سرویس سینمایی هنرآنلاین: نخستین فیلمی که روز سه‌شنبه در پردیس ملت به نمایش درآمد، فیلم "مغزهای کوچک زنگ‌زده" ساخته هومن سیدی بود که با استقبال اهالی رسانه مواجه شد.

تازه‌ترین ساخته سیدی نسبت به سایر آثار او با یک پله صعود نشان از پختگی فیلمساز جوانش دارد. نکته مثبت فیلم سیدی انتخاب به‌جا و درست بازیگران فیلم است که ترکیبی از بازیگران حرفه‌ای و آماتور است. در این فیلم نوید محمدزاده بار دیگر نوعی جدید از بازی و شخصیت‌پردازی را نشان می‌دهد.

سیدی در نشست خبری درباره فضای سیاه فیلم توضیحاتی داد و بعد در پاسخ به شباهت‌های صحنه‌ای از فیلم با "خانه پدری" عیاری، گفت: آقای عیاری یکی از فانتزی‌های ذهن من است و از کارگردانان بزرگ سینما هستند، ولی متأسفانه "خانه پدری" را ندیده‌ام و حسرت می‌خورم از اینکه آن سال نتوانستم فیلم ایشان را ببینم، با این حال کاملاً می‌دانم چنین صحنه‌ای در این فیلم هست و شنیده‌ام که یک شاهکار است، به همین دلیل خوشحال بودم فیلم را ندیده‌ام چون مطمئن هستم در ناخودآگاه ذهن من تأثیر می‌گذاشت.

لاله ژاوه‌وند بازیگر نقش افسر مادر خانواده درباره حضورش در "مغزهای کوچک زنگ‌زده" گفت: خیلی‌ها از بالای گود به کارتن‌خواب‌ها نگاه می‌کنند، اما آقای سیدی واقعاً زندگی ما را فیلم کرده و اغراق نکرده است. من با این فیلم به آرامشی رسیده‌ام که الان جز اینکه بغل خدا بروم، آرزوی دیگری ندارم و البته خوشحال می‌شوم این کار را ادامه دهم.

او افزود: من قبل از این تجربه‌ای برای بازیگری نداشتم و همه چیز را مدیون آقای سیدی می‌دانم. ضمن اینکه یک پسر داشتم که فوت کرده و خدا الان جای آن دو تا پسر به من داده؛ یکی نوید و یکی هومن.

سیدی پس از صحبت‌های بازیگر فیلم خود گفت: ما برای جلوگیری از ممنوعیت‌هایی در پخش، سراغ چیزهایی نرفتیم که الکن باقی بماند ولی امیدوارم آن‌هایی که پشتوانه مالی دارند و کارهایی را می‌توانند انجام دهند که اگر من انجام دهم احتمالاً زندان می‌روم، به دنبال موضوعات مهمی بروند.

در این نشست محمدزاده در پاسخ به اینکه با بازی در این فیلم و نقش‌های دیگرش در "عصبانی نیستم"، "ابد و یک روز" احساس نمی‌کند در نقش‌های عصبی و عقده‌ای تکراری شده است، گفت: این فیلم‌ها تشابهی ندارند. "عصبانی نیستم"، "ابد و یک روز" و "خفگی" هر کدام ریتم متفاوتی دارند و خشم و عقده‌ای بودن را در چند بعد متفاوت می‌توان نشان داد.

فیلم بعدی که در پردیس ملت به روی پرده رفت، فیلم پرحاشیه "امپراتور جهنم" ساخته پرویز شیخ‌طادی بود، فیلمی که به گفته کارگردانش 27 بار بازنویسی شد و در نهایت نیز آن چیزی نشد که باید ساخته می‌شد.

در نشست این فیلم علی نصیریان به‌عنوان بازیگر اصلی فیلم حضور داشت.

بازیگر نقش بزرگ آقا در سریال "شهرزاد" درباره بازی در "امپراتور جهنم" بیان کرد: من دنبال کار سیاسی نیستم بلکه دنبال کار خودم هستم، البته نسبت به مسائل سیاسی بی‌تفاوت هم نیستم ولی آقای شیخ‌طادی خیلی پژوهشگرانه و ژورنالیستی با مسائل مواجه می‌شود و احساس می‌کنم خیلی خوب تحقیق می‌کند که این نکته در همکاری من خیلی تأثیر داشت.

شیخ‌طادی در پاسخ به سؤالی درباره شباهت فضای فیلم به "شکارچی شنبه" بیان کرد: یک فیلم دیگر هم بعد از این دارم و این‌ها سه‌گانه است. این فیلم‌ در ادامه "شکارچی شنبه" به افراطی‌گری در جهان اسلام اشاره دارد و فیلم بعدی هم درباره نوع دیگری از این افراطی‌گری‌ها است.

این نشست با صحبت‌های کورش زارعی بازیگر فیلم درباره حذف بخش‌هایی از بازی خود روندی متفاوت گرفت.

او با انتقاد از این موضوع گفت: این اتفاق گویا بنا به شرایط سیاسی به‌اجبار رخ داده در حالی که یک هنرمند فرزند زمان خود باشد و نباید هنرمند را ابتر کرد.

او افزود: اگر اجازه می‌دادند این فیلم به شکل کامل و درست نمایش داده شود می‌دیدیم که "امپراتور جهنم" برای مردم آزادی‌خواه جهان بوده است.

