سرویس سینمایی هنرآنلاین: بهروز غریب پور که این روزها مشغول آماده سازی تازه‌ترین اثر نمایشی خود "اپرای عشق " است، امسال با فیلم "اردک لی " در بخش جلوه‌گاه شرق سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور یافته است و از 2 اردیبهشت اکران فیلمش در جشنواره آغاز شد.

در خلاصه داستان این فیلم که برمبنای داستانی واقعی نوشته شده است، آمده: پدر اردک‌لی که کارگر فنی راه‌آهن تبریز است، به‌خاطر معالجه همسر بیمارش که مریضی صعب‌العلاج دارد، ناچار می‌شود به تهران کوچ کند و فرزند باهوش و درس‌خوانش را در مدرسه نمونه هدایت ثبت‌نام کند. غافل از این‌که بداند نام و اسم فامیل پسرش چه عواقب تراژیکی برایش به بار خواهد آورد. شاهرخ فروتنیان، هنگامه قاضیانی، احسانی امانی، ژیلا شاهی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

غریب پور در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درخصوص تغییرات احتمالی که در فیلم پس از ارائه به بخش ملی فیلم فجر شده است، اظهار کرد: فیلم نسبت به نسخه ارائه‌شده به بخش ملی هیچ تغییری نکرده است و تنها زیرنویس انگلیسی به آن افزوده شده است.

اردک لی

وی در ادامه درباره داستان فیلم و چرایی انتخاب آن عنوان کرد: ۲۵ سال پیش هنگامی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیر مرکز تئاتر عروسکی بودم ملاقاتی با شخصی داشتم که فامیلی او اردکی بود که این فامیلی برای من جالب بود؛ بنابراین از او درباره این موضوع سوال کردم و او به پیشینه نام خانوادگی خود اشاره کرد که اردک لی بوده و هرکدام از اقوام بنا به دلایلی آن را تغییر داده‌اند. همین امر باعث شد تا فیلمنامه‌ای با همین عنوان بنویسم اما شرایط ساخت آن پیش نیامد تا اینکه بالاخره پس از 16 سال دوری از سینما موفق به ساخت آن شدم.

 این کارگردان در ادامه در خصوص جشنواره جهانی فیلم فجر و ارزیابی‌اش از این جشنواره در طی چهار سال گذشته گفت: در ابتدا گمان می‌کردم تجمیع این دو جشنواره باعث تقویت جشنواره فیلم فجر خواهد شد، به دلیل اینکه تصورم این بود که باید در زمان‌های دیگری جشنواره ملی را داشته باشیم، اما وقتی به فهرست برنامه‌های جشنواره جهانی نگاه کردم دیدم اگر چنین اتفاقی رخ دهد یا باید جشنواره جهانی برگزار کرد یا جشنواره ملی.

وی ادامه داد: تفکیک این دو از یک نظر خیلی مفید‌تر است، چرا که برخی از محصولات نگاه به مخاطب داخلی دارند و برخی نیز نگاهشان فراملی است، اما نمایش فیلم‌ها در بخش‌های مختلف و همچنین حضور در بخش بازار، من را به این مطلب رساند که حتی تجمیع این دو جشنواره ممکن است به سینمای ملی صدمه بزند. در واقع بیشتر متوجه شدم تفکیک خیلی بیشتر از تجمیع به سینمای ایران کمک می‌کند. به مناسبت جشنواره جهانی فیلم فجر مهمانان و شخصیت‌هایی می‌آیند که در جشنواره تجمیع شده ورود و حضورشان ممکن بود دیده نشود. ارزیابی من این است که تفکیک بهتر است.

اردک لی

غریب پور همچنین با اشاره به بخش بازار و تاثیر آن بر روی حضور فیلم‌های ایرانی در بخش بین‌الملل بیان کرد: وقتی این تفکیک انجام می‌شود، نیروهایی به وجود می‌آیند و تربیت می‌شوند که می‌توانند برای حضور فیلم‌های ایرانی رایزنی کنند و تنها محدود به نمایش داخلی نشود. البته این نیازمند تربیت نیرو و مراکزی است که از طریق جشنواره می‌توانند آموزش ببینند. اتفاقی که سال‌هاست در جشنواره‌های خارجی وجود دارد. ما در حال حاضر محدود به چند پخش کننده داخلی در حوزه بین‌الملل هستیم در حالیکه اگر تمرکز جشنواره جهانی بر روی تربیت نیرو بیشتر شود همچنان که در جشنواره امسال ورک شاپ‌هایی در این زمینه برگزار می‌شود، می‌تواند کمک کند تا تولیدات داخلی خود را وسعت دهیم و به خارج از ایران بفرستیم و به ارزآوری و شناساندن هنرمندان و سینمای ایران به جهان کمک کند که این نیازمند بسترسازی است و فکر می‌کنم جشنواره جهانی در حال فراهم کردن این بستر است.

 کارگردان "اردک لی " درباره نگاه جهانی به این فیلم نیز اظهار کرد: اولین برخورد جهانی فیلم توسط منتقد هالیوود ریپورتر رقم خورد که در بازار فیلم برلین "اردک‌لی " را دید و نقد مفصلی درباره آن نوشت. من به نگاه مثبت جهانی امیدوارم. هر اثری به اضافه امتیازاتی که دارد خودش مهم و تاثیرگذار است این که چگونه، با چه نگاهی و چه کسی آن را عرضه کند، حائز اهمیت است.

وی افزود: در برلین فکر کردم شاید چند پخش کننده تقاضای حضور از فیلم داشته باشند، اما تصوری از نوشتن نقد مثبت برای فیلم نداشتم که این اتفاق افتاد. معتقدم هر فیلمی مثل هر انسانی تقدیر خودش را دارد که ناخواسته است ممکن است موفق شود یا نشود. من این فیلم را برای شرایط خاص نوشتم ولی معتقدم در تمام دنیا مشابه این سوژه به گونه‌ای اتفاق افتاده است. بعد از این نقد متوجه شدم در برزیل هم چنین داستان واقعی رخ داده و یک اشتباه تایپی منجر به قتل یک فرد بیگناه شده است. این نوع رفتار با با یک پسربچه در مدرسه ممکن است در خیلی از فرهنگ‌ها و جود داشته باشد.

غریب پور در خاتمه گفت: 25 سال پیش من این داستان را بر مبنای واقعیت نوشتم و امیدوارم مابه ازاهای خود را در کشورهای دیگر نیز پیدا کند و به جایگاه خودش برسد؛ اما اعتقاد ندارم "اردک لی" فیلمی است که مردم برایش صف می‌کشند و شمار اعداد فیلم به میلیارد می‌رسد. من معتقدم فیلم باید در حوزه خود به جایگاهی که شایسته‌‎اش است برسد. فیلم سرشار از یک درد نهفته است که اگر این دمل سرباز کند می‌تواند اتفاقاتی را در جامعه رقم بزند.