سرویس سینمایی هنرآنلاین: سومین روز جشنواره فیلم برلین با نمایش تازه‌ترین ساخته یک برنده قبلی جایزه خرس نقره‌ای برلیناله همراه بود.

الکسی گرمن جونیر کارگردان روس که در 2015 با "زیر ابرهای الکتریکی" برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین دستاورد هنری چشمگیر شد، با "دولاتوف" (Dovlatov) به برلیناله بازگشت. "دولاتوف" فیلمی زندگی‌نامه‌ای درباره سرگئی دولاتوف نویسنده روس است و شش روز زندگی او را پیش از این که از شوروی سابق به آمریکا بگریزد، دنبال می‌کند.

میلان ماریچ، دانیلا کوزلوفسکی و هلنا سویکا در این فیلم بازی می‌کنند که تولید مشترک روسیه، لهستان و صربستان است. "دولاتوف" یکی از 19 فیلمی است که شانس دریافت جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای این دوره جشنواره برلین را دارند.

"ایوا" (Eva) تازه‌ترین ساخته بنوا ژاکو کارگردان فرانسوی دیگر فیلمی بود که روز شنبه در بخش مسابقه بین‌الملل نمایش داده شد. ایزابل هوپر، گاسپار یویل، جولیا روی و ریشار بری در این فیلم بازی می‌کنند. "ایوا" درباره یک نمایشنامه‌نویس است که هنگام یک کولاک برف شدید در کلبه‌ای کوهستانی با یک زن اسرارآمیز برخورد می‌کند. فیلم از روی رمانی نوشته جیمز هادلی چیس نویسنده انگلیسی داستان‌های پلیسی و جنایی ساخته شده است.

ژاکو پیش از این دو بار دیگر با فیلم‌های "بدرود، ملکه من" (2012) و "خاطرات یک مستخدم" (2015) در بخش مسابقه بین‌الملل برلیناله حضور داشته است.

فیلم آلمانی "عبور" (Transit) به کارگردانی کریستیان پتزولد نیز به عنوان دیگر رقیب جایزه خرس طلایی روز شنبه روی پرده رفت. این فیلم با اقتباس از رمانی نوشته آنا زیگرس ساخته شده است. داستان در دوران جنگ جهانی دوم روی می‌دهد و درباره مردی است که وظیفه دارد یک نامه را به مردی اسرارآمیز در مارسی تحویل بدهد. فرانتز روگوفسکی، پائولا بیر و گودهارد گیز از بازیگران فیلم "عبور" هستند.

روز گذشته همچنین "شاهزاده شاد" (The Happy Prince) اولین تجربه کارگردانی روپرت اورت بازیگر بریتانیایی در بخش ویژه برلیناله به نمایش درآمد. این فیلم که به تازگی در جشنواره ساندنس روی پرده رفت، درباره زندگی اسکار وایلد نویسنده و شاعر ایرلندی است و اورت خود نقش وایلد را بازی کرده است. کالین فرث و امیلی واتسن دیگر بازیگران "شاهزاده شاد" هستند که تولید مشترک آلمان، بلژیک و ایتالیاست.

"هجوم" به کارگردانی شهرام مکری از ایران نیز روز شنبه در جشنواره برلین در بخش پانوراما به نمایش گذاشته شد.

شصت و هشتمین جشنواره فیلم برلین 15 تا 25 فوریه (26 بهمن تا 6 اسفند) برگزار می‌شود. توم تیکور کارگردان آلمانی رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل است. ادل رومانسکی تهیه‌کننده آمریکایی فیلم برنده اسکار "مهتاب"، سسیل دو فرانس بازیگر بلژیکی، ریویچی ساکاموتو آهنگساز ژاپنی، استفانی زاکارک منتقد فیلم مجله تایم و چما پرادو رئیس فیلموتکا اسپانولا اسپانیا در کنار تیکور فیلم‌های این بخش را داوری می‌کنند که "خوک" به کارگردانی‌مانی حقیقی از ایران یکی از آن‌هاست.

علی افتخاری