به گزارش هنرآنلاین، مراسم افتتاحیه دهمین جشنواره فیلم مسقط و یکی از جشنواره‌های مهم سینمایی عرب، شامگاه دوشنبه ۶ فروردین ماه در مسقط، پایتخت عمان در حالی برگزار شد که سینمای ایران نقش پررنگی را در آن ایفا می‌کند. 

داریوش مهرجویی کارگردان پیشکسوت ونامدار ایرانی به دلیل فعالیت‌های تأثیرگذار در سینمای آسیا و خاورمیانه و تفکر و روش خاص در فیلم‌سازی مورد تقدیر قرار گرفت که در این بخش مهرجویی حضور نیافت و دکتر بهمن اکبری رایزن فرهنگی ایران به نمایندگی از این فیلم‌ساز تندیس و تقدیرنامه را دریافت کرد.

درحاشیه تقدیر از داریوش مهرجویی، مستندساز ایرانی حبیب باوی ساجد، پشت تریبون قرار گرفت و  پیرامون جایگاه داریوش مهرجویی خاطرنشان کرد: تقدیر از داریوش مهرجویی باعث مباهات رویدادهای سینمایی است. مهرجویی توانست شیوه جدیدی از اندیشیدن و تفکر و فلسفه عملی را باسبک منحصربه فرد سینمایی‌اش روایت کند. 

از دیگر چهره‌های هنری و سینمایی بین‌المللی که در این رویداد مورد تقدیر قرار گرفتند، می‌توان به: غسان مسعود بازیگر و کارگردان نامدار سوری که در ایران برای بازی در فیلم "بازمانده" به کارگردانی روانشاد سیف الله داد در نقش شمعون و در سینمای جهان با بازی در فیلم "قلمروی بهشت"، ساخته ریدلی اسکات در نقش صلاح‌الدین ایوبی شناخته شده است، و فرانکیو نیرو بازیگر ایتالیایی فیلم‌های هالیوودی، میرا نیرا کارگردان برجسته هالیوودی نیز می‌توان اشاره کرد.

در جشنواره بین‌المللی فیلم مسقط بیش از 100 فیلم به رقابت می‌پردازند که عباس رزیجی تنها فیلم‌ساز ایرانی بخش فیلم‌های بلند سینمایی است که با فیلم "دَمِ سرد" در بخش مسابقه حضور دارد.

حبیب باوی ساجد مستندساز ایرانی نیز در دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مسقط، به عنوان تنها نماینده سینمای ایران در میان هیئت داوران قضاوت آثار مستند را به عهده دارد.

علی حیاتی دیگر فیلم‌ساز ایرانی با فیلم کوتاه داستانی "او" در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه حضور دارد. در بخش فیلم‌های مستند، مهدی طرفی، دیگر فیلم ساز ایرانی با فیلم مستند "سینما آزادی" به رقابت  می‌پردازد.

دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مسقط با شعار "سینما همه مارا گردهم می‌آورد" ۶ تا ۱۲ فروردین ماه سال‌جاری در پایتخت عمان برگزار می‌شود.