سرویس سینمایی هنرآنلاین: روز جمعه دو رقیب آخر جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای این دوره جشنواره برلین به نمایش درآمدند.

فیلم لهستانی "قیافه" (Mug) به کارگردانی مالگوژاتا شوموفسکا در بخش مسابقه بین‌الملل روی پرده رفت. ماتئوس کوشیکویچ، آگنیشکا پودسیالیک و مالگوژاتا گورول در این فیلم بازی می‌کنند که اولین نمایش جهانی خود را در برلیناله داشت.

"قیافه" درباره مردی است که بعد از عمل جراحی صورت با بحران هویت روبرو می‌شود. شوموفسکا در 2015 با فیلم "بدن" جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردان برلیناله را از آن خود کرد.

فیلم آلمانی "در راهروها" (In the Aisles) به کارگردانی توماس اشتوبر، نوزدهمین و آخرین فیلمی بود که در بخش مسابقه بین‌الملل روی پرده رفت. فرانتز روگوفسکی، ساندرا هولر، پیتر کورت در این فیلم بازی می‌کنند.

درام رمانتیک "در راهروها" درباره کارمندان یک بازار عمده‌فروشی در حومه لایپزیگ و ارتباط مردی درونگرا به نام کریستیان با بازی روگوفسکی با همکارش ماریون (هولر) است. فیلم از روی داستانی کوتاه نوشته کلمنس مایر نوشته شده است.

روگوفسکی بجز "در راهروها" در فیلم "عبور" کریستیان پتزولد یکی دیگر از فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل برلیناله نیز بازی کرده است. هولر سال گذشته برای بازی در فیلم نامزد اسکار "تونی ادرمان" در جوایز فیلم اروپا برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد.

جایزه خرس طلایی به کدام فیلم می‌رسد؟

توم تیکور رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل و همکارانش شامل ادل رومانسکی تهیه‌کننده آمریکایی فیلم برنده اسکار "مهتاب"، سسیل دو فرانس بازیگر بلژیکی، ریویچی ساکاموتو آهنگساز ژاپنی، استفانی زاکارک منتقد فیلم مجله تایم و چما پرادو رئیس فیلموتکا اسپانولا اسپانیا، امشب در مراسم اختتامیه برندگان جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای این دوره جشنواره را معرفی می‌کنند. "خوک" به کارگردانی‌ مانی حقیقی از ایران یکی از رقبای این بخش است.

جشنواره فیلم برلین 2018 در حالی به ایستگاه آخر رسید که فیلم انیمیشن "جزیره سگ‌ها" (Isle of Dogs) به کارگردانی وس اندرسن که فیلم افتتاحیه جشنواره هم بود، بیش از بقیه فیلم‌ها مورد توجه منتقدان قرار گرفت. هیئت داوران نشریه بریتانیایی اسکرین متشکل از هفت منتقد بین‌المللی به این فیلم از 4 امتیاز 3.3 امتیاز داده است.

"دولاتوف" (Dovlatov) تازه‌ترین ساخته الکسی گرمن جونیر کارگردان روس با 3.1 امتیاز بعد از "جزیره سگ‌ها" بیشترین امتیاز را کسب کرده است. فیلم نروژی "اوتایا: 22 ژوئیه" (U - July 22) به کارگردانی اریک پوپه با 2.9 امتیاز، فیلم "فصل شیطان" (Season of the Devil) به کارگردانی لاو دیاز کارگردان فیلیپینی با 2.8 امتیاز، "نام برادر من روبرت است و او یک ابله است" (My Brother’s Name is Robert and He is an Idiot) به کارگردانی فیلیپ گرونینگ تولید مشترک آلمان، فرانسه و سوئیس با 2.7 امتیاز و فیلم پاراگوئه‌ای "وارثین" (The Heiresses) به کارگردانی مارچلو مارتینزی با 2.6 امتیاز، بیش از بقیه فیلم‌ها مورد توجه هیئت داوران نشریه اسکرین قرار گرفتند.

