سرویس سینمایی هنرآنلاین: حبیب ایل بیگی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی درباره اجرای طرح "سیمرغ و پروانه‌ها" که امسال برای اولین بار در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در حال برگزاری است، به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در دوره جدید فعالیت دولت، نگاه جدی‌تری به سینمای کودک و نوجوان شده و قرار است  اینگونه فیلم‌ها به صورت ویژه مورد حمایت قرار بگیرند. تاکید رئیس سازمان سینمایی نیز بر حمایت حداکثری از سینمای کودک و نوجوان در حوزه تولید و اکران است. من هم از زمانی که به بنیاد سینمایی فارابی آمدم در چند ماه گذشته یکی از ماموریت‌هایم در همین حوزه بود و با هدف آسیب‌شناسی، برنامه‌ریزی و  گفت‍وگو با دست‌اندرکاران این حوزه چند اقدام انجام دادیم که یکی از آن‌ها اجرای همین طرح جشن بزرگ سیمرغ و پروانه‌هاست.

وی ادامه داد: در دوره‌های گذشته جشنواره، ما بخشی به عنوان ره‌آورد جشنواره اصفهان را در جشنواره فیلم فجر داشتیم که جایگاه خاصی داشت و برگزیده‌های جشنواره اصفهان که در آن سال‌ها در مهرماه برگزار می‌شد، پس از چند ماه به جشنواره فیلم فجر هم می‌آمدند. متاسفانه چند سالی است که این بخش در جشنواره برگزار نمی‌شود و یکی از دلایل افت سینمای کودک نیز همین است. ما پیش از این در یک رویداد سینمایی کمتر فیلم کودک داشتیم و سهم آن را نادیده گرفتیم. این طرح با همین منظور برای حضور دانش آموزان در سینما راه اندازی مجدد گروه سینمای کودک شکل گرفته است. سینما باید برای همه سنین اثر گذار باشد و کودکان را نیز باید از همین سنین برای فیلم دیدن آموزش دهیم و سینما رفتن را برای آن‌ها تبدیل به یک عادت خوب فرهنگی کنیم که  با اجرای مستمر این طرح و برخی طرح‌های مشابه که در دستور کار فارابی قرار گرفته تا حدودی می‌توان این اتفاق را رقم زد.

ایل بیگی در ادامه درباره فیلم‌های این دوره اظهار کرد: این دوره را ما با  پنج فیلم شروع کردیم که چهار فیلم آن برگزیده جشنواره کودک و نوجوان اصفهان است و برای  سنین پایین‌تر نیز انیمیشن "فیلشاه" نیز فیلمی است که در جشنواره فیلم فجر حضور دارد و در کنار سایر آثار به نمایش در می‌آید.

وی همچنین در خصوص  گروه‌های سنی هدف این طرح بیان کرد: ما برای این امر به سراغ مدارس ابتدایی و راهنمایی رفتیم تا دانش اموزان این رده‌های سنی بیایند و در محیطی شاد فیلم‌های رده سنی خود را ببینند و به عنوان یک عادت در طول سال با خانواده‌های خود به دیدن آثار سینمایی بروند. در این طرح ما 12 سالن سینمای تهران را که درگیر جشنواره بودند در اختیار داریم و علاوه بر این در مراکز استان‌هایی که جشنواره فیلم فجر در آن‌ها برگزار می‌شود نیز هر روز صبح یک سئانس نمایش داریم و به همه استان‌ها دستورالعمل اجرایی این طرح ارسال شده است و استان‌ها برای دعوت از مدارس و ایجاد فضای شاد ملزم هستند.

قائم مقام فارابی افزود: در تهران ما دو روز این طرح را در شمال و جنوب شهر با برنامه‌ای شاد برای کودکان اجرا کردیم، اما متاسفانه به دلیل هوای آلوده و تعطیلی مدارس برنامه روز سوم و چهارم و پنجم لغو شد 

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان جابه جایی این برنامه در زمانی دیگر وجود دارد یا خیر، گفت: باید در ایام برگزاری جشنواره این مراسم را برگزار کنیم. در شهرستان‌ها در حال برگزاری است، ضمن این که این مراسم مبتنی بر بازبودن مدارس است و به همین دلیل این پنج روز را پیش بینی کردیم. شنبه آینده 21 بهمن ماه در واقع بین دو تعطیلی قرار داریم  و برنامه نداریم و با توجه به این که سه روز از برنامه ما همزمان با تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا در تهران بود این برنامه نمی‌تواند به شکلی که برنامه ریزی کرده بودیم در تهران برگزار شود. 

ایل بیگی درباره چرایی برگزاری این طرح عنوان کرد: ما این برنامه را به شکل یک مانور برای سینمای کودک و نوجوان پیش بینی کردیم که با همکاری مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان که اخیرا (و بعد از نشست‌هایی که با دست اندرکاران و فعالان عرصه سینمای کودک و نوجوان داشتیم) شکل گرفته است، انجام خواهد شد. در واقع قرار است با شکل گیری این تشکل، دوستان در کنار سازمان سینمایی برای حمایت بیشتر و بدست گرفتن برخی از کارهایی  که حاکمیتی نیست و می‌شود واگذار کرد، فعالیت داشته باشند.

