سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم ابرقهرمانی "بلک پنتر"/"پلنگ سیاه" (Black Panther) از شرکت‌های دیزنی و مارول استودیوز که در وبسایت سینمااسکور درجه A+ به دست آورده است، در تعطیلات چهار روزه روز رئیس جمهور در ایالات متحده و کانادا در 4020 سینما 242.1 میلیون دلار به دست آورد.

به گزارش هالیوود ریپورتر، فیلم توانست بدون محاسبه نرخ تورم با پشت سر گذاشتن "جنگ‌های ستاره‌ای: آخرین جدای" (241.6 میلیون دلار)، بعد از "جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو بیدار می‌شود" (288.1 میلیون دلار)، دومین فیلمی شود که در تاریخ سینما در چهار روز اول اکران بیشترین فروش را داشته است. "بلک پنتر" همچنین توانست با 40.2 میلیون دلار با کنار زدن "جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو بیدار می‌شود" (40.1 میلیون دلار)، رکورد بیشترین فروش روز دوشنبه یک فیلم را به نام خود ثبت کند.

"بلک پنتر" از جمعه تا یکشنبه در آمریکای شمالی 201.8 میلیون دلار به دست آورد که پنجمین فروش افتتاحیه برتر یک فیلم در این بازار و دومین فروش افتتاحیه برتر یک فیلم ابرقهرمانی بعد از "انتقامجویان" (207.4 میلیون دلار) از شرکت مارول است.

فیلم روز جمعه 75.8 میلیون دلار فروخت که هشتمین فروش برتر یک روز در تاریخ سینمای آمریکای شمالی است. این فروش شامل 25.2 میلیون دلاری است که در نمایش‌های پنجشنبه شب به دست آورد.

"بلک پنتر" از جمعه تا دوشنبه در سطح بین‌المللی نیز 184.6 میلیون دلار به دست آورد و با حساب بازار آمریکای شمالی، مجموع فروش جهانی خود را به 426.6 میلیون دلار رساند. این در حالی است که فیلم هنوز در سه بازار بین‌المللی مهم شامل روسیه، ژاپن و چین اکران نشده است.

پروژه 200 میلیون دلاری "بلک پنتر" به کارگردانی رایان کوگلر ("کرید")، یک اتفاق تعیین‌کننده در تاریخ هالیوود است. برای اولین بار است که یک فیلم استودیویی پرهزینه که عملاً تمام بازیگران آن سیاه‌پوست هستند، روانه سینماها شده است. منتقدان نیز از فیلم استقبال کرده‌اند و 97 درصد آرای آن‌ها در وبسایت راتن تومیتوز مثبت بوده است.

چادویک بوزمن در فیلم نقش تچالا/بلک پنتر، شاهزاده ملت آفریقاییِ پیشرفته واکاندا را ایفاء می‌کند که بعد از قتل پدرش باید روی تخت سلطنتی بنشیند. بلک پنتر یکی از شخصیت‌های فیلم "کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی" است که سال گذشته روی پرده سینماها رفت.

لوپیتا نیونگو، مایکل بی. جردن، دانیل کالویا، لتیشا رایت، وینستن دیوک، آنجلا بست، فورست ویتکر، فلورنس کاسومبا و اندی سرکیس دیگر بازیگران "بلک پنتر" هستند. ویتکر نقش زوری، یک دولتمرد واکاندایی را بازی کرده است. کاسومبا نقش شخصیت آیو در فیلم "کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی" را تکرار کرده است و دانیل کالویا به نقش وکابی، محرم راز تچالا را به عهده دارد.

جو رابرت کول و کوگلر فیلمنامه را از روی قصه‌های مصور استن لی و جک کربی نوشتند. کوین فایگه تهیه‌کننده "بلک پنتر" است.

شخصیت بلک پنتر اولین بار ژوئیه 1966 در شماره 52 مجله مصور "چهار شگفت‌انگیز" معرفی شد. او اولین ابرقهرمان سیاه‌پوست قصه‌های مصور آمریکایی است.