سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم علمی تخیلی "شورش حاشیه اقیانوس آرام" (Pacific Rim Uprising) از شرکت‌های لجندری و یونیورسال، بالاخره به صدرنشینی چند هفته‌ای فیلم ابرقهرمانی "بلک پنتر"/"پلنگ سیاه" (Black Panther) از شرکت‌های دیزنی و مارول استودیوز پایان داد و در اولین آخر هفته اکران از جمعه تا یکشنبه با فروش نه چندان خوب 28 میلیون دلار در 2850 سینما، پرفروش‌ترین فیلم آمریکای شمالی شد. این یک شروع ناامیدکننده برای فیلمی است که بدون محاسبه هزینه بازاریابی حدود 155 میلیون دلار صرف ساخت آن شده است.

به گزارش هالیوود ریپورتر، با توجه به فروش ناموفق "شورش حاشیه اقیانوس آرام" و چهار فیلم جدید دیگر از جمله فیلم جدید استیون سودربرگ که از این هفته به طور گسترده روی پرده رفته‌اند، مجموع درآمد هفتگی حاصل از فروش فیلم‌ها در ایالات متحده و کانادا در مقایسه با سال گذشته این موقع 37 درصد کمتر بود. تورنمنت بسکتبال NCAA و راهپیمایی گسترده روز شنبه در اعتراض به قوانین خرید و مالکیت اسلحه در ایالات متحده، از عوامل کاهش استقبال سینماروها بود.

"حاشیه اقیانوس آرام 2" در سطح بین‌المللی موفق‌تر بود و با 122.5 میلیون دلار شامل 65 میلیون دلار در چین کار خود را شروع کرد. به این ترتیب، با حساب بازار آمریکای شمالی، مجموع فروش جهانی فیلم در اولین آخر هفته اکران به 150.5 میلیون دلار رسید.

اولین فیلم "حاشیه اقیانوس آرام" به کارگردانی گی‌یرمو دل ‌تورو نیز به همین شکل در آمریکای شمالی خیلی موفق نبود. آن فیلم تابستان 2013 با 37.3 میلیون دلار افتتاح شد و در نهایت در بازار بین‌المللی به فروش قابل ملاحظه 309.2 میلیون دلار دست پیدا کرد، در حالی که مجموع فروش داخلی فیلم حدود 101.8 میلیون دلار بود.

جان بویگا و اسکات ایستوود بازیگران اصلی "شورش حاشیه اقیانوس آرام" هستند و استیون اس. دی‌نایت برای اولین بار روی صندلی کارگردانی نشسته‌ است. این بار سربازهایی که هدایت روبات‌های بزرگ را به عهده دارند با هیولاهای کشتار دسته‌جمعی رودررو می‌شوند.

"بلک پنتر" به کارگردانی رایان کوگلر در ششمین هفته اکران 16.7 میلیون دلار دیگر در آمریکای شمالی فروخت و مجموع فروش داخلی خود را به 630.9 میلیون دلار رساند. "بلک پنتر" اکنون پرفروش‌ترین فیلم ابرقهرمانی تاریخ سینما در آمریکای شمالی و بدون حساب نرخ تورم پنجمین فیلم پرفروش دوران در این بازار است. این تنها نقطه عطف "بلک پنتر" نبود. این فیلم تا پایان روز یکشنبه مجموع فروش جهانی خود را به 1.237 میلیارد رساند و اکنون بعد از "انتقامجویان" (1.518 میلیارد دلار) و "انتقامجویان: عصر اولتران" (1.405 میلیارد دلار) سومین فیلم ابرقهرمانی پرفروش تاریخ سینما در بازار جهانی و دوازدهمین فیلم پرفروش تاریخ در این سطح است.

چادویک بوزمن در فیلم نقش تچالا/بلک پنتر، شاهزاده ملت آفریقاییِ پیشرفته واکاندا را ایفاء می‌کند که بعد از قتل پدرش باید روی تخت سلطنتی بنشیند. لوپیتا نیونگو، مایکل بی. جردن، دانیل کالویا، لتیشا رایت، وینستن دیوک، آنجلا بست، فورست ویتکر، فلورنس کاسومبا و اندی سرکیس دیگر بازیگران "بلک پنتر" هستند.

