سرویس سینمایی هنرآنلاین: صبح امروز همزمان با انتشار نسخه خانگی مجموعه فیلم‌های مستند "کارستان" به کارگردانی محسن عبدالوهاب، بهرام عظیم پور، مهناز افضلی، شیرین برق نورد و مهدی گنجی و به تهیه کنندگی مجتبا میرتهماسب و مشاوره رخشان بنی اعتماد یک نشست خبری در خانه سینما برگزار شد.

میرتهماسب با یاد کردن از محمدرضا مقدسیان مستندساز که بخشی از این کار را بر عهده داشت و یدالله نجفی صدابردار، گفت: هدف از برگزاری این نشست دادن اطلاعاتی است از ارائه نسخه خانگی و نسخه‌های VOD مجموعه "کارستان" و ادامه این راه توسط مجموعه حاضر است.

در ادامه پس از پخش فیلمی کوتاه از روند تولید این مجموعه، رخشان بنی اعتماد، فیروزه صابر و اویس طوفانی ناشر و پخش کننده در ادامه به میرتهماسب پیوستند.

بنی اعتماد نیز طی سخنانی گفت: ما خوشحالیم که دور هم جمع می‌شویم و این اخرین جلسه از یک داستان سخت، طولانی ولی لذت بخش است. "کارستان" تلاشی بود برای اینکه باور کنیم می‌توان کار جدی هم انجام داد. اگر کشور ما برپاست به همین جنون‌های اینچنینی برخی از افراد است که سرخورده نمی‌شوند و این مسیر را ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: فکر این کار متعلق به بیش از ده سال پیش است و همان اندازه که فیلمساز اجتماعی برایش واجب است کاستی‌ها را نشان دهد به همان اندازه باید الگوها را نیز نشان دهد. کسانی که بقای جامعه به دلیل حضور آنهاست. وقتی بنیاد توسعه کارافرینی شکل گرفت متوجه شدم حلقه مفقوده کار من اینجاست و باید به سراغ کسانی که ارزش‌آفرین هستند و با تمام مشکلات در زمینه‌های مختلف کار می‌کنند رفت. این یک آرزو برای من در میانسالی بود که عملی نشد، چرا که موانع زیادی بر سر راه وجود داشت، اما چند سال پیش، میرتهماسب من را همراهی کرد و یک طراحی انجام داد و با دست خالی توانستیم با استانداردهای بالای سینمای مستند کار را شروع کنیم. "کارستان" یک کارگاه صد در صد حرفه‌ای بود و در تولید همه آنچه که لازم بود اتفاق افتاد و فیلم‌ها ساخته شد.

بنی اعتماد افزود: وقتی "کارستان" را می‌ساختیم فکر کردم تلویزیون و دانشگاه‌ها داوطلب نمایش شوند، اما فکر نمی‌کردیم بیش از ساخت انرژی بگذاریم برای اثبات این حقانیت و این انرژی توان من را گرفت. فیلم ساخته شد اما شرایط برای نمایش باید فراهم می‌شد که نشد. این به معنای ناامیدی نیست و یک نیاز است و امیدوارم ادامه یابد. فکر ما بزرگ بود و ابتدا هدفمان تولید 26 فیلم بود که در نهایت به 6 فیلم رسید.

مشاور این پروژه در ادامه اظهار کرد: باید از از آقای طوفانی که ما را حمایت کرد و داوطلب کمک به ما شد و بانک سامان که برای پخش این کار ما را حمایت کرد تشکر کنم چون اگر نبودند ما هیچ راهی نداشتیم. "کارستان" فقط ساخت فیلم نبود بلکه یک پروژه بود. قرار است از مجموعه عکس‌هایی که توسط عباس کوثری و پیمان هوشمندزاده در این چند سال از مجموعه گرفته شده است دو کتاب منتشر شود. همچنین در نظر داریم از محتوای تحقیق علمی و تخصصی که در طی این مدت انجام دادیم 20 کتاب با مفهوم ارزش کار برای رده سنی نوجوانان منتشر کنیم.

وی بیان کرد: همچنین در نظر داریم نوشتن پنج فیلمنامه بر اساس شخصیت‌های مختلف این عرصه را در دستور کار قرار دهیم که این کار با حمایت بنیاد فارابی و به مدیریت فرهاد توحیدی انجام می‌شود. این حرکت تزریق بخشی از جوهر تفکری است که ما داشتیم به سینمای ایران است. سعی کردیم به حرفه‌ای‌ترین شکل این کار را انجام دهیم که پایان یک آغاز است.

کارستان

میرتهماسب نیز اظهار کرد: در این مجموعه 6 فیلم به نمایش درآمده است و هفتمین فیلم "کارستان" مربوط به توران میرهادی است که امسال در سالگرد او بخشی از آن به نمایش درآمد و در تلاش هستیم تا نسخه کامل فیلم"توران خانم" تا پایان سال آماده شود.

وی همچنین بیان کرد: نسخه‌های نمایش خانگی صرفا برای نمایش خانگی است و امیدواریم کپی غیرقانونی آن که معضل اصلی سینمای ایران بوده و هست جلویش گرفته شود.