زارعی عنوان کرد: این همه فحش به این کشور می‌دهند ولی ما یک سنگ‌ریزه نمی‌توانیم بیاندازیم و به جایش شش سال از عمرت را می‌گیرند، همان‌طور که من این سال‌ها را برای این فیلم صرف کردم.

در نهایت "عرق سرد" پایان‌بخش پنجمین روز جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت بود. فیلمی که با استقبال خوبی مواجه شد و نشست خبری شلوغ و پرحاشیه‌ای نیز داشت.

"عرق سرد" روایت زندگی کاپیتان ملی تیم فوتسال بانوان ایران است که به دلیل عدم رضایت همسر ممنوع‌الخروج می‌شود.

در نشست خبری این فیلم که آن را تعمیم به زندگی نیلوفر اردلان دادند، بیرقی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره شخصیت زن فیلم که تداعی‌گر زندگی یک فوتبالیست زن ممنوع‌الخروج است، گفت: پایان فیلم کپشنی دارد که نوشته می‌شود چه تعداد فقط در ورزش در این زمینه دچار مشکل شدند. این افراد غیر از کسانی هستند که گمنامند و ما از مشکلاتی که در این فیلم برای زن فیلم رخ می‌دهد، خبر نداریم.

او همچنین درباره شباهت کاراکتر مرد فیلم به یک مجری تلویزیون توضیح داد: همه فیلم‌ها بر اساس زندگی آدم‌ها ساخته شده، یعنی هر کسی می‌تواند تصور کند زندگی‌اش در فیلمی نشان داده شده است.

در ادامه از باران کوثری سؤال شد آیا با شخصیت حقیقی که دچار این مشکل شده بود برای ایفای این نقش صحبت کرده بود که او پاسخ داد: ما فقط از قصه زندگی چند نفر را که با این مشکل در کشور مواجه شدند خبر داریم اما باید بدانیم در کشور ما افراد دیگری هم با این مشکل مواجه شده‌اند. برای این فیلم و ایفای نقش در نقش یک دختر فوتبالیست، کاراکتر را خودم ساخته‌ام و با کسی دراین‌باره صحبت نکرده‌ام.

در این روز پرحاشیه، در نشست فیلم اول و آخر سؤالات نامرتبط تعدادی از خبرنگاران باعث شد میان اصحاب رسانه و کارگردانان هر دو فیلم جدال لفظی شکل بگیرد.

علاوه بر این در پنجمین روز از جشنواره محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی در پردیس ملت حضور یافت و در بازدیدی که از کاخ اصحاب رسانه داشت به سؤالات آن‌ها نیز پاسخ داد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره حضور فیلم سینمایی "لاتاری" با نگاه انتقادی‌اش در این جشنواره اظهار کرد: این موضوع مربوط به هیئت انتخاب است. به نظر من نباید اصرار داشته باشیم که فیلم‌ها موضع دولت را داشته باشند. دولت به‌عنوان نهادی که مسئول است باید راهبرد اصلی و رسمی مملکت را تعریف کند. به نظرم حضور فیلم سینمایی "لاتاری" با آن موضوع در جشنواره خطرناک نیست. سینمای ما فراتر از این حرف‌ها است که موضوعات آن به‌عنوان مواضع رسمی دولت تلقی شود. همه می‌دانند که ما سینماگرانی با نظرات متفاوت داریم که این خود یک امتیاز است و باید قضاوت مردم را اصل بدانیم و اجازه بدهیم که سینماگران نظرات خود را بگویند.

رئیس سازمان سینمایی درباره مکان برگزاری جشنواره بیان کرد: به نظرم اگر ما به دنبال برگزاری یک جشنواره حرفه‌ای هستیم این پردیس جای خوبی است چون پیش از این بسیاری اعتقاد داشتند که بسیاری از افراد غیرسینمایی و غیررسانه ای در سالن‌های همایش حضور دارند.

وی درباره حواشی ایجادشده درباره آرای مردمی و امکان مهندسی کردن این آرا بیان کرد: مسئول برگزاری این بخش خانه سینما است و باید از آن‌ها اطلاعات لازم را دریافت کنیم اما باید بگویم در این بخش تأکید ما بر این بوده است که حرفه‌ای برگزار شود. همیشه نقدهایی درباره این موضوع وجود داشته است مبنی بر اینکه بعضی از دست‌اندرکاران می‌توانند به شیوه غیرحرفه‌ای آرای مردم را اخذ کنند بر همین اساس فکر می‌کنم شیوه رأی‌گیری امسال حرفه‌ای است. اختلالاتی که در کار پیش می‌آید به نظرم مقداری طبیعی است و امشب طبق گزارشی که از خانه سینما گرفتم دوستان در حال رفع نقص هستند. امیدواریم این روش عادلانه‌تر و امانت‌دارانه نسبت به آرای مردمی باشد.

وی درباره تماشای فیلم‌ها قبل از برگزاری جشنواره توسط نمایندگان مجلس اظهار کرد: تحقیقاً عرض می‌کنم که مطلقاً هیچ‌کس فیلم‌ها را قبل از برگزاری جشنواره ندیده است. امسال این اتفاق رخ نداد. من شهادت می‌دهم که ما چنین به چیزی معتقد و قائل نیستیم و اجازه هم ندادیم که حتی یک فیلم توسط کسی خارج از هیئت انتخاب شده باشد.

حیدریان در پایان تأکید کرد هیچ فیلم حاضر در جشنواره مشکل پروانه نمایش پیدا نمی‌کند.