به گزارش هنرآنلاین، در مراسم اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند برگزیدگان در بخش‌های مختلف به شرح زیر معرفی شدند:

در بخش مردمی مستندهای کوتاه از میان مستندهای "آجور تا بند"، "فریاد در چال" و "آشیرما"، مستند "آجور تا بند" به کارگردانی نبی الله شعبانی برنده این بخش جشنواره شد.

در بخش مستندهای نیمه بلند مردمی ارژنگ ضرغامی با مستند "زندگی در شب" توانست رای و نظر مخاطبان را جلب کند. دیگر مستندهای این بخش "پژاره" به کارگردانی علی اسدی و علی طهماسبی و "اسب‌های زندگی" به کارگردانی امیر شکرگزار ناوی بود.

در بخش مستندهای بلند مردمی خانم سهیلا پورمحمدی با مستند "پرنده افلاک" برنده این فصل جشنواره شد. دیگر نامزدهای این بخش "عروسک کوکی نیستم" و "پشت دیوار 47" بودند.

در بخش داوری جشنواره، داوران این فصل ارد زند، حامد شکیبانیا و محسن برمهانی این مستندها را برگزیدند.

در بخش کوتاه، "باغچه کوچک ما سبز است" به کارگردانی حسین نارمنجی از میان مستندهای برگزیده دیگر این بخش به نام های "صدای پای آب" و "ناصر" برنده این فصل جشنواره شد.

در بخش مستندهای نیمه بلند مستند "مشد عباس، بودن، نبودن" به کارگردانی سید هاشم مرتضویان برگزیده این فصل از جشنواره شد. دیگر نامزدهای این بخش "زندگی در شب" و "پژاره" بودند. در بخش مستندهای بلند داوری امیر منیری با مستند "عروسک کوکی نیستم"، تندیس برگ زرین جشنواره را به خانه برد.

دیگر نامزدهای این بخش "نامه‌های کارستن" به کارگردانی عطا پناهی و "گراند هتل" به کارگردانی ابوالفضل سروش مهر بودند.

در ادامه ابراهیم حاتمی کیا درباره شبکه مستند و دیدن برنامه های مستند گفت: در فضای فیلم سازی و تماشای فیلم مستند بسیار احساس آرامش و امنیت می کنم؛ چراکه احساسم بر این است که فضای مستند فضای سلوکی است که هنرمند را برای ورود به جامعه درست می سازد. سلوک هنرمند برای ورود به فضای جامعه است.

وی ادامه داد: اگر به دست من باشد، می گویم هیچ فیلمساز داستانی حق فیلمسازی ندارد؛ مگر اینکه از حوزه مستند عبور کند. چراکه تاثیر بسیاری بر نگاه فیلمساز دارد و بر جامعه هم تاثیرگذار است.‌

این کارگردان سینما در خصوص مستند "مشد عباس، بودن، نبودن" عنوان کرد: این مستند با وجود موضوع جدی روایت بشاشی دارد. مستندی که یک موضوع به شدت حساس جامعه را مورد بررسی قرار داده است.

وی افزود: من مستند را پایگاه بسیار مهمی برای فیلمساز می دانم. به شخصه اولین شبکه ای که تکیه گاهم است، شبکه مستند است؛ چرا که در برنامه های شبکه مستند یک سلوک هنرمندانه و در عین حال یک دموکراسی بسیار زیبا را می بینم.

حاتمی کیا در پایان خاطرنشان کرد: زبان مستند و شبکه مستند بسیار ارزشمند است. امیدوارم روز به روز قدرت بگیرد و بتواند روزی مثل انیمیشن - که امروز دارد نفس می کشد ـ اکران خوبی به دست آورد.

پس از بخش ویژه این مراسم از مرتضی پور صمدی فیلم بردار، عکاس و مردم نگار تجلیل شد. وی گفت: 42 سال است که در عرصه مستندسازی فعالیت می کنم و در این مدت بیش از 100 مستند ساخته ام.

آیین اختتامیه نخستین جشنواره تلویزیونی مستند با حضور سیدسلیم غفوری مدیر شبکه مستند، سیدمحمد مهدی طباطبایی نژاد مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، ابراهیم حاتمی کیا و حسین افشار مدیر خانه مستند انقلاب اسلامی و جمعی از مستندسازان و هنرمندان برجسته در فرهنگ سرای ابن سینا برگزار شد.