به گزارش هنرآنلاین، مراسم تجلیل از مهدی علیمحمدی صدای ماندگار عرصه رادیو و هنر دوبله عصر یکشنبه با حضور تعدادی از صداپیشگان، اهالی تئاتر و سینما در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

منوچهر اسماعیلی، امیرنوری، نصراله مدقالچی، محسن رفیعی، پرویز ربیعی، حسین عرفانی، ابراهیم سرمکی، منوچهر والی زاده، ناصر ممدوح، انجوی شیرازی، محسن سلیمانی، هایده حائری، مرتضی جوهری، مریم معترف، سیامک اطلسی ... در این برنامه حضور داشتند.

بهزاد فراهانی بازیگر تئاتر، تلویزیون ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع پیشکسوتان عرصه رادیو و دوبله خاطرنشان کرد: علیمحمدی را از داستان‌های زن و زندگی، قصه‌های شب در رادیو شناختم. او در قلب جوانان نفوذ داشت. او بنیان‌های نوشتن و دیالوگ را می‌شناخت، سحرخیز، منظم، آراسته، خوش اخلاق و چنته پرباری برای بهره مندی داشت. او به ما یاد داد صداسازی را در رادیو فراموش و به جای آن در انتقال مفهوم حسی به مخاطب تلاش کنیم وبه بزرگان و مردم احترام بگذاریم .

فراهانی در خاتمه از مشکین، خلعتبری، امیرفضلی، نصرت اله محتشم و همه بزرگان عرصه رادیو و دوبله که در جمع ما نیستند یادکرد و جامعه شناسی و رفتارشناسی علیمحمدی را نمونه یک بازیگر پرتوان و اخلاق مدار دانست.

اسماعیل میرفخرایی نیز خاطرنشان کرد: رادیو مونس و معلم من بود و تنهایی‌هایم را پر می‌کرد چون رادیو بلندگو نبود؛ دارای هویت فرهنگی و تجزیه نشده بود و حتی امروز در بخش‌هایی از رادیو اپیزودهای قدیمی پخش می‌شود. با آمدن  تلویزیون به ایران با امتحان، اولین گوینده پخش تلویزیون شدم و بعدها در ساخت برنامه‌های علمی و پژوهشی نیز فعالیت داشتم، الان در رادیو مشابهت‌های زیادی وجود دارد.

میرفخرایی تاکیدکرد: علیمحمدی شخصیت ملی داشت. او با ادبیات و کلمات صحیح به ما خیلی چیزها آموخت. امیدوارم سال‌ها سلامت و پا برجا باشند.

نصراله مدقالچی نیز دیگر سخنران این مراسم یادآورشد: هنرمند نمی‌میرد، موتزارت، شوپن و باخ نمردند، آنها تبدیل به موسیقی شدند، چرا که هنرمند در جان و قلب مردم می‌ماند . روزی علیمحمدی در بانک مرا دید و صدای مرا برای دوبله پسندید و پیشنهاد کرد در این عرصه موفق می‌شوم و مرا به زنده یاد هوشنگ مرادی، علی کسمایی، علی زرندی و ژاله علو معرفی کرد و از آن موقع تا به امروز در عرصه رادیو و دوبله فعال هستم و برای علیمحمدی آرزوی سلامتی و نشاط دارم .

منوچهر اسماعیلی در ادامه برنامه خاطرنشان کرد: آن زمان که تلویزیون نیامده بود و تنها مونس مردم رادیو بود علیمحمدی با صدای مخملی خود سر و گوش و دل‌ها را تسخیر کرده بود وکم کم که افتخار شاگردی او را پیداکردم او به من آموخت برای دوبله فیلم‌ها و سریال‌ها چگونه باید حرف بزنم. علیمحمدی برای من چون فردوسی و حافظ است.

امیرصمصامی صداپیشه و از شاگردان علیمحمدی نیز در ادامه بیان کرد: افتخار شاگردی استاد را در میان اولین دوره آکادمیک دوبله بعداز انقلاب در محضر استاد علیمحمدی دارم و به خود می‌بالم. استاد با همه مشکلات در کلاس حضور می‌یافتند و زمانی که ما نُت نمی‌دانستیم آرشه عشق را به تارهای ما کشیدند. صمصامی به اتفاق حاضرین یکصدا جمله دوستت داریم استاد را فریاد زدند.

 

استاد علیمحمدی ضمن ابراز ارادت از همه حاضرین نیز طی سخنانی گفت : من ممکن است از دنیا سیر باشم اما از شما سیر نمی‌شوم چون بجز انسانیت و مهربانی از شما ندیدم، تکنیک به گویندگان برتر تعلق دارد و من در مقابل شما هیچم.

علیمحمدی یاد آورشد: در سفرهایم به اروپا و کشورهای مختلف، ایرانی‌ها را با ذوق، فراست، قوی و مستعد دیدم، ایرانی‌ها برترین‌های جهانند و قابل مقایسه با هیچ کجا نیستند . در دنیا هنر دوبله ایرانی‌ها قابل ستایش است.

مهدی علیمحمدی در ادامه افزود: از همه آنهایی که خود را شاگردان من معرفی کردند چیزها آموختم و چیزها یادگرفتم وقتی کسی تدریس می‌کند خود نیز بر آموزه‌هایش افزوده می‌شود.

مهدی علیمحمدی از صداپیشگان قدیمی است که  بسیاری از  صداپیشه‌گان عرصه رادیو ، تلویزیون و سینما از حضور او بهره بردند . وی فارغ التحصیل مدرسه عالی هنرپیشگی تهران در دهه 1320 – فارغ التحصیل دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه تهران است وگویندگی و مدیریت دوبلاژ بسیاری از آثار شاخص سینمای کلاسیک را برعهده داشته است و پایه گذار ادبیات آکادمیک نمایشی در دوبله آثار انیمیشن کودکان در دهه 1360 است.