سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم سینمایی "چهل و هفت" در بخش سینمای سعادت سی وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در کنار دو فیلم"هت تریک" و"تنگه ابوقریب" و همچنین در بخش بازار جشنواره جهانی برای اولین بار روی پرده سینما می‌رود.

لادن مستوفی، شقایق فراهانی، ریما رامین‌فر، حمیدرضا آذرنگ، مهدی احمدی، شیدا خلیق، مهرنوش ستاری و محمدرضا غفاری در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند و داستان فیلم روایتگر سه زن از سه طبقه اجتماعی در شب آغاز زمستان است.

احمد اطراقچی یکی از دو کارگردان این فیلم در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در خصوص حضور در این رویداد جهانی و رقابت با دو نماینده دیگر ایران در این فستیوال گفت: به طور کلی جشنواره جهانی فیلم فجر رویداد خوبی است و ما هم از این حضور بسیار راضی و خوشحال هستیم. به این دلیل که سه فیلم ایرانی در بخش سینمای سعادت که بخش اصلی  جشنواره است با آثار خارجی رقابت می‌کنند که ما هم یکی از این سه فیلم هستیم. فارغ از رقابت حضور در این رویداد که هم سینماگران داخلی و هم سینماگرانی از خارج مخاطب آن هستند برای ما شرایط خوبی را فراهم می‌کند  برای معرفی فیلم و حضور در جشنواره‌های خارجی؛ به نظرم تعاملی که در این جشنواره اتفاق می‌افتد بسیار موثر است.

فیلم چهل و هفت

وی در ادامه به بخش بازار نیز اشاره کرد و افزود: حضور در بخش بازار باعث معرفی و پرزنت کردن فیلم می‌شود. پخش ‌کنندگان و مهمانان خارجی فیلم را می‌بینند و نظراتشان را بیان می‌کنند که این خود به ما کمک می‌کند تا بازخوردها را ببینیم و بتوانیم خود را برای حضور در فستیوال‌های جهانی آماده کنیم به همین دلیل اهمیت بسیار زیادی برای ما دارد.

این کارگردان همچنین درباره شکل گیری بخش مسابقه فیلم اولی‌ها در این جشنواره اظهار کرد: حذف بخش فیلم اولی‌ها در جشنواره ملی فیلم فجر ما را بسیار ناراحت کرد. فارغ از بخش جایزه، فیلم اولی‌ها دوست دارند که فیلمشان دیده شود و نظرات مخاطبان را بدانند و ببینند که چه کرده‌اند. جشنواره فیلم فجر برای فیلم اولی‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد، شاید برای سایر فیلمسازان اینگونه نباشد اما برای فیلم اولی‌ها همراه با هیجان بیشتری است و این که فرصت دیده شدن می‌یابند. ولی متاسفانه این بخش در جشنواره فیلم فجر حذف شد در حالی که امسال کارهای خوبی از سوی این فیلمسازان جوان ارائه شد، اما فرصت دیده شدن در جشنواره داخلی برایشان فراهم نشد. حالا در جشنواره جهانی فیلم فجر این اتفاق رخ داده و این برای ما فرصت خوبی است تا بتوانیم با نظرات منتقدان داخلی و خارجی از نزدیک آشنا شویم.

اطراقچی در پاسخ به این سوال که آیا سطح آثار ایرانی هم پایه آثار خارجی در جشنواره است یا خیر، عنوان کرد: نمی‌شود قضاوت کرد؛ در سال‌های قبل دیدیم که برخی از آثار خارجی خیلی خوب بودند، البته که در این میان آثار ضعیف هم وجود داشت. به نظرم همین که کنار هم رقابت می‌کنیم هیجان انگیز است، بخصوص که مهمانان ویژه‌ای هم از سینمای جهان داریم و این حضور باعث می‌شود سطح جشنواره بالا برود. در کل بعد بین‌المللی جشنواره حائز اهمیت است.

وی در خاتمه درباره جشنواره جهانی فیلم فجر بیان کرد: برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر و جدا شدن آن از بخش ملی اتفاق مثبتی است به این دلیل که برخی از آثاری که در سینمای ایران تولید شده‌اند وقتی در سطح بین‌المللی به نمایش در می‌آیند باعث می‌شود تا مهمانان خارجی با استعدادهای ایرانی و توان سینمای ایران بیشتر آشنا شوند، اتفاقی که در گذشته بسیار کمرنگ بود و حالا که این دو بخش از هم جدا شده‌اند فرصت خوبی را برای سینمای ایران ایجاد کرده‌اند. خوشبختانه رضا میرکریمی و تیم همراهش به خوبی از عهده این کار برآمده‌اند و از همین جا به این دوستان خسته نباشید می‌گویم.