سرویس سیینمایی هنرآنلاین: محمدرضا غفاری بازیگر امسال با فیلم "جاده قدیم" به کارگردانی منیژه حکمت در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره حضور در این فیلم گفت: کل ماجرای فیلم به یک معضل اجتماعی می‌پردازد که نه تنها در ایران حتی در دنیا هم آنقدر در سینما به آن پرداخته نشده و یا شاید کنکاش نشده است تا آسیب‌شناسی درستی روی آن صورت گیرد.

وی ادامه داد: کاراکترهای فیلم آدم‌های معمولی هستند و از هر قشر و رده سنی در این فیلم حضور دارند و مخاطب می‌تواند با تک‌تک این آدم‌ها همذات‌پنداری داشته باشد.

بازیگر "زار" افزود: برای خود من خواندن فیلمنامه و دیدن آن دلنشین است، چرا که همه رده‌های سنی با آن ارتباط برقرار می‌کنند. همه در یک شهر و کشور با یک فرهنگ زندگی می‌کنیم و آدم‌های فیلم نیز جدا از ما نیستند. هر روز آن‌ها را در سطح شهر می‌بینیم و ممکن است این اتفاق برای همه ما بیفتد، در واقع "جاده قدیم" مثل یک تلنگر است.

غفاری در ادامه درباره تفاوت این نقش با سایر آثاری که تاکنون ایفا کرده است، بیان کرد: امیدوارم متفاوت بازی کرده باشم. برای خودم این نقش متفاوت است؛ اما می‌تواند شبیه نقش دیگر که در فیلمی دیگر بازی کرده‌ام، نیز باشد. برای من بیشتر آن حرف مهمی که فیلم در خود دارد، مهم است و خوشحالم که اجازه داشتم بخشی از تیمی باشم که این حرف را تلاش کرده به‌درستی بزند.

جاده قدیم

وی درباره تعاملی که با منیژه حکمت در مقام کارگردان کار داشت، عنوان کرد: "جاده قدیم" قصه جذابی دارد و از همه مهم‌تر خود خانم حکمت است که تلاش کرد و به من بسیار کمک کرد تا در نوع گویش و بیانی که همیشه دارم تغییر ایجاد کنم. او در مقام کارگردان کمک کرد برای این که خسرو متفاوت از نقش‌هایی باشد که تاکنون بازی کرده‌ام. امیدوارم از پس آن برآمده باشم.

بازیگر "قاعده تصادف" درباره سایر آثارش توضیح داد: دو فیلم دیگر داشتم: "در وجه حامل" بهمن کامیار و "47" که احمد اطراقچی و علیرضا تبریزی به‌صورت مشترک کارگردان آن بودند. دو فیلم دیگر هم از قبل مانده که هنوز اکران نشده‌اند. "آخرین بار کی سحر را دیدی؟" کار فرزاد مؤتمن که بسیار دوست دارم اکران شود چون فیلم بسیار شریفی است و آن هم به یک معضل اجتماعی می‌پردازد که کمتر در سینما به آن پرداخته شده است و فیلم "زار" به کارگردانی نیما فراهی که در ژانر وحشت تولید شد.

این بازیگر که سال پرکاری را پشت سر گذاشته است، درباره حضور در سایر آثار سینمایی که قرار بود در جشنواره حضور داشته باشند اما این امکان برایشان فراهم نشد، گفت: قرار بود فیلم "در وجه حامل" بهمن کامیار باشد که این امر میسر نشد. در این فیلم نقش و گریمی متفاوت را برای من در نظر گرفتند. خوشحالم در کنار خانم ژاله صامتی بازی کردم که بسیار بازی ایشان را دوست دارم و امیدوارم این فیلم نیز به اکران برسد. بهمن کامیار کارگردان خیلی خوبی است و روزهای خوبی را ما در این فیلم پشت سر گذاشتیم.

غفاری در پاسخ به این سؤال که ملاکش برای انتخاب و حضور در آثار چیست، اظهار کرد: عمدتاً فیلمنامه‌ای را انتخاب می‌کنم که احساس کنم من را برای کار کردن خوشحال می‌کند. تا الان هم در فیلم‌هایی که کار کردم از هیچ‌کدام پشیمان نیستم و با گروه‌های خوب کار کردم. در کنار پیشکسوت‌ها بودن برای من باعث افتخار است و از آن‌ها بسیار یاد گرفتم. کار در فیلم "جاده قدیم" خانم حکمت مثل یک یادگاری برای من می‌ماند. خوشحالم که عضو کوچکی از فیلم او بودم و برایم ارزشمند است. فیلم اولی‌هایی که تاکنون با آن‌ها کار کردم نیز بی‌نظیر بودند پر از فکر و ایده‌های جدید که لطف کردند و من را برای کار خود انتخاب کردند.

 این بازیگر در خاتمه درباره حضور در جشنواره فیلم فجر نیز گفت: جشنواره هر سال جشنواره است و دیدن فیلم‌ها در این فضا برایم خوشایند است. در واقع جشنواره بیشتر من را یاد دورانی می‌اندازد که هنوز وارد این صنف نشده بودم و ساعت‌ها در صف اکران می‌ماندم تا بتوانم بلیت بگیرم و فیلم‌ها را ببینم. خوشحالم که در هفت سال گذشته نیز فیلم‌هایم در جشنواره بودند و اگر هم نبودند آرزو می‌کنم اکران‌های خوبی داشته باشند و دیده شوند. در واقع آمدن و بودن در جشنواره فیلم فجر برایم دلنشین است.