سرویس سینمایی هنرآنلاین: چندسالی است که بحث اکران فیلم‌ها در ایام نوروز و تقاضای تولیدکنندگان برای اکران فیلم‌شان در این زمان تبدیل به یکی از داغ‌ترین بحث‌های سینمایی در روزهای پایانی سال شده است. همه فیلم‌سازان تلاش می‌کنند تا فیلم‌شان در بهترین زمان ممکن به روی پرده برود و از آنجایی که ایام نوروز و تعطیلات عید بهترین زمان ممکن برای خانواده‌های ایرانی است تا بتوانند از آن بهره بگیرند و در کنار خانواده به گشت و گذار بپردازند، سینما نیز یکی از این گزینه‌ها برای تفریحات نوروزی خواهد بود. سال 96 سال پرتولیدی برای سینمای ایران بود و فیلم‌های بسیاری در این مدت زمان تولید شدند که برخی از آن‌ها در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند و برخی یا بنا به خواست تولیدکننده و یا بنا به دلایلی دیگر از حضور در جشنواره سرباز زدند و حالا علاقه‌مند هستند تا در بهترین زمان ممکن فیلم خود را بتوانند به روی پرده سینماها بفرستند. برای اکران نوروزی 16 فیلم "خرگیوش"، "فیلشاه"، "ماه پیشونی 2"، "لاتاری"، "لونه زنبور"، "ما شما را دوست داریم خانم یایا"، "مصادره"، "تگزاس"، "به وقت شام"، "چهارراه استانبول"، "خاله قورباغه"، "فِراری"، "خجالت نکش"، "بی‌حساب"، "من دیوانه نیستم" و "جاده قدیم" متقاضی اکران هستند که بررسی آن‌ها در جلسه شورای جدید انجام خواهد شد.

 

نوروز بهترین زمان برای اکران فیلم‌های کمدی

محمد حسین قاسمی تهیه‌کننده فیلم سینمایی "مصادره" ساخته مهران احمدی که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، یکی از تهیه‌کنندگانی است که درخواست اکران فیلمش را در این ایام دارد. او در این زمینه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: اکران نوروز، اکرانی است که مخاطب بیشتری نسبت به زمان‌های دیگر دارد و قطعا فیلمی که مخاطب‌پسند باشد در رقابت با فیلم‌های دیگر هم دیده می‌شود. بهرحال متقاضی برای این ایام زیاد است و همه دوست دارند فیلم‌شان در اکران نوروزی باشد، اما از این میان تنها 6 فیلم سرگروهی می‌توانند داشته باشند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر حال و هوای زمان اکران باید با حال و هوای زمان فیلم‌ها همخوانی داشته باشد. ایام عید زمانی است که مردم به خاطر طبیعت بهار و شروع سال جدید و نوروز، حال و هوای بهتری دارند. این زمان بسیار مناسب است برای اکران فیلم‌های کمدی؛ در این زمان نباید فیلم‌های تراژیک و غمگین اکران کرد. زمان مناسب برای فیلم‌های کمدی همین نوروز است چرا که بعد از آن در اردیبهشت ماه رمضان را پیش رو داریم، پس از آن جام جهانی فوتبال است و در تابستان هم با محرم و صفر روبه رو هستیم که زمان مناسبی برای اکران فیلم‌های کمدی قطعا نیستند.

تهیه‌کننده فیلم "شیار 143" افزود: تعداد فیلم‌های کمدی در سینما به نحوی است که در هر فصل اکران، یک یا دو فیلم کمدی می‌توانیم در کنار سایر آثار داشته باشیم تا علاوه بر اکران مناسب چینش مناسبی هم وجود داشته باشد و مخاطب بتواند دست به انتخاب بزند.

قاسمی درباره تغییراتی که در نسخه اکران عمومی فیلم "مصادره" صورت گرفته نیز اظهار کرد: به لحاظ زمانی فیلم کمی کوتاه‌تر شده است. این تغییر هم ربطی به ممیزی ندارد، ما احساس کردیم اگر کمی زمان را کوتاه‌تر کنیم در جذب مخاطب موفق‌تر خواهد بود.

کمک سینمای کودک به گیشه سینما

اما در این میان و در اکران نوروزی آنطور که شورای سیاست‌گذاری اعلام کرده است، برای سینمای کودک و نوجوان نیز سهمی در نظر گرفته شده است و در میان 16 فیلم متقاضی نام دو فیلم در سینمای کودک و نوجوان دیده می‌شود.

حامد جعفری تهیه‌کننده انیمیشن "فیلشاه" که امسال در جشنواره فیلم فجر تنها نماینده از این سینما بود، نیز طی سخنانی بیان کرد: اکران بحثی است که جامعه مخاطبان مختلفی را هدف قرار می‌دهد. اما ما در این میان تنها از فیلم‌های کمدی، اجتماعی، دفاع مقدس و... صحبت می‌کنیم و این یعنی بخشی مهم از جامعه را کنار می‌گذاریم که آن قشر کودک و نوجوان است. ما این فرصت را از آن‌ها در ایام عید که تعطیل هم هستند می‌گیریم. در حالی که اگر سینمای کودک هم در اکران نوروزی سهمی داشته باشد می‌تواند مخاطب بیشتری به سینما بیاورد و این اتفاق به فروش سینما نیز کمک می‌کند. باید این قشر بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در سال‌های گذشته هم بودند فیلم‌های کودکی که در نوروز اکران شدند و موفق هم بودند. ما هم از این فرصت که خانواده‌ها زمان کافی برای همراهی با فرزندان خود دارند باید استفاده کنیم و به این قشر توجه کنیم.

