سرویس سینمایی هنرآنلاین: "پاسیو" اولین فیلم بلند داستانی مریم بحرالعلومی در سی‌ و ششمین جشنواره جهانی فجر در بخش مسابقه "جلوه‌گاه شرق" (پانورامای فیلم‌های کشورهای آسیایی و اسلامی) حضور دارد

فیلم روایتی است زنانه در بستر شهر که به شکلی کاملا ساده بیان می‌شود. بهناز جعفری، محدثه حیرت، کریم امینی، یاسمن ترابی، حسین ملکی، بهروز قادری، سحر غمخوار، محمدرسول صفری، علی یعقوبی، علیرضا دیلمی، امید سعیدی، مهسا سیاری و بابک انصاری ، پوریا پورسرخ ، شقایق فراهانی بازیگران "پاسیو" هستند.

بحرالعلومی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره نحوه شکل گیری ایده این فیلم بیان کرد: من سال‌هاست در سینمای ایران به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریز فعالیت کرده‌ام. همواره دستیاران دغدغه فیلمسازی دارند و  من هم این دغدغه  را داشتم. در طی این سال‌ها چند فیلم کوتاه ساختم و تجربه کردم تا شرایط برایم فراهم شود و بتوانم فیلم بلندی را کلید بزنم. از آنجا که سینما چند سالی است به دلایل مختلف در جذب سرمایه از بخش خصوصی دچار مشکل شده است و داشتن حمایت‌های دولتی نیز شرایط خاص و ویژه‌ای دارد، بسیاری از فیلمسازان به سینمای مستقل روی آوردند که من هم تصمیم به آغاز مسیر فیلمسازی جدی خود با همین نوع از سینما گرفتم.

پاسیو

وی ادامه داد: از سال گذشته این موضوع برایم جدی‌تر شد و تصمیم گرفتم ابتدا فیلمنامه‌ای را آماده کنم. پیش‌تر فیلمنامه "زنگ پشت بام" نوشته حامد قاسمی به دستم رسیده بود و آن را خوانده بودم. کار را دوست داشتم، اما شرایط تولید آن با شرایطی که من در نظر داشتم متمایز بود، بنابراین از حامد قاسمی خواستم با هم نگارش فیلمنامه جدیدی را آغاز کنیم که در نهایت  با همفکری یکدیگر بعد از چند ماه کار متداوم، نسخه اولیه  فیلمنامه "پاسیو" شکل گرفت.

وی ادامه داد: در طی مدت نگارش و تا پیش از آغاز فیلمبرداری، فیلمنامه چند بار توسط من و آقای قاسمی بازنویسی شد و حتی در زمان فیلمبرداری نیز با توجه به حضور بازیگران، انتخاب لوکیشن و حتی لوازم صحنه روتوش‌‌هایم را همچنان در متن ادامه دادم  تا به روایتی که مدنظرم بود نزدیک و نزدیک‌تر شوم.

بحرالعلومی درباره تم و داستان این فیلم نیز عنوان کرد: نگاهی زنانه و دغدغه‌مند، من را بر آن داشت تا به سوژه‌ای فکر کنم که درعین سادگی پیچیدگی‌هایی نیز داشته باشد. بر همین اساس به سراغ تنهایی رفتم. تنهایی البته با طعم عشق! فیلم روایت ساده‌ای دارد و هدفم تعریف یک قصه بوده است. چرا که سینمای قصه گو را دوست دارم. امیدوارم مخاطبان فیلم هم با آن ارتباط برقرار کنند و "پاسیو" را دوست داشته باشند.

پاسیو

وی افزود: درباره دغدغه‌ها و تفاوت نگاه در مضامین عاشقانه در سینما نیز باید بگویم، رسالت سینما این است که من اگر به عنوان عضوی از جامعه، دغدغه و نگاهم را با دیگران در میان بگذارم آن هم روی پرده نقره‌ای، هدفم پرداخت به دغدغه‌های مشترک باشد و به نظرم "تنهایی" یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین دغدغه‌های بشر شمرده می‌شود؛ عشق نیز به همین شکل. در خلاصه داستان فیلم هم نوشته‌ام گاهی شهر با همه بزرگی‌اش برای بعضی آدم‌ها  همقوارهی یک پاسیوی کوچک می‌شود... در زمان نگارش فیلمنامه هم سعی‌ام بر این بود تا به ابعاد روانشناسانه و جامعه شناسانه  موضوع دقیق باشم و شمایلی غیر از جامعه‌ای که در آن زیست می‌کنیم در پاسیو دیده نشود. 

