سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری با اصحاب رسانه یکشنبه 20 اسفند ماه برگزار شد.

حیدریان در ابتدای این نشست گفت: پس از جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان این اولین نشست خبری است که در کنار شما هستم و امیدوارم سال پرباری پیش رو داشته باشیم. به شما درگذشت فیلمسازان و هنرمندانی که به تازگی از جمع ما رفتند را تسلیت می‌گویم.

وی درباره تدوین برنامه جامع سینما، بیان کرد: برای تدوین برنامه جامع سینما، مدیران و کارشناسان زیادی زمان گذاشتند تا این برنامه تدوین شد. تلاش ما این است که هیچ اقدامی در سازمان سینمایی و مجموعه بخش خصوصی صورت نگیرد، مگر در چارچوب مفهومی و برنامه‌ای این برنامه جامع تا به اهداف تعریف شده دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان سینمایی افزود: در سال گذشته تلاش کردیم تصدی‌گری را کم کنیم و اجرا را به بخش خصوصی دهیم و نظارت سازمان را در اموری که به صنف مربوط است، حفظ کنیم. صنوف در پاره‌ای از اوقات منافع بخشی را به منافع کلی ترجیح می‌دهند. ما تلاش کردیم تا نظارتمان را هدفمند و در سیستم شفاف کنیم. حاصل آن تغییراتی است در بخش‌های مختلف. نظام اکران یکی از آن بخش‌هاست که نکته بسیاری داشت و تا حد زیادی درست بود و رها کردن اکران به صرف منافع کوتاه مدت اقتصادی اشتباه بود، اگر بنا باشد نمایش به دلیل نگاه محدود باشد تا مخاطبین را از دست بدهیم ضرری است که به سرمایه اصلی سینما یعنی مخاطب وارد می‌شود. ما باید همه مخاطبین بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم که مراقبت می‌خواهد.

حیدریان گفت: در نظام نامه جدید به دنبال تنوع و تعداد بیشتر فیلم‌ها بودیم. در سالی که گذشت هر سه روز یک سالن اضافه شد و ظرفیت اکران افزایش یافت تا فیلم‌های بیشتری بالا برود و هر سه روز هم یک فیلم تولید شد و تعداد صدور پروانه ساخت هم نسبت به سال قبل بالا رفت. شرایط به سمت سینمای حرفه‌ای می‌رود و باید فیلم‌هایی که قصد تولید دارند و همچنین بحث امنیت شغلی وجود داشته باشد. سینمای حرفه‌ای نیازمند تهیه کننده حرفه‌ای است و نباید خارج از صنف از افراد استفاده شود. برای ما استفاده از اهالی رسمی صنوف مهم است. در پروانه ساخت یک موافقت اصولی شکل و بعد با تعیین عوامل حرفه‌ای پروانه ساخت حرفه‌ای گرفته و اثر تولید شود.

رئیس سازمان سینمایی اظهار کرد: به سمت تهیه کننده صاحب اختیار مسئول پیش می‌رویم که در این بخش کمتر توجه داشتیم. تهیه‌کننده‌ای که درست کار نمی‌کند به نفع سینما هم عمل نمی‌کند. تهیه‌کننده‌ای که منافع ملی را نشناسد به ضرر نظام کار خواهد کرد. اصلاح نظام تهیه کنندگی پس از نظام اکران و پروانه ساخت دیگر عملکرد ما در این بخش است.

وی درباره سایر تغییراتی که انجام شده به نظام ارتباطی بین سازمان سینمایی و صنوف اشاره کرد و افزود: این بخش نیز اصلاحاتی دارد که از جمله آن احیا و تقویت شورای صیانت است. سینما باید اختلافاتی که پیش می‌آید در داخل خود حل و فصل کند و سلامت این مجموعه و چهره فرهنگی آن باید مقبول باشد تا مخاطب آن را باورکند. حیدریان ادامه داد: همچنین با وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس در بحث اقتصادی سینما توافق شده تا برای سال آینده امکانی فراهم شود و مردم در مالکیت سالن‌ها و فیلم‌ها مشارکت کنند. در این باره با قائم مقام وزارت تجارت نیز مذاکره شده تا جایزه صادرات برای تولیدات سینمایی تهیه شود و این کار در بخش صادر شدن فیلم‌های سینمایی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: ۱۹ شرکت VOD مجوز گرفته‌اند که از سال آینده برای رسیدن به بازار جدید این بخش توسعه پیدا میکند. همچنین قرار است برای شهرهای کم جمعیت که بخش خصوصی نمیتواند برای ساخت سالن ورود پیدا کند با همکاری سازمان برنامه و بودجه سالن سینما بسازیم. در حال حاضر بیش از ۵۰ سالن سینما در مشهد در حال ساخت است همچنین با استانهای دور صحبت کردیم تا برای تولید محتوا فعالیت بیشتری داشته باشند و بنیاد فارابی از مسئله تولید فیلم در شهرستان‌ها حمایت می‌کند. با طرح سینماسیار بسیاری از شهرهای بدون سینما فرصت نمایش فیلم ها را پیدا کرده‌اند.

رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه مرکز گسترش سینمای مستند ۱۰ خانه مستند را در ۱۰ استان ایجاد می‌کند، افزود: همچنین خانه سینما نیز شعبی در شهرستان‌ها خواهد داشت. انجمن سینمای جوانان ایران در گذشته به بحث آموزش توجه می‌کرد حال قرار است به مسئله تولید نیز بیشتر توجه کند و امیدوارم این تولیدات موفق باشند. در سال آینده بنیاد سینمایی فارابی سعی می کند میزان و سهم وام تولید را افزایش دهد و بر همین اساس ۶۰ درصد از بودجه فارابی به نیروهای جوان و خلاق ارایه می شودمعاون وزیر ارشاد درباره برگزاری همزمان یک جشنواره در چند شهر توضیح داد: جشنواره ها می توانند به صورت همزمان در شهرها و یا با فاصله اندکی برگزار شوند که نمونه موفق آن جشنواره فیلم کودک و نوجوان بود که با استقبال همراه شد.

حیدریان در بخش دیگری از این نشست گفت: در سال آینده بنیاد سینمایی فارابی سعی می کند میزان و سهم وام تولید را افزایش دهد و بر همین اساس ۶۰ درصد از بودجه فارابی به نیروهای جوان و خلاق ارایه می‌شود البته این نکته به این معنا نیست که خلاقیت فقط نزد فیلم اولی هاست.

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد:  تلاش می‌کنیم در سال آینده بازار خارجی و حضور اقتصادی در هند، چین، آسیا و منطقه را گسترش دهیم.

وی در پایان اظهار کرد: وضعیت تکنولوژی سینما باید ساماندهی شود که از آن جمله به سی جی آی می توان اشاره کرد که برای آن بخش و مدیر جدید انتخاب کرده ایم. همچنین امیدوارم سینمای ایران در سال آینده سینمای منتقد و منصف و پرسشگرانه باشد. ما نیاز داریم منافع ملی خود را بشناسیم و از طریق مجموعه فیلم های تولید شده، مردم به سینما افتخار کنند.

حیدریان در بخشی دیگر گفت: صحبت‌هایی شده تا برای شهرهای کم جمعیت بخش‌های خصوصی با حمایت دولت برای ساخت سالن سینمایی اقدام کنند، هرچند بخش سینمای سیار امسال فعال شد و در استان‌های مختلف به عنوان راهکار موقت فعالیت کرد.

وی همچنین از اقدام برای تاسیس دفاتری از خانه سینما در شهرهای دیگر خبر داد تا خانه سینما پوشش ملی داشته باشد و در مرکز بودن آن عاملی برای مهاجرت به تهران هم نباشد.

رییس سازمان سینمایی برگزاری جشنواره‌ها در مناطق مختلف را از جمله کارهایی دانست که می‌تواند به عدالت فرهنگی کمک کند و شهروند و شهرهای درجه دو را از بین ببرد بنابراین تلاش می‌شود برپایی جشنواره‌های ملی به صورت همزمان یا با فاصله کم از برنامه‌ها اجرایی شود.

رئیس سازمان سینمایی درباره بنیاد سینمایی فارابی و نیز برنامه‌های سال آینده گفت: به دنبال تقویت مسیر برای پرداخت وام قرض‌الحسنه هستیم تا در این حوزه هم رقم بیشتری به تولید اختصاص یابد. 

