سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم آلمانی "سه روز در کیبرون" (3 Days in Quiberon) به کارگردانی امیلی عاطف کارگردان فرانسوی-ایرانی که یکی از 19 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره برلین است، اولین بار در دنیا روز دوشنبه به نمایش درآمد.

ماری بومر، بیرگیت مینیشمایر و چارلی هوبنر در این فیلم بازی می‌کنند که تولید مشترک آلمان، اتریش و فرانسه است. فیلم نگاهی به سه روز از زندگی رومی اشنایدر بازیگر اتریشی افسانه‌ای دارد که هنگام دیدار از یک آسایشگاه در 1981 یکی از آخرین مصاحبه‌های مطبوعاتی خود را انجام می‌دهد.

فیلم نروژی "اوتایا: 22 ژوئیه" (U - July 22) به کارگردانی اریک پوپه دیگر فیلم بخش مسابقه بین‌الملل است که روز گذشته در برلیناله روی پرده رفت. این فیلم مکاشفه‌ای در کشتار دسته‌جمعی سال 2011 در نروژ توسط آندرس بریویک است که کشور آرام اسکاندیناویایی را در بهت و حیرت فرو برد.

روز دوشنبه همچنین فیلم "هفت روز در انتبه" (7 Days in Entebbe) تازه‌ترین ساخته ژوزه پاجیلیا کارگردان برزیلی در بخش خارج از مسابقه نمایش داده شد. داستان این تریلر جنایی در سال 1976 می‌گذرد و ماجرای یک عملیات ضدتروریستی برای نجات جان گروگان‌ها در اوگاندا را روایت می‌کند.

رزاموند پایک، دانیل برول و ادی مارسان در "هفت روز در انتبه" بازی می‌کنند که تولید مشترک آمریکا و بریتانیاست. پاجیلیا در 2008 با "یگان ویژه" جایزه خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره برلین را برد.

"گورمول" (Gurrumul) به کارگردانی پل ویلیامز فیلمساز استرالیایی نیز روز گذشته در بخش ویژه برلیناله روی پرده رفت. این مستند درباره زندگی و آثار جفری گورمول یونوپینگو موزیسین معروف بومی استرالیاست.

فیلم سوئیسی "امواج ضربه‌ای: خاطرات ذهن من" (Shock Waves – Diary of My Mind) تازه‌ترین ساخته اورسولا مایر کارگردان فرانسوی-سوئیسی نیز در بخش پانوراما نمایش داده شد.

فانی آردان بازیگر کهنه‌کار فرانسوی در این فیلم بازی می‌کنند. داستان درباره جوانی 18 ساله است که چند دقیقه پیش از این که در کمال خونسردی پدر و مادرش را بکشد، دفتر خاطرات خود را که در آن به عمل خود اعتراف کرده است، از طریق پست برای معلم فرانسوی خود می‌فرستد. معلم مورد بازجویی مقامات قرار می‌گیرد و به زودی با تردیدهای خود روبرو می‌شود.

جشنواره فیلم برلین 2018 در حالی به نیمه رسید که تا اینجای کار فیلم انیمیشن "جزیره سگ‌ها" (Isle of Dogs) به کارگردانی وس اندرسن و "دولاتوف" (Dovlatov) تازه‌ترین ساخته الکسی گرمن جونیر کارگردان روس بیش از بقیه فیلم‌ها مورد توجه منتقدان قرار گرفته‌اند. هیئت داوران نشریه بریتانیایی اسکرین متشکل از منتقدان بین‌المللی به هر دو فیلم 3.1 امتیاز از 4 داده‌اند.

"ایوا" (Eva) تازه‌ترین ساخته بنوا ژاکو کارگردان فرانسوی با بازی ایزابل هوپر با 1.3 امتیاز و فیلم آمریکایی "دوشیزه" (Damsel) به کارگردانی دیوید زلنر و ناتان زلنر با بازی رابرت پتینسن و میا واشیکوفسکا با 1.4 امتیاز در میان 9 فیلمی که تاکنون مورد ارزیابی منتقدان اسکرین قرار گرفته‌اند، کمترین امتیاز را کسب کرده‌اند.

شصت و هشتمین جشنواره فیلم برلین 15 تا 25 فوریه (26 بهمن تا 6 اسفند) برگزار می‌شود.

علی افتخاری