مخاطبان باز کرده‌اند و به سریال‌های مناسبتی معروف هستند، سریال‌هایی که در ایام ماه مبارک از شبکه‌های مختلف و پس از افطار مهمان خانه‌های مخاطبان می‌شوند تا برای دقایقی گاهی شادی و نشاط و گاهی هم پند و اندرز را به سفره‌ها بیاورند.

امسال نیز به مانند رسم چند ساله تلویزیون، گروه‌های تولیدی مشغول کار هستند تا در حالی که کمتر از یک هفته به آغاز این ماه پربرکت باقی مانده است، بتوانند آثار نمایشی خود را آماده کنند. در حال حاضر نام چهار سریال برای پخش در ایام ماه مبارک رمضان اعلام شده است.

سردلبران

سریال "سردلبران" ساخته محمد حسین لطیفی که ید طولایی در ساخت آثار مناسبتی برای این ایام دارد قرار است از شبکه یک سیما پخش شود.

ابتدا قرار بود سریال "سر دلبران" در ماه مبارک رمضان سال ۹۶ به روی آنتن برود، اما این اتفاق نیفتاد و تصمیم بر این شد که ساخته لطیفی ماه رمضان سال ۹۷ از تلویزیون پخش شود. سریال "سر  دلبران" یکی از تولیدات سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که از اوایل سال گذشته، به طور جدی وارد فاز تصویربرداری شد و به طور کامل در شهر یزد جلوی دوربین رفت و تصویربرداری آن در این شهر به پایان رسید. در "سر دلبران" که داستان آن توسط حسین حسنی به رشته تحریر درآمده، برزو ارجمند، محمد کاسبی، فرهاد قائمیان، اسماعیل محرابی، برزو ارجمند، متین السادات ستوده، جعفر دهقان، کامران تفتی، جهانبخش سلطانی، شهین تسلیمی، شهرام عبدلی، رابعه مدنی، بهاره افشار، رضا توکلی، محمد الهی، مختار سائقی، افسانه کمالی، فاطمه شکری، نصرت میر عظیمی، حسام حسنی و... دیگر بازیگران این سریال هستند.

سریال پدر

سریال "پدر" ساخته بهرنگ توفیقی و تهیه کنندگی حامد عنقا نیز قرار است برای شبکه دو سیما آماده و پخش شود. در حال حاضر بیش از دو سوم از تصویربرداری سریال "پدر" انجام شده است.

توفیقی سال گذشته سریال "زیر پای مادر" را برای این ایام روانه آنتن تلویزیون کرد. حالا او بار دیگر به سراغ قصه‌ای از دل خانواده رفته است، او این بار سریالی با محوریت پدر را آماده می‌کند. در خلاصه داستان سریال"پدر" آمده است: "حامد پسر جوانی است که طی یک ماجرا درگیر داستانی عشقی می‌شود. او به خاطر اعتقاداتش و پدری که برایش الگویی تمام عیار است، ناچار سر یک دو راهی قرار می‌گیرد که باید دست به انتخابی سرنوشت ساز بزند…" از جمله بازیگرانی که تاکنون به این سریال پیوسته‌اند، می‌توان به مهدی سلطانی، لعیا زنگنه، سینا بهراد، مسعود فروتن، نیما رئیسی، مجید مشیری و اکبر رحمتی اشاره کرد. این سریال قرار است هر شب ساعت 21:30 دقیقه از شبکه دو سیما به روی آنتن برود.

دستت را به من بده

محمدمهدی عسگرپور این روزها مشغول آماده سازی  سریال"رهایم نکن" با نام قبلی "دستت را به من بده" است که قرار است در شب‌های ماه مبارک رمضان پس از اذان مغرب از شبکه سه سیما به روی آنتن برود. "رهایم نکن" مجموعه تلویزیونی است که در ۳۷ قسمت نوشته شده است اما ظاهرا 32 قسمت از آن روی آنتن می‌رود. در این مجموعه امین تارخ، فریبا متخصص، محمدرضا هدایتی، مریم بوبانی، مارال فرجاد، نیما شعبان‌نژاد، دنیا مدنی، بابک بهشاد، علی استادی، معصومه قاسمی‌پور، شیرین آقاکاشی، رحمان باقریان، کاظم هژیر آزاد، حسین ملکی و ... به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان "رهایم نکن" آمده است: رسول تولایی به عنوان بزرگتر، محبوب و مورد اعتماد چند خانواده است. این اعتماد به واسطه بازخوانی گذشته خدشه دار می شود؛ خانواده هایی که هر کدام با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند و در پی یافتن مقصر اصلی هستند.

سریال بچه مهندس

اما در نهایت شبکه پنج سیما قرار است سریال "بچه مهندس" ساخته سجاد ابوالحسنی را روانه آنتن شبکه در ایام ماه مبارک رمضان کند.

"بچه مهندس" در ۶۰ قسمت و در سه فاز به نویسندگی سجاد ابوالحسنی، تهیه‌کنندگی سعید سعدی و کارگردانی علی غفاری برای شبکه پنج سیما ساخته می‌شود. این سریال از ماه مبارک رمضان آغاز و پخش آن بعد از ماه رمضان نیز ادامه پیدا خواهد کرد. قصه این سریال، در تاریخ معاصر و در سه فاز کودکی، نوجوانی و جوانی شخصیت اصلی مطرح می‌شود و زندگی پسری را تصویر می‌کند که در کودکی رها شده و در پرورشگاه بزرگ می‌شود و … بهناز جعفری، محمد کاسبی، ساناز سعیدی، بهاره رهنما، برزو ارجمند، اندیشه فولادوند، مریم خدارحمی، نفیسه روشن، سوگل طهماسبی، عباس جمشیدی فر، سلمان فرخنده، فرزین محدث، سیاوش چراغی پور، حمید شریف زاده، هاله گرجی، افشین نخعی، افشین سنگ چاپ، مهرناز بیات، بهرام سروری نژاد، ساعد هدایتی، فرخنده فرمانی زاده، فرج الله گل سفیدی، شیدا یوسفی، سمانه حبیب پور، علی برقی، یوناتدین، نیوشا علیپور و آریا نرج آبادی در این سریال ایفای نقش کرده‌اند.

این سریال‌ها در حالی برای ماه مبارک رمضان تولید شده‌اند که بیشتر آن‌ها در مراحل فنی پس از تولید قرار دارند و گروه همچنان مشغول کار هستند.