به گزارش هنرآنلاین، کتاب فیلمنامه "پوریای ولى" به نویسندگی مسعود جعفری جوزانی فیلمنامه‌نویس و کارگردان سرشناس سینما و تلویزیون ایران و با پژوهشگری فتح‌الله جعفری جوزانی و دکتر عبدالکریم یونسی توسط نشر "آناپنا" متعلق به آنا پناهى دختر زنده‌یاد حسین پناهى منتشر شد.

این فیلم‌نامه که براى ساخت یک سریال در پنج فصل و ٥٢ قسمت ٥٠ دقیقه‌اى نوشته شده است در ۶۸۰ صفحه با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و قیمت ۵۰ هزار تومان راهی بازار شد و در اختیار علاقمندان به سینما، ادبیات و کتاب و کتاب‌خوانی در سراسر کشور قرار گرفت.

فتح‌الله جعفرى جوزانى و دکتر عبدالکریم یونسى پژوهشگران این اثر ماندگار؛ از بیش از ٣٠ کتاب ارزشمند از جمله؛ جامع التواریخ خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانى، تاریخ جوینى و تاریخ ایران کمبریج استفاده کرده‌اند.

داستان زندگى این پهلوان بزرگ، از سال ۵۹۷ خورشیدی، آغاز مى‌شود که کشور ایران مورد هجوم مغولان قرار گرفت. این مهاجمان وحشی نه اندیشه‌ نویی برای ساختن جهان برتری داشتند و نه حامل رسالتی بودند. استعداد آنان در کشتن و گسترش ترس بود و بس. پس آمدند و کندند و سوختند و کشتند و بردند ... و ماندند تا شیره‌ جان آن‌چه را از کرامت انسانی باقی مانده بود بِمَکَند. به فرمان حاکمان مغول در فاصله‌ بین سال‌های ۶۴۸ تا ۶۶۱ هجری قمری، صنعتکاران، پشت در پشت، برده شمرده می‌شدند و مجبور بودند ساز و برگ لشکریان مغول را تهیه کنند. رعایاى روستایی نیز که قادر به پرداخت اخراجات و مالیات نبودند، خود و خانواده‌شان به بردگی فروخته می‌شدند.

محمود خوارزمی پهلوان، شاعر، عارف قرن هشتم میلادى؛ متخلص به قتالى و مشهور به "پوریاى ولى" در چنین دورانى با ایجاد سازمان و تأسیس زورخانه موفق مى‌شود پیکارجویان و آزادى‌‌خواهان را گردآورده و اقدام به آزادى ایران زمین کند.

از شخصیت‌هاى دیگر تاریخى که در "پوریای ولى" دیده شده‌اند؛ مى‌توان به شیخ الرئیس سعدى، عبید زاکانى، خواجه نصیرالدین طوسى، خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانى، پهلوان فیله همدانى و بسیارى دیگر اشاره کرد.

مسعود جعفری جوزانی نویسنده و کارگردان مجموعه حماسى "در چشم باد" در مورد ساخت سریال تلویزیونی "پوریای ولى" گفت: هفت هشت سال پیش، قرار بود زندگى پر فراز و نشیب پهلوان محمود خوارزمی ملقب به "پوریای ولی" که در فرهنگ ایرانى نامی پرآوازه دارد در یک مجموعه تلویزیونی براى سیماى جمهورى اسلامى ساخته شود،  اما با اینکه قرارداد منعقد شد و کد اقتصادى هم دادند به علت تغییر مدیریت سازمان این اتفاق نیفتاد.

در سال ۱۳۹۴ جعفری جوزانی درباره وضعیت این سریال اعلام کرد: پروژه "پوریای ولی" در اولویت سازمان صدا و سیما نیست. ما هم به این تصمیم احترام می‌گذاریم. "پوریای ولی" دیگر برایم مهم نیست؛ چرا که من قرار بود سه سال پیش این پروژه را بسازم.