سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم فانتزی – ماجرایی "چین‌ دادن زمان" (Wrinkle in Time) از شرکت دیزنی در اولین آخر هفته اکران در سینماهای ایالات متحده و کانادا در فاصله روزهای جمعه تا یکشنبه در 3980 سینما به فروش متوسط 33.3 میلیون دلار دست پیدا کرد و بعد از فیلم ابرقهرمانی "بلک پنتر"/"پلنگ سیاه" (Black Panther) از شرکت‌های دیزنی و مارول استودیوز در رده دوم جدول فروش قرار گرفت.

"بلک پنتر" در تعطیلات آخر هفته 41.1 میلیون دلار دیگر فروخت و برای چهارمین هفته پیاپی صدرنشین جدول فروش فیلم‌ها در آمریکای شمالی قرار گرفت. هر دو فیلم "بلک پنتر" و "چین‌ دادن زمان" به خاطر تنوع نژادی عوامل سازنده چه مقابل دوربین و چه پشت دوربین مورد توجه بوده‌اند.

به گزارش هالیوود ریپورتر، تعطیلات آخر هفته برای دیزنی حکم یک شمشیر دولبه را داشت، چرا که خاستگاه هر دو فیلم است. "چین‌ دادن زمان" که با بودجه 103 میلیون دلار ساخته شده و میلیون‌ها دلار نیز هزینه تبلیغات آن شده است، اولین شکست تجاری مهم دیزنی در بازار داخلی بعد از "بی‌اف‌جی" و "آلیس آن سوی آینه" در 2016 است. این فیلم به کارگردانی آوا دوورنی بر مبنای کتاب محبوب مادلین لنگل نویسنده آمریکایی که در 1962 منتشر شد، ساخته شده و دختران جوان را هدف قرار داده است. منتقدان از فیلم استقبال نکرده‌اند و تماشاگران در سینمااسکور به فیلم درجه متوسط B داده‌اند.

دوورنی که علاقه‌مندان سینما او را با فیلم نامزد اسکار "سلما" و مستند نامزد اسکار "سیزدهمین" می‌شناسند، اولین زن سیاه‌پوست است که یک پروژه 100 میلیون دلاری را کارگردانی کرده است. استورم رید در "چین‌ دادن زمان" نقش قهرمان فیلم مگ موری دختر 13 ساله را ایفاء می‌کند که باید پدرش را پیدا کند و در این راه جهان را نیز نجات بدهد. اپرا وینفری، لوی میلر، ریس ویترسپون، زاک گالیفیاناکیس، میندی کالینگ، گوگو مباتا-راو و کریس پاین در فیلم پرستاره "چین‌ دادن زمان" بازی می‌کنند. فیلم در سطح بین‌المللی در شش بازار مهم 6.3 میلیون دلار فروخت و مجموع فروش جهانی خود را به 39.6 میلیون دلار رساند.

از سوی دیگر، فروش 41.1 میلیون دلاری "بلک پنتر" یکی از بالاترین فروش یک فیلم در چهارمین آخر هفته اکران است. مجموع فروش داخلی فیلم 562 میلیون دلار شده و اکنون بعد از "انتقامجویان" مارول دومین فیلم پرفروش ابرقهرمانی تاریخ سینماست. فیلم ابرقهرمانی رایان کوگلر همچنین در تعطیلات آخر هفته مجموع فروش جهانی خود را از مرز یک میلیارد دلار گذراند. آخرین بازار خارجی "بلک پنتر" چین بود و فیلم توانست در تعطیلات آخر هفته در این بازار به فروش تماشایی 66.5 میلیون دلار دست پیدا کند.

Black Panther

مجموع فروش جهانی "بلک پنتر" از مرز یک میلیارد دلار گذشت

پروژه 200 میلیون دلاری "بلک پنتر" یک اتفاق تعیین‌کننده در تاریخ هالیوود است. برای اولین بار است که یک فیلم استودیویی پرهزینه که عملاً تمام بازیگران آن سیاه‌پوست هستند، روانه سینماها شده است. منتقدان نیز از فیلم بسیار استقبال کرده‌اند.

چادویک بوزمن در فیلم نقش تچالا/بلک پنتر، شاهزاده ملت آفریقاییِ پیشرفته واکاندا را ایفاء می‌کند که بعد از قتل پدرش باید روی تخت سلطنتی بنشیند. لوپیتا نیونگو، مایکل بی. جردن، دانیل کالویا، لتیشا رایت، وینستن دیوک، آنجلا بست، فورست ویتکر، فلورنس کاسومبا و اندی سرکیس دیگر بازیگران "بلک پنتر" هستند.

در تعطیلات آخر هفته، چند فیلم جدید دیگر نیز روی پرده سینماهای آمریکای شمالی رفتند که در میان آن‌ها "غریبه‌ها: شکار در شب" (The Strangers: Prey at Night) به کارگردانی یوهانس رابرتز بهتر از بقیه ظاهر شد و با 10.5 میلیون دلار در رده سوم جدول قرار گرفت.

کریستینا هندریکس، بیلی مدیسن، مارتین هندرسن در این فیلم بازی می‌کنند که به نوعی دنباله فیلم "غریبه‌ها" (2008) است. داستان درباره خانواده‌ای است که یک شب هنگام اقامت در یک خانه کاراوانی دورافتاده گرفتار سه روانی نقابدار می‌شوند.