وی درباره ارزیابی از استقبال مخاطبان از "فیلشاه" اظهار کرد: موفقیت "فیلشاه" در اکران به نحوه اختصاص سالن، سئانس خوب، تبلیغات مناسب و همکاری شهرداری بستگی دارد. ولی آن چیزی که مهم‌تر است و باید به آن توجه کرد این است که "فیلشاه" به تنهایی زمینه موفقیت را دارد و مخاطبش همپوشانی کمی با فیلم‌های دیگر دارد و مخاطبش خاص این فیلم‌هاست، اما عوامل دیگر می‌تواند باعث عدم موفقیت فیلم شود؛  اگر همه شرایط فراهم باشد به نظرم زمینه موفقیت بالایی دارد و مخاطب ارتباط خوبی با فیلم برقرار می‌کند.

جعفری افزود: در زمان کودکی ما، فیلم‌های کودک در سینماها دیده می‌شد، اما امروز کمتر برای بچه‌ها فیلم ساخته می‌شود، باید زمینه موفقیت سینمای کودک را هموارتر کنیم. وقتی سهمیه خاصی برای اکران این فیلم‌ها قائل شوند و در تمامی فصول باکس اختصاصی برای آنها در نظر گرفته شود، می‌تواند سرمایه گذاران بیشتری را ترغیب کند چرا که امکان موفقیت بیشتری وجود دارد. شورای سیاست‌گذاری و خانه سینما می‌توانند کمک کنند و با دادن امتیازهایی خاص برای اکران به فیلم‌های کودک و نوجوان سرمایه‌گذاران را به ادامه این حضور تشویق کنند. در این صورت دیگر نیازی به سرمایه‌گذاری و ورود دولت هم نیست، در واقع کمک‌های معنوی به موفقیت بیشتر سینمای کودک و حضور سرمایه‌گذاران خصوصی کمک می‌کند.

 تهیه‌کننده "شاهزاده روم" درباره تغییراتی که در نسخه عمومی فیلم اعمال شده است گفت: نسخه اکران عمومی "فیلشاه" نسبت به جشنواره کوتاه‌تر خواهد بود. ما تلاش می‌کنیم که مخاطب اصلی و هدف ما بتواند با فیلم ارتباط برقرار کند و جایی که احساس کنیم این اتفاق کمرنگ شده است با هماهنگی تدوین‌گر و کارگردان آن را روتوش مجدد می‌کنیم تا بهتر شود.

وقتی حق به حق‌دار نمی‌رسد

اما در این میان عده‌ای از فیلمسازان هم هستند که با اشراف به این که در اکران اول نوروز سهمی نخواهند داشت، درخواست حضور در سهمیه اکران دوم را دارند و امید به این که مخاطب بتواند در این مدت زمان آثار آنها را مورد توجه خود قرار دهد.

از جمله کسانی که قصد دارد فیلم خود را در اکران دوم نوروز به نمایش بگذارد محمدرضا خاکی است. او قصد دارد فیلم" تصویرم در آیینه نیست" را در اکران دوم نوروز به روی پرده سینماها ببرد.

او نیز در سخنانی کوتاه به هنرآنلاین گفت: در سینما حق به حق‌دار نمی‌رسد بخصوص مافیای پخش و اکران داستان خودش را دارد و هر کسی که زورش بیشتر باشد می‌تواند کارش را پیش ببرد. ما فیلم‌های خوبی داریم که به دلیل عدم حضور در این باند بازی‌ها خیلی مظلومانه اکران می‌شوند و بعضا هم آنطور که باید دیده نمی‌شوند. این در حالی‌ست که مخاطب خیلی خوب درک می‌کند و امروز به دنبال دیدن فیلم خوب است؛ اما اغلب این فرصت از فیلم‌های خوب گرفته می‌شود.

خاکی ادامه داد: فیلم‌های خوب با تبلیغات دهان به دهان مخاطب خود را پیدا می‌کنند و این اتفاق نیازمند زمان کافی است که به این فیلم‌ها داده نمی‌شود و به بهانه عدم رسیدن به کف فروش پس از مدت کوتاهی از پرده سینماها پایین کشیده می‌شوند. عمدتا هم بدترین زمان ممکن به این فیلم‌ها داده می‌شود و سئانس‌های خوب به فیلم‌های خودشان اختصاص پیدا می‌کند.

این کارگردان معتقد است: بر مبنای فروش نمی‌توان گفت کدام فیلم خوب است و کدام بد، امروز دیگر حضور در جشنواره هم ملاک خوب یا بد بودن یک فیلم نیست، چرا که جشنواره هم تخصصی نیست. سینمای امروز شخصی شده و یک عده خاص صاحب سینما شده‌اند. اکران نوروزی چند سالی است که مورد توجه واقع شده است در حالی که در گذشته فیلم‌هایی که نمی‌توانستند اکران خوبی داشته باشند در اسفندماه به آنها اکران داده می‌شد و فیلم‌سوزی اغلب در آن زمان بود، اما به واسطه فروش خوب چند فیلم، این زمان برای اکران فیلم‌ها تبدیل به بهترین زمان شد که حالا هم برای اینکه بتوانیم در این زمان اکران بگیریم باید تلاش کنیم و باز هم این فرصت به ما داده نمی‌شود.

با توجه به صحبت این تهیه‌کنندگان و سایر تولیدکنندگان آثار سینمایی، حال باید منتظر ماند و دید در هفته جاری و درجلسه آتی شورای صنفی نمایش که قرار است در آن آیین‌نامه جدید و اعضای جدید شورای صنفی نمایش حضور داشته باشند، آیا این سهم عادلانه میان همه نوع ژانری تقسیم می‌شود یا به گفته برخی از سازندگان آثار این سهمیه خوب بین مافیای سینما که این روزها بسیار از آن نام برده می‌شود تقسیم می‌شود!