حیدریان ابراز امیدواری کرد که فیلم‌های سینمایی در سال آینده تلاش کنند تا افتخار ایرانی بودن را بیش از قبل بچشانند و امیدوارم سینمای ما منتقدِ منصف و پرسشگران مشفقی باشد. ما نیاز داریم درون مرزهای منافع ملی نقد و مطالبه کنیم و از مجموع فیلم‌ها، مردم ایران احساس افتخار بیشتری به ایرانی بودن کنند.

ریس سازمان سینمایی، درباره تولید محتوا در سال آینده گفت: در این راستا تولید مشترک با کشورهای مشترک حوزه فرهنگی و نیز مسلمان در نظر داریم و امیدوارم بیش از آنچه تاکنون بوده سهم بیشتری داشته باشیم. با این حال یکی از جدیترین نقص‌های ما به موضوع تولید محتوا برمی‌گردد و شورای تخصصی تشکیل شده در فارابی ایده‌ها و سوژه‌ها را بررسی می‌کند و فارابی در این دو زمینه نقش ایفا می‌کند و امیدوارم سال آینده خروجی خوبی داشته باشد.

او درباره ممیزی‌های چند باره فیلم‌ها تا شبکه نمایش خانگی هم بیان کرد: شورای بازبینی مرجع نهایی صدور مجوز است. در جشنواره فجر به دلیل اینکه فاصله کوتاهی میان آماده شدن فیلم‌ها و نمایش آن‌ها وجود داشت گروهی باحضور یکی دو نفر از اعضای این شورا بازبینی می‌کردند و امسال چون همه اعضاء فیلم‌ها را دیده‌اند نیازی نیست مگر اینکه صاحبان اثر به دلیل بازخوردهایی که دریافت کردند بخواهند فیلم را تغییر دهند. ضمن اینکه اگر واکنشی و بازتاب خاصی یک فیلم داشته باشد، چون به هر حال ‌مجلس و جامعه انتظار دارند که به روز باشیم.

حیدریان درباره هزینه‌های جشنواره و اینکه داروغه‌ زاده دبیر سی و هفتم جشنواره میشود یا خیر هم گفت: بنای ما بر شفاف‌سازی است چون در سایت اطلاعات آزاد هم نمره منفی داریم و چهار سوال جواب نداده داریم. تا آخر هفته جزئیات را اعلام می‌کنیم. درباره دبیری آقای داروغه زاده هم باید بگویم که چهارشنبه این هفته جلسه احتمالا نهایی را برای تغییر دست اندرکاران جشنواره با حضور دوستان خانه سینما داریم که به نوعی شورای سیاستگذاری است و تاکنون شورا هم مخالفتی با دبیری ایشان نداشته است.

وی در ادامه با اشاره به بودجه و تعطیلی انجمن سینمای جوان و مرکز گسترش که در سوال خبرنگاران آمده بود، گفت: ما یکی از بیشترین درصد بودجه‌ها را گرفته‌ایم که ۷۵ درصد است و الان که آخر سال هستیم ۲۵ درصد باقی مانده است با این حال تا آخر سال هیچ بدهی نخواهیم داشت.‌ در این راستا برنامه‌های آموزشی ما همچنان ادامه دارد و قرار نیست انجمن سینمای جوان یا مراکز دیگر ما تعطیل باشند.

او درباره مدرسه ملی سینما نیز گفت: در برنامه جامع هنوز به جمع‌بندی تعطیلی نرسیده‌ایم اما سینمای ما بسیار عقب از الزامات تکنیکی دنیاست و باید دراین باره تلاش شود که وظیفه مدرسه، ارتقای کیفیت در این راستاست و یکی از وظایف اصلی مدرسه هدایت و حمایت جریان علمی و ورودی دانشجویان سینما برای آشنایی با فضای کار است.

به گفته وی، مدرسه ملی ۲۵ درصد و انجمن سینمای جوانان ایران نیز بیش از ٨۰ درصد بودجه سالانه خود را دریافت کرده‌اند که این امر نشان می‌دهد نه انجمن سینمای جوان و مرکز گسترش و مدرسه ملی سینما قرار نیست فعالیت هایشان کم شود.

حیدریان درباره وضعیت گروه سینمایی "هنر و تجربه" اظهار کرد: این گروه از نظر من برای سینمایی که باید از یک سو بُعد تجاری خود را حفظ کند و از سوی دیگر اگر مراقب نباشیم دست سینمای ما از فیلم‌های هنری خالی می‌شود، ضروری است. برای "هنر و تجربه" سالن کم نشده است، اگر بناست هنر و تجربه فعالیت کند باید کامل فعالیت کند و الان هم دولتی نیست و ما حمایت می‌کنیم. ضمن اینکه از سال آینده در تلاش هستیم برای این سینماها پوشش گسترده‌تری در کشور داشته باشیم.