در ادامه این نشست فیروزه صابر نیز گفت: دوستان اشاره کردند این آخرین جلسه "کارستان" است اما این مجموعه یک جریان ایجاد کرده و چند حلقه را بهم وصل کرده است. کارآفرینان هم امروز به جمع ما پیوسته اند کسانی که ارزش آفرین هستند و باید هزینه هم برای آن پرداخت کنند چراکه به فردا نگاه می‌کنند. ایده خانم بنی اعتماد و همکاری آقای میرتهماسب جریانی ایجاد کرد که با شرایط موجود این حلقه بهم وصل شده است و نمایش تصویر این افراد که به سینما رسیده در نسل مایوس و جوان ما تاثیرگذار است. به نظر من "کارستان" جریان امیدواری را راه اندازی کرده است.

طوفانی ناشر و پخش کننده این مجموعه بیان کرد: تشکر می‌کنم از اعتمادی که دوستان به ما داشتند و با توجه به فرصت‌های حرفه‌ای که داشتند با ما همراه شدند. ما در مجموعه "شهر فرنگ" در حوزه مستند و بازسازی برخی از اثار ارزشمند سینمای ایران محصولات خاص را به مخاطبان خاص می‌رسانیم.

وی ادامه داد: برای مجموعه "کارستان" ما سه بسته بندی در نظر گرفتیم. در بسته بندی اصلی و کامل ما نمایش فیلم با قابلیت انتخاب زیر نویس فارسی و انگلیسی، پشت صحنه هر فیلم، فیلم کوتاه معرفی کارستان، آنونس پنج فیلم دیگر و گالری عکس و پوستر را به همراه پژوهش کامل در مورد شخصیت کارآفرین فیلم داریم. تک نسخه از هر فیلم را هم داریم و همچنین بسته بندی عادی که مجموعه شش فیلم در یک بسته بندی بدون زیرنویس و سایرفایل‌ها در نظرگرفته شده است.

 تهیه کننده "کارستان" همچنین از انتشار آنلاین این ۶ فیلم از هفته آینده خبر داد و اعلام کرد که وزارت علوم نیز طی صحبت‌ها و مکاتباتی که داشته‌اند قرار است رایت دانشگاهی این فیلم‌ها را خریداری کرده و در دانشگاه‌ها به نمایش درآید.

میرتهماسب در ادامه با اشاره به عملکرد تلویزیون گفت: در زمان اکران فیلم در گروه هنر و تجربه تیزرهای زیادی از تلویزیون پخش شد که باعث تعجب ما بود و بعد متوجه شدیم برای همه فیلم‌ها این موقعیت ایجاد شده است، با این حال برای پخش، دوستان هیچ همراهی با ما نداشتند.

وی بیان کرد: از ماه آوریل حضور خارجی این مجموعه در چند جشنواره‌ برنامه ریزی شده هرچند تمرکز ما بیشتر ما بر پخش فیلم است.

در پایان این نشست، بنی اعتماد درباره پخش نشدن فیلم‌های "کارستان" از تلویزیون، بیان کرد: چند نفر از مدیران تلویزیون فیلم‌ها را دیده بودند و هیچ مشکلی را در آنتن تلویزیون سراغ ندارم که برای پخش نکردن این فیلم‌ها وجود داشته باشد، مگر اینکه مشکل خود ما و تفکر ما باشد.

وی با اشاره به شبکه‌های مختلفی که متقاضی پخش این مجموعه هستند، گفت: اگر تلویزیون این فیلم‌ها را نشان ندهد به جد می‌گویم که هر شبکه‌ای آن را بخواهد برای پخش می‌دهم و اگر در اینجا نمایش ندهند در بی بی سی پخش می‌کنم و پای هر مسئله‌ای هم بابت آن می‌ایستم.

میرتهماسب درباره ادامه روند تولید مجموعه "کارستان" گفت: در اوایل تولید "کارستان" با توجه به اهمیت موضوع و طیفی که وجود داشت به این نتیجه رسیدیم که فعلا 6 فیلم باشد، اما فاز بندی کردیم و در فاز دوم 12 فیلم و در فاز سوم 9 فیلم تولید خواهد شد، اما عملا فعلا فیلمی در نظر نداریم مگر تک فیلم باشد. تمرکز ما در حال حاضر روی نگارش فیلمنامه‌های سینمایی است.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت تولید کتاب‌های کارستان به چه شکل خواهد بود بیان کرد: با توجه به این که نزدیک به 70 شخصیت را در نظر گرفتیم و از آن میان حدود 35 شخصیت از نظر ما قابلیت دارد که داستان زندگی آن‌ها برای رده سنی کودک و نوجوان به نگارش درآید؛ اما فعلا در این بخش به نتیجه نرسیده‌ایم، با دوستان در شورای کتاب کودک هم صحبت‌هایی شد اما هنوز تتیجه قطعی نداشته و این بخش نیز خیلی ارام در کنار سایر کارها پیش می‌رود.