سرویس سینمایی هنرآنلاین: "120 ضربان در دقیقه" با دریافت شش جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردان برای رابین کامپیو فاتح این دوره جوایز لومیر شد که برندگان آن دوشنبه شب در مراسمی در پاریس معرفی شدند.

"120 ضربان در دقیقه" که ماه مه پیش در جشنواره فیلم کن برنده جایزه بزرگ شد و همچنین جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) را دریافت کرد، چهار جایزه دیگر آکادمی مطبوعات خارجی فرانسه را نیز به خود اختصاص داد: بهترین بازیگر مرد برای ناول پرز بیسکایارت، بهترین نقش‌آفرینی یک بازیگر مرد جوان برای آرنو والوا، بهترین فیلمنامه برای کامپیو و فیلیپ مانژو و بهترین موسیقی برای آرنو ربوتینی.

داستان "120 ضربان در دقیقه" در اوایل دهه 1990 روی می‌دهد و درباره گروهی فعال در زمینه اچ‌آی‌وی/ایدز در پاریس است. این فیلم نماینده فرانسه در بخش فیلم خارجی‌زبان نودمین دوره جوایز اسکار بود، اما نتوانست به فهرست نامزدهای این بخش راه پیدا کند. "120 ضربان در دقیقه" نامزد 13 جایزه سزار هم هست که 2018 که از آن به عنوان معادل فرانسوی جوایز اسکار یاد می‌شود.

جایزه لومیر بهترین مستند به آنیس واردا فیلمساز کهنه‌کار فرانسوی و جی‌آر برای فیلم "چهره‌ها، مکان‌ها" رسید. واردا امسال جایزه اسکار افتخاری دریافت کرد و با "چهره‌ها، مکان‌ها" در بخش اسکار بهترین مستند بلند نیز نامزد است.

ژان بالیبار برای "باربارا" به کارگردانی ماتیو آمالریک برنده جایزه لومیر بهترین بازیگر زن شد. این فیلم جایزه بهترین فیلمبرداری (کریستوف بوکارن) را هم برد. "باربارا" ماه مه پیش در بخش نوعی نگاه هفتادمین جشنواره فیلم کن جایزه ویژه شعر سینما را دریافت کرد و در ماه دسامبر نیز برنده جایزه لویی دلوک شد.

Monica Bellucci

مونیکا بلوچی در جوایز لومیر تقدیر شد

جایزه بهترین نقش‌آفرینی یک بازیگر زن جوان به لیتیسیا دوش برای بازی در یک پاریسی جوان در فیلم " Montparnasse Bienvenue" اعطاء شد. "روباه بد گنده و قصه‌های دیگر" جایزه بهترین فیلم انیمیشن را از آن خود کرد. جایزه بهترین فیلم اول به "تا وقتی پرنده‌ها برگردند" به کارگردانی کریم موسوی رسید. "Insyriated" به کارگردانی فیلیپ فان لیو تولید مشترک بلژیک، فرانسه و لبنان نیز جایزه بهترین فیلم خارجیِ فرانسوی‌زبان را گرفت.

مونیکا بلوچی بازیگر ایتالیایی و ژان-پل بلموندو بازیگری افسانه‌ای سینمای فرانسه در جوایز لومیر تقدیر شدند. حاضران در مراسم بلموندو 84 ساله را ایستاده تشویق کردند.

آکادمی مطبوعات خارجی فرانسه متشکل از حدود 100 روزنامه‌نگار و خبرنگار از 20 کشور است. این آکادمی در 1995 تأسیس شد و در چند سال اخیر به لحاظ ابعاد و از نظر اهمیت، رشد سریعی داشته است.