سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم سینمایی "کار کثیف" خسرو معصومی که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در بخش رقابتی حضور داشت،  دوشنبه 3 اردیبهشت دومین اکران خود را در بخش بازار سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر پشت سر گذاشت.

"کار کثیف " فیلمی است با موضوع مهاجرت و بیکاری جوانان که در آن پدرام شریفی، الهام نامی، شاهرخ فروتنیان، لوون هفتوان، رضا فیاضی، خیام وقار، مهران نائل و بسیاری دیگر ایفای نقش می‌کنند.

معصومی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره تغییراتی که بر نسخه نهایی فیلم انجام‌شده است، گفت: نسخه آماده نمایش فیلم "کار کثیف" پس از بازخوردهایی که از جشنواره فیلم فجر دریافت کردیم از 126 دقیقه به 113 دقیقه رسید و ریتم فیلم تندتر شد و داستانش نیز سرراست‌تر و بدون خستگی روایت می‌شود.

کار کثیف

وی درباره تازه‌ترین فعالیت خود بیان کرد: این روزها مشغول نگارش فیلمنامه فیلم جدیدم هستم که در ادامه فیلم "کار کثیف" است و قسمت دوم آن را درواقع می‌نویسم. البته موضوع فیلم در راستای پرداختن به معضلات بیکاری جوانان است اما روایت دیگری دارد.

معصومی درباره داستان و نحوه نگارش فیلمنامه آن عنوان کرد: من یک پدر هستم و دوست دارم که فرزندانم در آرامش زندگی کنند. روزی به پسرم گفتم حالا که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌ای، چرا ازدواج نمی‌کنی و تشکیل خانواده نمی‌دهی؟ به من گفت به این دلیل که کار ندارم و این دردناک است. همین مکالمه بین من و پسرم باعث شد که به این موضوع بپردازم. یک عده جوان تحصیل‌کرده در کشور داریم با مدارک تحصیلی بالا ولی بیکار که امروز تبدیل به یک معضل در جامعه شده است و مانند آتش زیر خاکستر می‌ماند. به نظرم موضوع حساسیت‌برانگیزی است، ما امروز شاهد رفتن خیلی از همین جوان‌ها از طریق ویزای لاتاری و فرار کردن از مرزها هستیم که ضربه هولناکی به بدنه کشور می‌زند. من برای ساختن "کار کثیف" ریشه‌ها را واکاوی کردم و در فیلم نشان دادم. داستان واقعی را یک وکیل برای من تعریف کرد. موضوع پرونده جوان تحصیل‌کرده‌ای بود که از سر بیکاری اقدام به فروش مشروبات الکلی می‌کرد و در یک عروسی با مشروبات الکلی تقلبی باعث مرگ و کوری عده‌ای شده بود. این موضوع جرقه‌ای شد برای من تا "کار کثیف" را بنویسم.

این کارگردان با اشاره به تفاوت جشنواره جهانی فیلم فجر با بخش ملی آن اظهار کرد: به نظرم جشنواره جهانی خیلی بهتر از جشنواره ملی برگزار می‌شود و این در نوع شکل و شمایل برگزاری، مهمان‌نوازی، اکران فیلم‌ها و حتی ارتباطی که عوامل فیلم‌ها می‌توانند با مهمانان خارجی و مدیران فستیوال‌ها برقرار کنند دیده می‌شود. از سوی دیگر سینماگران می‌توانند برای پخش بین‌المللی فیلم و حتی برای فروش آن با خریداران خارجی وارد گفت‌وگو شوند و جشنواره جهانی این شرایط را برای دست‌اندرکاران سینما فراهم می‌کند.

معصومی ادامه داد: بخش نمایش فیلم‌ها و ورک شاپ‌هایی که گذاشته می‌شود همه را باید به فال نیک گرفت و آن را بخش مثبت جشنواره دانست. بازار فیلم در جشنواره حرف اول را می‌زند چرا که فیلم تولید می‌شود تا خریدار جهانی پیدا کند و برای معرفی سینمای ایران به آن‌سوی مرزها این بخش بسیار اهمیت دارد.

کار کثیف

وی همچنین بیان کرد: به نظرم جشنواره جهانی فیلم فجر با برخی از جشنواره‌های الف دنیا که در برخی از آن‌ها حضور داشتم نه‌تنها فرقی ندارد بلکه در برخی مسائل حتی بهتر از آن‌ها نیز در حال برگزاری است.

معصومی بابیان این‌که اولین نمایش فیلم "کار کثیف" در بخش بازار جشنواره جهانی چندان خوب نبوده است، گفت: متأسفانه اولین نمایش فیلم ما در زمان خوبی انجام نشد، اما همین تعداد تماشاگر خارجی که از کشورهای دیگر در این بخش حضور دارند و هرکدام نیز نماینده کشور خودشان هستند برایم جالب بود. اتفاقات به پخش فیلم  در حوزه بین‌الملل برمی‌گردد که باید پخش‌کننده در این زمینه رایزنی لازم را داشته باشد. اما  حضور  و  مدیریت خوب رضا میر کریمی باعث شده تا به هر بخش آن بهاداده شود. امیدوارم که اکران دوم که در سئانس خوبی است، اتفاقات بهتری را برای فیلم رقم بزند.

 وی افزود: برای تمام فیلم‌سازانی که در بخش بازار حضور دارند فکر می‌کنم اتفاقات خوبی رخ دهد، ضمن این‌که قطعاً برای 4 یا 5 فیلم حضور در فستیوال‌های جهانی رقم خواهد خورد. درهرحال مدیران فستیوال‌‌ها مأموریت دارند که به ایران بیایند و فیلم‌های خوب را در جشنواره انتخاب کنند.