"ایوا" (Eva) تازه‌ترین ساخته بنوا ژاکو کارگردان فرانسوی با بازی ایزابل هوپر با 1.3 امتیاز، فیلم آمریکایی "دوشیزه" (Damsel) به کارگردانی دیوید زلنر و ناتان زلنر با بازی رابرت پتینسن و میا واشیکوفسکا با 1.4 امتیاز و "خوک" با 1.9 امتیاز در میان 19 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل، کمترین امتیاز را کسب کرده‌اند.

نمایش آخرین فیلم بخش خارج از مسابقه

روز جمعه همچنین "آگا" (Ága) به کارگردانی میلکو لازاروف فیلمساز بلغار به عنوان آخرین فیلم بخش رسمی این دوره جشنواره برلین در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمد.

این فیلم با بازی میخائیل آپروسیموف، فئودوسیا ایوانووا و گالینا تیخونووا درباره زن و مردی سالخورده به نام نانوک و سدنا است که در مناطق پوشیده از برف شمال به پیروی از رسم و رسوم اجداد خود در یک یورت زندگی می‌کنند. آن‌ها در این طبیعت وحشی تنها هستند و به آخرین انسان‌های روی زمین می‌مانند. وقتی شکار به تدریج دشوار می‌شود، شیوه زندگی نانوک و سدنا به آرامی و به شکلی اجتناب‌ناپذیر تغییر می‌کند. با مرگ سدنا، نانوک تصمیم می‌گیرد آخرین آرزوی او را برآورده کند: پیدا کردن دخترشان آگا که مدت‌هاست از پیش آن‌ها رفته و زندگی در شهر را انتخاب کرده است.

مستند بریتانیایی "ترانه‌سرا" (Songwriter) به کارگردانی موری کامینگز نیز در بخش ویژه برلیناله روی پرده رفت. این فیلم درباره اد شیران خواننده و ترانه‌سرای بریتانیایی است و در حالی که او را در حین خلق آلبوم جدیدش نشان می‌دهد، نگاهی از نزدیک به کار این موزیسین دارد.

تقدیر از "درساژ" در بخش نسل

جمعه شب مراسم اختتامیه بخش نسل 14plus این دوره جشنواره برلین نیز برگزار شد و "دِرِساژ" اولین ساخته بلند سینمایی پویا بادکوبه که به عنوان یکی از دو نماینده ایران در این بخش حضور داشت، از سوی هیئت داوران بین‌الملل تقدیر شد. این بخش ویژه فیلم‌هایی است که برای نوجوانان بالای 14 سال هستند.

هیئت داوران در بیانیه خود درباره "دِرِساژ" نوشت: "این فیلم با داستان‌گویی هوشمندانه، همین‌طور تحول پیچیده و پیش‌بینی‌ناپذیر شخصیت‌ها ما را تحت تأثیر قرار داد. قهرمان فیلم با پرهیز از پیوستن به چرخه شرور فساد، دروغ، دورویی از نوع طبقه متوسط و اخلاق‌گرایی نادرست، سازش‌ناپذیر جلوه می‌کند."

"دِرِساژ" همچنین یکی از 18 فیلم بلند اول این دوره جشنواره برلین است که از میان آثار بخش‌های مسابقه، پانوراما، نسل، فروم و پرسپکتیو، گزینه دریافت جایزه بهترین فیلم بلند اول هستند. برنده این جایزه امشب در مراسم اختتامیه معرفی می‌شود.

علی مصفا، شبنم مقدمی، هوشنگ توکلی، علیرضا ثانی فر و علیرضا آقاخانی در "دِرِساژ" به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم قصه دختری 16 ساله است که بر سر دوراهی ایستاده است.

"Fortuna" به کارگردانی ژرمینال روا تولید مشترک سوئیس و بلژیک هر دو جایزه اصلی بخش نسل 14plus شامل جایزه خرس بلورین بهترین فیلم بلند (هیئت داوران جوان) و جایزه بزرگ بهترین فیلم بلند (هیئت داوران بین‌الملل) را از آن خود کرد. "هندی و هرمز" به کارگردانی عباس امینی دیگر نماینده ایران در این بخش بود.

شصت و هشتمین جشنواره فیلم برلین 15 فوریه (26 بهمن) آغاز شد و فردا یکشنبه 25 فوریه (6 اسفند) با نمایش مجدد تعدادی از فیلم‌های جشنواره به طور رسمی به کار خود پایان می‌دهد.

علی افتخاری