سرویس سینمایی هنرآنلاین: اولین تجربه سینمایی عباس نظام‌دوست کارگردان جوان با فیلم "گرگ بازی" رقم خورده است. علی مصفا، هانیه توسلی، نگار جواهریان، سعید چنگیزیان، سهیلا گلستانی، مهسا علافر، ژرژ پطروسیان، فهیمه امن زاده، منوچهر زنده دل، محمدرضا مالکی، امیرحسین قدسی بازیگران این فیلم هستند.

داستان درباره چند دوست قدیمی است که یک شب در خانه‌ موروثی یکی‌شان جمع می‌شوند. با ورود مهمانان تازه وارد به جمع ماجراهای عجیبی رخ می‌دهد...

 او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در خصوص ایده اولیه و چگونگی شکل گیری نگارش فیلمنامه  گفت: خود بازی نسخه فرانسوی بازی "مرد گرگ‌نما" است. این بازی، یک بازی بین‌المللی است که در هر کشوری سبک آن و نامش متفاوت است. یکی از دوستان من که از فرانسه آمده بود ما را با این بازی آشنا کرد. همان زمان احساس کردم که برای فیلم موضوع خیلی خوبی است و روی طرح آن با دوستان نویسنده کار کردیم و شروع به نگارش فیلمنامه کردیم که یکسال نگارش آن طول کشید.

گرگ بازی

وی در ادامه به حضور بازیگران این فیلم اشاره کرد و افزود: 80 درصد بازیگرانی که در فیلم حضور دارند جزو گزینه‌های اول ما بودند و کسانی بودند که در فیلم‌های مختلف با آن‌ها کار کرده بودم و اعتمادی دو طرفه بین ما وجود داشت. از این میان شاید یکی دو بازیگر انتخاب اول ما نبودند.

این کارگردان همچنین در پاسخ به این سوال که به دلیل نوع نگارش فیلمنامه آیا دورخوانی با بازیگران پیش از شروع فیلمبرداری داشتند یا خیر، عنوان کرد: تقریبا سه ماه قبل از فیلمبرداری ما دورخوانی داشتیم و در ابتدا هم تمرکزمان روی بازی بود تا اول بازیگران با مقررات و قوانین و لحن بازی آشنا شوند و بعد شروع به فیلمنامه خوانی کردیم و بعد هم به تمرین. در زمان فیلمبرداری برای سکانس‌های بازی تمرین زیادی داشتیم به این دلیل که نیاز بود تا درست مثل بازی دیالوگ‌ در دیالوگ باشد و بازیگران در حرف هم بپرند و همین باعث می‌شد تا شرایط صدابرداری کاملا متفاوت باشد. ما برای این بخش حدود 20 میکروفون در جاهای مختلف کار گذاشته بودیم تا شرایط برای بازی و فیلمبرداری فراهم باشد و بازیگران بتوانند راحت صحبت کنند و حس خود را برای ادامه مسیر حفظ کنند تا کار خیلی واقعی به نمایش درآید.

گرگ بازی

 وی درباره بداهه پردازی در سکانس‌های بازی و آزادی عمل بازیگران نیز گفت: بعضی اوقات در خیلی از فیلم‌ها بداهه اتفاق می‌افتد اما در دیالوگ‌های اصلی این‌طور نبود، بازیگران اجازه داشتند که از بداهه استفاده کنند و اگر مناسب فضا بود استفاده می‌کردیم، اما از آنجا که این فضاها در تمرین‌هایی که پیش از این داشتیم بدست آمده بود کمتر در هنگام فیلمبرداری بداهه اتفاق افتاد.

 نظام دوست در ادامه درباره حضور محمد علی نجفی به عنوان تهیه کننده کار بیان کرد: آقای نجفی مثل یک بزرگتر و راهنما در کنار ما بودند و در تمام پروسه تولید ما را همراهی کردند، او نسبت به کار من آگاهی داشت چرا که سال‌ها دستیار او بودم.

کارگردان"گرگ بازی" درباره اولین تجربه مستقل کارگردانی خود و مشکلاتی که بر سر راهشان به عنوان فیلم اولی وجود داشت، گفت: اولین مشکل ما یافتن سرمایه گذار بود. دو سال طول کشید تا سرمایه‌گذار پیدا کردیم که حاضر به انجام این کار باشد و بعد از یافتن سرمایه گذار تقریبا باقی مشکلات حل شد. به این دلیل که عوامل و بازیگران را می‌شناختم و آن‌ها نیز با من آشنایی داشتند اما چون فیلم ما در یک خانه بود یافتن لوکیشن مورد نظر نکته بعدی بود که کار را کمی سخت کرد. ما با هزینه بسیار کمی فیلم را تولید کردیم.

گرگ بازی

وی در ادامه درباره پایان بندی متفاوت این فیلم بیان کرد: پایان‌بندی فیلم به گونه‌ای است که انگار یک بازی جدید می‌خواهد شروع شود و با این رویکرد که اگر قطعی به پایان فیلم اشاره می‌کردیم و نشان می‌دادیم که چه اتفاقی افتاده فیلم و بازی هر دو پایان می‌یافت اما با این نوع پایان بندی جهان فیلم ادامه دارد و بازی به پایان نرسیده است.

نظام دوست در خاتمه به آغاز فعالیت‌های جدید اشاره کرد و افزود: از آنجایی که کارهای فیلم "گرگ بازی" را خودم پیگیری می‌کنم به همین دلیل باید صبر کنم فیلم را به جایی برسانم که بتوانم رهایش کنم و بعد به سراغ فیلم جدید بروم. به همین جهت فعلا خودم را درگیر کار دیگری نمی‌کنم.