بحرالعلومی در ادامه درباره انتخاب نام " پاسیو" برای فیلم گفت:  اسم فیلم انتخابی کاملا شخصی بود. اساسا در سینما نام فیلم خیلی مهم  است و دوست داشتم فیلمم اسم خاصی داشته باشد و در عین حال  مضمون قصه را هم در خود جای دهد. یکی از ویژگی‌هایی  که این عنوان دارد این است که در تحقیقاتی که انجام دادم متوجه شدم  فیلمی با این اسم در تاریخ سینمای جهان ساخته نشده است.

کارگردان"پاسیو" درباره انتخاب بازیگران و نگاه به گیشه نیز اظهار کرد: اصلا به گیشه فکر نکردم، چرا که قصه و رئالیته فیلم و اتفاقی که باید می‌افتاد برایم مهم بود. به جهانی که باید تعریف می‌شد، فکر می کردم و بازیگران نیز بر اساس قابلیت‌هایی که برای رسیدن به این مهم داشتند، انتخاب شدند. تلاش کردم همه متناسب و نزدیک به کاراکترهای فیلم باشند و حتی دوستانی که حضور کوتاهی در فیلم دارند انتخابی باشند که تصویر صحیحی از آن کاراکتر به نمایش بگذارند که به نظرم بهترین انتخاب‌ها حاصل شد و از گروه بازیگران فیلم بسیار راضی هستم.

وی ادامه داد: از آنجایی که فیلم را با سرمایه  شخصی ساخته‌ام، شاید اگر بودجه بیشتری می‌داشتم در ساختار و اجرای کلی آن اتفاق دیگری می‌افتاد، اما در بخش بازیگری و عوامل به هیچ وجه این طور فکر نمی‌کنم. ضمن این که در روند تولید فیلم، با استفاده از تجربیات سال‌ها  فعالیت حرفه‌ای در سینما، تلاش کردم تا با امکانات موجود، بهترین تصمیمات ممکن را برای فیلم بگیرم.

پاسیو

این کارگردان جوان درباره نخستین  رونمایی "پاسیو" در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار کرد: خوشحالم که در لیست فیلم‌های ایرانی بین نام بزرگان سینمای ایران نامم را می‌بینم و رونمایی نخستین فیلمم نیز در کشور عزیز خودم رقم می‌خورد. جشنواره جهانی فیلم فجر از هر لحاظ جشنواره‌ای سالم ، با شرافت و دارای اعتباری جهانی ست و برای نسل من این بسیار امیدوارکننده است که می‌توان با همت و تلاش، بدون هیچ ضابطه و یا رابطه‌ای فرصت حضور و دیده شدن در جشنواره‌ای اینچنین مهم و وطنی را پیدا کرد. به سهم خودم از جناب آقای میرکریمی و گروه همکار ایشان ممنونم. جشنواره جهانی فیلم فجر مهمترین رویداد فرهنگی بین المللی داخل کشور است که در این چند ساله فوق العاده متمرکز و حرفه‌ای فعالیت کرده است. به نظرم اعتباری که این جشنواره میان مهمانان خارجی از سرتاسر جهان دارد، بهترین و مناسب‌ترین فضا را برای دیده شدن فیلم‌ها بخصوص فیلم‌های مستقل در داخل کشور ایجاد کرده است.

بحرالعلومی در خاتمه گفت: باید یک تشکر ویژه از آقای سیدزاده تهیه کننده همراه فیلم  و همینطور تک‌تک عوامل خوب و بازیگران عزیز  "پاسیو" داشته باشم که اگر همراهی هر یک از آن‌ها نبود "پاسیو" هرگز به ثمر نمی‌رسید.