او از رده بندی سنی برای فیلم‌ها در سال آینده خبر داد و افزود: نظارت بر اکران یک‌ راهکار است و در این روزها که می‌شنوم یک سینماگر دیگر هم درباره فیلم خود زمزمه‌های اعتراضی دارد، پیشنهاد می‌کنم شرایطی فراهم شود این فیلم‌ها را اهالی رسانه‌ حتما ببینند چون به هر حال فکر می‌کنم برای هر فیلمی یک‌گروه مخاطب حتما وجود دارد. درباره خانه سینما نیز معتقدم بحث صیانت که تاکید کردم بر همین اساس بود.

وی درباره اختصاص جشنواره‌ای خاص به فیلم‌های اول بیان کرد: به زودی تکلیف چگونگی برگزاری این جشنواره مشخص می‌شود البته هر کسی بخواهد می تواند در جشنواره حرفه‌ای فجر نیز شرکت کند و این نوع قضاوت را بپذیرد.

رییس سازمان سینمایی در بخش دیگری از نشست که این نقد مطرح شد که امور سینما صرفا به دست افرادی خاص اداره می شود، تأکید کرد: ما اعتقاد نداریم سینما ملوک الطوایفی است بلکه یک برنامه نوشته ایم که تلاش می کنیم آن را اجرایی کنیم. سینما و تولید فیلم بسیار فراتر از آن است که ما بخواهیم مانع ورود کسی شویم و همچنین حمایت از همه یکسان است.

حیدریان در همچنین درباره تعدد جشنواره‌های سینمایی نیز گفت: جشنواره‌ها اگر نتوانند در تولید اثر بگذارند موفق نیستند. هر کسی بخواهد جشنواره برگزار کند ما موافق هستیم و هر جشنواره مخاطب خود را دارد.

حیدریان همچنین  درباره نامه سینماگران به رییس جمهور درباره اکران "عصبانی نیستم" نیز بیان کرد: قطعا رییس دولت نیز بر حفظ قانون و رسیدگی به مشکلات تاکید دارند و بدون اینکه نامه را عامل فشار فرض کنیم در آخرین جلسه صحبت شده و بنای ما بر تعامل است.

رئیس سازمان سینمایی  در پاسخ به اینکه اگر قرار باشد سازمان سینمایی درگیر مواردی چون مجلس باشد در دو سال آینده فقط فیلم‌های خنثی خواهیم داشت، گفت: همراهی دولت با مجلس وجود دارد و مشکلی که در آنجا بخواهد باشد نداریم. ما دنبال فیلم خنثی و فیلمساز خنثی ساز نیستیم. ما باید نقد درون خانواده داشته باشیم. هدف ما این است که همه فیلم‌ها نمایش داده شود و این را در تعامل و مفاهمه دنبال می‌کنیم چون ما حتما سینمای مشفق می‌خواهیم و تلاش می‌کنیم.

وی همچنین درباره  شورای کمیته فیلم‌های توقیفی بیان کرد: عزم و تصمیم ما بر این است که تلاش کنیم با نظر و توافق تهیه‌کننده حداقل اصلاحات انجام شود تا فیلم قابل اکران شود.‌ امیدواریم ظرف چند روز آینده یک فیلم و بعد هم فیلم‌های دیگر به مرور اکران شوند و هیچ فیلمی حبس نماند.

رئیس سازمان سینمایی درباره صندوق بیکاری راه‌اندازی شده در دوره مدیریت ایوبی هم گفت: این صندوق تشکیل نشده چون طبق قانون یک‌ صندوق بیمه بیکاری می‌تونیم داشته باشیم و لذا نمی‌شود از آن استفاده کرد؛ اما در خانه سینما پیگیری‌هایی انجام شد و ما در این راستا آن‌ها را کمک می‌کنیم تا منابع پایدار تامین شود ولی مسئله مهم تامین امنیت شغلی است و با ایجاد این الزام که اعضا باید شماره صنفی داشته باشند، در این راه حرکت کرده‌ایم.