فیلم مذهبی "تنها می‌توانم تصور کنم" (I Can Only Imagine) به کارگردانی اندرو و جان آروین در دومین آخر هفته اکران تنها با 19 درصد کاهش تماشاگر روبرو شد و با 14 میلیون دلار سومین فیلم پرفروش آمریکای شمالی شد. دنیس کواید، جی. مایکل فاینلی و برودی رز در این فیلم بازی می‌کنند که از روی داستان واقعی ترانه معروف گروه موسیقی "مرسی‌می" به همین نام که بیش از هر ترانه مسیحی دیگر از رادیو پخش شده، ساخته شده است. مجموع فروش داخلی "تنها می‌توانم تصور کنم" در 10 روز 38.5 میلیون دلار شده است.

در میان فیلم‌های جدید، انیمیشن خانوادگی "شرلوک نومز" (Sherlock Gnomes) از شرکت‌های مترو گلدوین‌ مه‌یر و پارامونت با 10.6 میلیون دلار فروش در 3662 سینما شروعی ناامیدکننده داشت و در رده چهارم جدول قرار گرفت.

Sherlock Gnomes

"شرلوک نومز"

این فیلم دنباله "نومئو و ژولیت" (2011) است. تعدادی از ستاره‌ها مانند جیمز مک‌آووی، امیلی بلانت، مایکل کین، مگی اسمیت، استیون مرچنت، آزی آزبورن همین‌طور جانی دپ، چیوتل اجیوفور و مری جی. بلایج صداپیشه‌های "شرلوک نومز" به کارگردانی جان استیونسن هستند. این بار نومئو و ژولیت کارآگاه معروف شرلوک نومز را برای تحقیق درباره ناپدید شدن اسرارآمیز تعدادی از تزئینات باغ‌های لندن به کار می‌گیرند. "شرلوک نومز" در 19 بازار خارجی 2.1 میلیون دلار به دست آورد.

ریبوت فیلم اکشن-ماجرایی "مهاجم مقبره" (Tomb Raider) از شرکت‌های مترو گلدوین‌ مه‌یر و برادران وارنر در دومین آخر هفته اکران با 10.4 میلیون دلار فهرست پنج فیلم پرفروش را کامل کرد. مجموع فروش داخلی فیلم در 10 روز 41.7 میلیون دلار شده است. فیلم در بازار بین‌المللی 34.1 میلیون دلار دیگر فروخت و با حساب بازار آمریکای شمالی مجموع فروش جهانی خود را به 211.7 میلیون دلار رساند.

آلیسیا ویکاندر در "مهاجم مقبره" به کارگردانی روار اوتا به نقش لارا کرافت دختر مستقل و قوی یک ماجراجوی گمشده ظاهر شده است. او باید در جزیره‌ای که پدرش در آن ناپدید شده است، فراتر از توانایی‌های خود عمل کند. دومینیک وست و والتن گاگینز دیگر بازیگران فیلم هستند.

در میان فیلم‌های جدید، فیلم مذهبی "پولس، حواری مسیح" (Paul, Apostle of Christ) از شرکت‌های سونی و افرم با پنج میلیون دلار فروش در 1473 سینما در رده هشتم قرار گرفت. جیمز فاکنر، جیم کاویزل و آندره آگیوس در این فیلم به کارگردانی اندرو هایات بازی می‌کنند. این فیلم داستان پولس را از زمانی که با مسیحیت مبارزه می‌کرد و مسیحیان را به قتل می‌رساند تا وقتی یکی از مهم‌ترین مبلغان مسیحیت و بنیانگذار الهیات و خداشناسی این آئین شد، دنبال می‌کند.

درام رمانتیک نوجوانانه "خورشید نیمه‌شب" (Midnight Sun) از شرکت گلوبال رد نیز با حدود 4.1 میلیون دلار فروش در 2173 سینما، فیلم دهم هفته شد. بلا تورن، پاتریک شوارتزنگر و راب ریگل بازیگران این فیلم به کارگردانی اسکات اسپیر هستند. داستان درباره دختری 17 ساله است که به خاطر شرایط خاص نمی‌تواند زیر نور خورشید بماند.