وی ادامه داد: در اجرای  برنامه" سیمرغ و پروانه‌ها" این تشکل ما را همراهی می‌کند. علاوه بر این سامانه اردوی مدارس (سام) نیز چند ماه است با ما همکاری دارد و مدارس را برای حضور در سئانس‌های صبح با سینماها هماهنگ و برنامه ریزی می‌کنند. در این فرصت کم بازده خوبی داشتیم و بعد از این نیز به شرط هماهنگی دست اندارکاران سینمای کودک می‌خواهیم از ظرفیت خالی سئانس‌های صبح سینماها استفاده کنیم و سینماداران را تشویق کنیم تا در طول سال صبح‌ها حضور دانش اموزان را در سینماها داشته باشیم. برگزاری این جشن و مراسم نیز اتفاق خوبی بود و می‌توان به شکل منظم برای این کار در نقاط مختلف کشور برنامه ریزی کرد تا بتوانیم خاطره خوبی برای دانش آموزان رقم بزنیم.

ایل بیگی در ادامه از میزان مخاطبان این طرح در طی دو روز ابتدایی آن گفت: پیش بینی ما برای تهران حدود 20 هزار نفر بود و روز یکشنبه ما تنها برای فیلم "دنیای کیف‌ها" 4هزار و 200 نفر در تهران مخاطب داشتیم. هنوز از استان‌ها گزارش کاملی به دست ما نرسیده است، اما از ارسال عکس‌ها و فیلم‌هایی که دوستان در انجمن سینمای جوان عهده دار آن هستند می‌توان حدس زد که استقبال خوبی در استان‌ها صورت گرفته است 

وی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه این طرح را در جذب مخاطب و فروش بهتر فیلم‌های کودک در بخش گیشه موفق می‌داند گفت: همه این کارها مستلزم ساخت فیلم‌های جذاب و مخاطب پسند برای کودک و نوجوان است. یکی از مشکلات ما تعداد فیلم‌هایی است که درباره آن‌ها ساخته شده است، فیلم‌های زیادی حداقل در پنج سال گذشته وجود دارد که در جشنواره موفق به دریافت جایزه شدهاند اما به دلیل دارا نبودن شاخصه‌های لازم برای جذب مخاطب به سینما یا اکران نشدهاند یا اگر هم به روی پرده رفتهاند مورد استقبال واقع نشدهاند و یا به درستی معرفی و تبلیغ نشدهاند تا مخاطب به تماشایشان بیاید. تصور میکنم میبایست با کمک رسانه‌ها و صداوسیما  برای معرفی فیلم‌های گروه کودک و نوجوان تلاش بیشتری کرد تا زمانی که این فیلم‌ها روی پرده می‌روند از آن‌ها استقبال شود.

 ایل بیگی همچنین درباره حمایت از فیلم‌های کودک بیان کرد:  بخشی از حمایت‌ها را هم می بایست از مرحله تولید به زمان اکران هدایت کنیم بسیاری از فیلم‌ها همه آنچه را که دارند در بخش تولید استفاده می‌کنند و برای تبلیغ و عرضه مناسب دستشان خالی است. روش‌های اقتصادی و طرح‌های مناسب برای اکران لازم است و  صاحبان آثار و پخش کنندگان فیلم های گروه سنی کودک و نوجوان نیاز به دیدن دورههایی در این خصوص دارند تا بتوانند از ایده تا تولید به شکل موازی به اکران و نمایش هم فکر کنند. بررسی‌های ما نشان داده متاسفانه بسیاری از فیلم‌های ساخته شده طرح ونقشه‌ای برای عرضه و پخش ندارند و کمتر اتفاق افتاده است که برای این بخش نقشه درستی داشته باشند و این اشکال بزرگی است.  بسیاری از صاحبان آثار راه روش پس از تولید این فیلم ها را به درستی فرا نگرفتهاند و پخش کنندگان هم کمتر برای اکران فیلم‌های کودک و نوجوان روی خوش نشان داده‌اند و پخش کننده تخصصی که آشنا و علاقمند به این سینما باشد نیز  کمتر داریم. یکی از کارهایی که هم اکنون در حال انجامش هستیم ایجاد پخش تخصصی فیلمهای کودک و نوجوان توسط بخش خصوصی است و در حال گفتگو با برخی پخش کنندگان فیلم هستیم تا رضایت آن‌ها را جلب کنیم که به شکل تخصصی روی سینمای کودک و نوجوان متمرکز شوند و ما هم آن‌ها را حمایت می‌کنیم. در ادامه نیز نشست هایی با انجمن سینماداران یا مراکزی که صاحب سالن هستند مثل کانون پرورش فکری و پردیس‌ها داشتیم تا بتوانیم چرخه‌ای برای اکران فیلم‌های کودک داشته باشیم و با مشاوره و راهنمایی و حضور فعال دست اندرکاران این سینما به ویژه مراکزی از طریق آموزش و پرورش و نهادهای دیگر در راه اکران مناسب قدم برداریم.

وی درباره اکران فیلم‌های جدید سینمای کودک و نوجوان نیز گفت: بعد از جشنواره دو فیلمی که تولید شده است قرار است اکران شوند و پیش بینی شده این دو فیلم می‌توانند مورد استقبال خوبی قرار گیرند. اولی "فیلشاه" است و دومی "خاله قورباغه" که امیدوارم فضای مناسبی ایجاد کنند تا باقی فیلم‌ها نیز بتوانند از اکران خوبی برخوردار شوند.