"سرقت در توفان" (The Hurricane Heist) به کارگردانی راب کوهن از شرکت اینترتینمنت استودیو با 3.2 میلیون دلار فروش در 2402 سینما فیلم نهم شد. توبی کبل، مگی گریس، رایان کوانتن و رالف اینسن در فیلم بازی می‌کنند که یک تریلر با موضوع سرقت از بانک است. "سرقت در توفان" درباره گروهی هکر است که تصمیم می‌گیرند از یک توفان درجه 5 برای گم کردن رد خود در یک سرقت 600 میلیون دلاری استفاده کنند.

کمدی سیاه "گرینگو" (Gringo) به کارگردانی نش اجرتن از شرکت‌های آمازون استودیوز و اس‌تی‌ایکس‌فیلم با تنها 2.6 میلیون دلار از راه‌یابی به فهرست 10 فیلم پرفروش هفته جا ماند. دیوید اویلوو، شارلیز ترون، جوئل اجرتن، آماندا سایفرید و تندی نیوتن بازیگران این فیلم هستند. اویلوو نقش یک بازرگان را دارد که برای یک شرکت تولیدکننده قرص ماری‌جوانا کار می‌کند. او به مکزیک فرستاده می‌شود تا زمینه تولید این محصول را فراهم کند، اما توسط یک کارتل مواد مخدر ربوده می‌شود.

"گنجشک سرخ" (Red Sparrow) به کارگردانی فرانسیس لارنس در دومین هفته اکران 8.1 میلیون دلار فروخت و رده چهارم جدول را به خود اختصاص داد. جنیفر لارنس، جوئل اجرتن و ماتیاس خونارتس بازیگران این فیلم هستند. لارنس نقش یک بالرین را ایفاء می‌کند که از سوی یک سرویس اطلاعاتی روسی به کار گرفته شده و مجبور می‌شود از خود به عنوان یک اسلحه استفاده کند. اولین مأموریت او هدف قرار دادن یک مأمور سیا است و... فرانسیس لارنس و جنیفر لارنس پیش از این در سری فیلم‌های پرفروش "عطش مبارزه" همکاری کرده بودند.

کمدی درجه R "شب بازی" (Game Night) از شرکت نیو لاین با بازی جیسن بیتمن، ریچل مک‌آدامز و کایل چندلر با 7.9 میلیون دلار فهرست پنج فیلم پرفروش هفته را کامل کرد.

فیلم اکشن "آرزوی مرگ" (Death Wish) به کارگردانی ایلای راث با بازی بروس ویلیس، وینسنت دونافریو و الیزابت شو در دومین آخر هفته اکران 6.6 میلیون دلار فروخت و فیلم هفتم شد. داستان درباره دکتر پل کرسی (با بازی ویلیس) یک جراح حاذق است که همه عمر خود را صرف نجات جان آدم‌ها کرده است. وقتی به خانواده پل حمله می‌شود، او تصمیم می‌گیرد خود عدالت را اجرا کند. "آرزوی مرگ" بازسازی فیلمی به همین نام تولید 1974 با بازی چارلز برانسن است. فیلم از روی رمانی نوشته برایان گارفیلد که در 1972 منتشر شد، ساخته شده است.

The Death of Stalin

"مرگ استالین"

در حوزه نمایش محدود فیلم بریتانیایی/فرانسوی "مرگ استالین" (The Death of Stalin) با بازی استیو بوسمی، جفری تامبور و سایمن راسل در چهار سینما 181 هزار دلار فروخت و بهترین فروش افتتاحیه یک فیلم اکران محدود از ابتدای سال 2018 تاکنون را به نام خود ثبت کرد. متوسط فروش فیلم در هر سینما 45.3 هزار دلار بود.

کمدی "مرگ استالین" را آرماندو ایانوچی ("ویپ" و "در لوپ") کارگردانی کرده است. داستان فیلم، آخرین روزهای زندگی دیکتاتور شوروی سابق و آشفتگی رژیم بعد از مرگ او در 1953 را دنبال می‌کند. "مرگ استالین" اولین بار در دنیا سپتامبر پیش در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد و با استقبال روبرو شد. فیلم جنجال بسیاری به پا کرد و نمایش آن در روسیه و بسیاری از کشورهایی که قبلاً بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند، مانند قرقیزستان، آذربایجان و قزاقستان ممنوع اعلام شد.

جدول فروش فیلم‌ها در ایالات ‌متحده و کانادا (9 تا 11 مارس 2018)

رتبه

عنوان فیلم

فروش جمعه تا یکشنبه (میلیون دلار)

تعداد سالن

متوسط فروش در هر سینما (دلار)

مجموع فروش (میلیون دلار)

بودجه (میلیون دلار)

هفته اکران

1

"بلک پنتر"

41.1

3942

10.435

562

-

4

2

"چین‌ دادن زمان"

33.3

3980

8.371

33.3

-

1

3

"غریبه‌ها: شکار در شب"

10.5

2464

4.253

10.5

-

1

4

"گنجشک سرخ"

8.1

3064

2.660

31.1

69

2

5

"شب بازی"

7.9

3061

2.582

45

37

3

6

"پیتر ربیت"

6.8

3112

2.185

93.4

50

5

7

"آرزوی مرگ"

6.6

2882

2.290

23.8

30

2

8

"سرقت در توفان"

3.2

2402

1.311

3.2

35

1

9

"انهدام"

3.1

1709

1.843

26

40

3

10

"جومانجی: به جنگل خوش آمدید"

2.7

2157

1.277

397

90

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

علی افتخاری