از سوی دیگر، تریلر-ترسناک روان‌شناختی "نامتعادل" (Unsane) به کارگردانی استیون سودربرگ در اولین آخر هفته اکران در 2023 سینما 3.9 میلیون دلار فروخت و در رده یازدهم جدول قرار گرفت. این کمترین فروش افتتاحیه فیلمی به کارگردانی سودربرگ است. فیلم با بودجه‌ای تنها حدود 1.5 میلیون دلار با آیفون 7 فیلمبرداری شده است. کلر فوی، جاشوا لئونارد، جونو تمپل و امی اروینگ در "نامتعادل" بازی می‌کنند که اولین بار در دنیا فوریه پیش در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم برلین نمایش داده شد.

داستان درباره زنی به نام سایر با بازی کلر فوی ("تاج") است که باور دارد کسی از گذشته او را تعقیب می‌کند. او ناگهان برخلاف میلش خود را در یک موسسه بیماران روانی می‌یابد، در حالی که معتقد است تعقیب‌کننده‌اش کاملاً در نزدیکی اوست. با این حال سایر نمی‌تواند بگوید که آیا این تهدید واقعی است یا ساخته ذهن اوست. سودربرگ کارگردان فیلم‌هایی چون "قاچاق"، "سولاریس"، "آلمانی خوب" و "عوارض جانبی" است.

از سوی دیگر، فیلم انیمیشن "جزیره سگ‌ها" (Isle of Dogs) به کارگردانی وس اندرسن که مانند "نامتعادل" اولین بار در دنیا در برلیناله نمایش داده شد، در 27 سینما به فروش بسیار خوب 1.57 میلیون دلار دست پیدا کرد. متوسط فروش فیلم در هر سینما 58.1 هزار دلار بود که بهترین فروش یک فیلم اکران شده در حدود 25 سینما بود. "پروژه جادوگر بلر" (1999) با 56.002 هزار دلار فروش در 27 سینما رکورددار قبلی بود. این همچنین بهترین فروش متوسط یک فیلم از ابتدای سال 2018 تاکنون است.

"جزیره سگ‌ها" مانند "آقای فاکس شگفت‌انگیز" (2009)، دیگر ساخته اندرسن یک انیمیشن استاپ-موشن است. داستان در ژاپن در آینده نزدیک روی می‌دهد، جایی که در آن سگ‌ها به خاطر نگرانی از انتقال آنفلوانزای سگی در یک جزیره قرنطینه هستند. فیلم، داستان پنج سگ محلی – چیف، رکس، بأس، دوک و کینگ – را دنبال می‌کند. آن‌ها از زندگی در جزیره خسته شده‌اند تا این که پسری به نام آتاری کوبایاشی در جستجوی سگ خود به جزیره می‌آید و...

صداپیشه‌های "جزیره سگ‌ها" را تعدادی از ستاره‌ها شامل برایان کرانستن، ادوارد نورتن، لیو شرایبر، بیل موری، جف گلدبلوم، اسکارلت جوهانسن، تیلدا سوئینتن، کن واتانابی، گرتا گرویگ، فرانسیس مکدورمند، اف. موری آبراهام، کورتنی بی. ونس و هاروی کایتل تشکیل می‌دهند. "جزیره سگ‌ها" فیلم افتتاحیه جشنواره برلین بود و اندرسن برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردان شد.

جدول فروش فیلم‌ها در ایالات ‌متحده و کانادا (23 تا 25 مارس 2018)

رتبه

عنوان فیلم

فروش جمعه تا یکشنبه (میلیون دلار)

تعداد سالن

متوسط فروش در هر سینما (دلار)

مجموع فروش (میلیون دلار)

بودجه (میلیون دلار)

هفته اکران

1

"شورش حاشیه اقیانوس آرام"

28

3708

7.552

28

150

1

2

"بلک پنتر"

16.7

3370

4.943

630.9

-

6

3

"تنها می‌توانم تصور کنم"

14

2253

6.142

38.5

7

2

4

"شرلوک نومز"

10.6

3662

2.895

10.6

59

1

5

"مهاجم مقبره"

10.4

3854

2.706

41.7

94

2

6

"چین‌ دادن زمان"

8

3423

2.350

73.8

-

3

7

"عشق، سایمن"

7.8

2434

3.205

23.6

17

2

8

"پولس، حواری مسیح"

5

1473

3.394

5

5

1

9

"شب بازی"

4.1

1866

2.229

60.8

37

5

10

"خورشید نیمه‌شب"

4.1

2173

1.896

4.1

-

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

علی افتخاری