سرویس سینمایی هنرآنلاین: اکتای براهنی کارگردان جوانی است که سال 93 به سراغ ساخت فیلم "پل خواب " رفت و پس از سه سال موفق شد دی ماه سال گذشته آن را در ایام نزدیک به جشنواره فیلم فجر به روی پرده سینماها بفرستد. او فیلمش را با اقتباس از کتاب "جنایت و مکافات" داستایفسکی نوشت و حالا در آستانه نگارش یک اثر جدید است.

براهنی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فعالیت تازه خود گفت: مدتی است مشغول نگارش یک فیلمنامه جدید هستم که تقریبا تمام شده و به دنبال سرمایه‌گذارم تا بتوانم شرایط را برای تولید آن فراهم کنم.

وی درباره اینکه آیا فیلمنامه جدیدش نیز متاثر از آثار ادبی است و اقتباس شده است، بیان کرد: کار جدیدم نیز اقتباس است و همواره در آثارم رگ و ریشه ادبی دیده می‌شود و به نظرم با الهام بنویسم بهتر است. ضمن این که بهر حال درام در سینما تشابهاتی با درام‌های اصلی در ادبیات دارد. من از سمت ادبیات به سینما نگاه می‌کنم که در آن درام‌های مشخصی وجود دارد، اما گاهی این برداشت‌ها به سمت داستایفسکی می‌رود و گاهی به سمت و سوی شکسپیر یا سایر نویسندگان ادبی که در اثر من رنگ و روی بیشتری پیدا می‌کنند و نمی‌توان از زیر سلطه آن‌ها بیرون آمد. وقتی کار می‌کنم ریشه‌های ادبی نیز در کارم وارد می‌شوند.

براهنی در توضیح این که آیا در اثر جدیدش از آثار نویسندگان روس اقتباس می‌کند یا نه اظهار کرد: سر اقتباس آن هنوز در حال فکر هستم و برایم محرز نیست که از کدام یک از آثار ادبی اقتباس می‌کنم، چرا که اقتباس من ممکن است از چند جا باشد. ممکن است در آثارم به تناسب و فراخور حس و حال کاراکترها از آثار مختلف ادبی اقتباس کنم و برداشتی از آن‌ها داشته باشم. همان‌طور که گفتم از سوی سینما از ادبیات استفاده می‌کنم و الزاما نمی‌خواهم اثرم اقتباس باشد، چرا که در این صورت اثر شبیه یک کار سفارشی از سوی خودم است. من آزادانه کار می‌کنم و به فراخور از آثار برداشت می‌کنم.

وی همچنین درباره بازخورد مخاطبان از "پل خواب " بیان کرد: به نظرم باید جوری از رمان اقتباس کرد که آن را از آن خود کنید. در مورد "پل خواب "حتی کسانی که رمان را خوانده بودند هم با یک کار متفاوت در سینما مواجه شدند. این اتفاق بزرگی است که "پل خواب " پیش متخصصین، منتقدان و به طور کلی سینمای جدی نقد شد و فضای مثبتی در اطرافش بود. متاسفانه دید تهیه‌کنندگان سینمایی این است که آثار اقتباسی زمین می‌خورند، ولی خوشبختانه "پل خواب " با توجه به زمان بدی که برای اکران داشت و عدم تبلیغات کافی فروش خوبی کرد و حتی می‌توانست بهتر از این نیز برایش اتفاق بیفتد تا نتیجه چندین برابری همراه داشته باشد. در این لحظه اینکه یک کار خیلی روشنفکرانه را به دل عموم بیاوری و واژگان آن وارد فرهنگ عمومی شود اتفاق بزرگی است که سینمای ما خیلی حواسش به این بخش نیست.

این کارگردان جوان در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه آثار اقتباسی با وثوق از سوی تهیه کنندگان و سرمایه گذاران مواجه هستند، نیز گفت: برخی از تهیه کنندگان ما سواد کافی در این زمینه ندارند، برخی دیگر هم اعتمادی به سینمای متفکر ندارند و بازاری هستند. در نتیجه با یکسری فیلمساز خوب مواجه هستیم که نمی‌توانند در این سیستم کار کنند. از سوی دیگر برخی هم هستند که یک شبه می‌نویسند و می‌سازند و فروش هم دارند. ضمن اینکه به هر حال هر دولتی سینمای خاص خودش را هم دارد و در پی اهداف خودش فعالیت می‌کند که جریان طبیعی نیز هست. در این میان یکسری آدم شریف هم هستند که پولی ندارند و از این سینما لطمه دیده‌اند و به دلیل این که سئانس‌ها یا سالن‌هایشان را در زمان اکران از دست داده‌اند ضربه خورده‌اند و در چنین شرایطی تهیه کننده پا پس می‌کشد. به نظرم الان سینمای ما با نوعی سیرک تصویری مواجه است که رونق هم دارد.

براهنی در ادامه درباره ریسک ساخت آثار اقتباسی نیز توضیح داد: ساخت فیلم اقتباسی شهامت جدی می‌خواهد. من حتی پیش از ساخت فیلم "پل خواب " نسبت به این موضوع تا به این حد آگاه نبودم. به هر حال اقتباس کردن تعهد ادبی ایجاد می‌کند که بخشی طبیعی است و بخشی هم کاذب است. هرگز یک کتاب را نمی‌توان به شکل کامل به تصویر کشید و شما به عنوان نویسنده فیلمنامه و سازنده آن باید به سوالات مخاطبان پاسخ دهید. این مسئولیت سنگینی برای شما به همراه دارد و خیلی از آدم‌ها نیز وجه اقتباس آن را در نظر می‌گیرند و به فیلم بودن آن خیلی توجهی ندارند، اما ریسکی که کردم امیدوارکننده بود به این دلیل که از آن استقبال شد و مخاطبان جوانی فیلم من را دیدند که دسترسی آسانی به سینمای دنیا و سریال‌های خارجی دارند و با مقوله سینما آشنا هستند. این باعث می‌شود تا شما نسبت به این که می‌توان با ساخت این آثار علاوه بر فروش فرهنگ را نیز انتقال داد، حس و انگیزه بالایی داشته باشید. من این تست را کردم و فکر می‌کنم نتیجه لذت بخشی داشت که اگر از ابتدا همراه من بود نتیجه بهتری را هم در بر می‌گرفت.