سرویس سینمایی هنرآنلاین: رقیه توکلی کارگردان جوانی است که اولین تجربه‌اش "مادری" در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و سال گذشته در آخرین روزهای سال به روی پرده سینماها رفت. حالا او تصمیم دارد برای ساخت دومین فیلم بلند سینمایی خود اقدام کند.

توکلی درگفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فیلم جدید‌اش گفت: فیلمنامه "از مهران تا مهران" را به همراه فرشاد رضایی نوشتیم و آماده است. در حال حاضر به دنبال جذب سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده مورد نظر هستیم تا در صورت موافقت، برای دریافت پروانه ساخت اقدام کرده و کار تولید فیلم را آغاز کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: شخصیت‌های اصلی فیلم دو نوجوان یزدی هستند و فضای فیلم در دهه 60 در شهر یزد می‌گذرد. "از مهران تا مهران" یک کار کاملا اجتماعی است که دوست دارم و تلاش می‌کنم تا آن را به جشنواره سی و هفتم فیلم فجر برسانم.

توکلی که "مادری" را در شرایط نه چندان خوب به روی پرده سینماها فرستاد، درباره بازخوردهای آن اظهار کرد: من پیش از "مادری" تجربه اکران فیلم در سینما را نداشتم و برایم جذاب بود، وقتی می‌دیدم که مخاطب فیلم را می‌بیند و با آن ارتباط برقرار می‌کند، لذت بخش بود. خوشبختانه فیلم فروش خوبی داشت اما به اکران نوروزی خوردیم و چون اغلب فیلم‌های اکران نوروز طنز بودند جایی برای "مادری" در این میان وجود نداشت. همذات پنداری مخاطب باعث شد که بفهمم تا فیلم به مرحله اکران نرسد، انگار هیچ چیز نساخته‌ای و نمی‌توانی بفهمی که چه اتفاقی می‌افتد. در واقع این دیده شدن فیلم در سینما و در کنار مردم کلاس درسی بسیار مفید برای من بود.

این کارگردان جوان در پاسخ به این سوال که آیا شرایط بد اکران باعث نشده تا او برای ساخت فیلم دوم خود تغییر موضع دهد، عنوان کرد: این تازه شروع کار حرفه‌ای من است و فعلا نمی‌توانم با ساخت یک فیلم درباره آن صحبت کنم. بیشتر دوست دارم کارهایی که دوست دارم را بسازم و در سینما رو به جلو حرکت کنم. اگر "مادری" در زمان خوب و با تبلیغات خوبی اکران می‌شد، قطعا جواب می‌گرفت و آنچه در ذهن برایش داشتیم، رقم می‌خورد، اما به هر حال من یک فیلم اولی بودم و باید سختی‌های این مسیر را به جان می‌خریدم. بنابراین الان تصمیم برای تغییر رویه زود است، ضمن این که کارگردان باید آنچه که دوست دارد را بسازد و دغدغه آدم‌هاست که باعث می‌شود، فیلم‌های خوب را خلق کنند. الان نمی‌توانم درباره آینده کاریم مانیفست بدهم باید تجربه کنم و مسیرم را در حین این تجربیات مشخص کنم.

توکلی درباره چرایی انتخاب شهر یزد، به عنوان لوکیشن اصلی آثارش نیز گفت: یزد، شهر بسیار زیبایی است و پتانسیل بالایی دارد. من یزد را مثل یک شهرک سینمایی می‌دانم که باید در آن فیلم ساخت. در این شهر زندگی کرده‌ام و با فرهنگ مردم آن آشنایی کامل دارم. فیلم‌های کوتاهم را اینجا ساختم و دوستش دارم و هنوز از ساخت فیلم در این شهر سیراب نشده‌ام. ضمن این که فیلمسازان یزدی و غیر یزدی در این شهر فیلم ساخته‌اند اما آنطور که باید این شهر را به تصویر نکشیده‌اند و امیدوارم که روزی این کار را انجام دهم. هرچند علاقه من به این شهر زیاد است، اما برای ساخت فیلم "مادری" از هیچ کدام از ارگان‌ها و نهادهای دولتی این شهر حمایت نشدم. حس درونی‌ام مهمتر از این حرف‌هاست.