سرویس سینمایی هنرآنلاین: پوریا آذربایجانی کارگردان جوانی است که پیش از این فیلم‌های "اروند"،"تجریش ناتمام" و "روایت‌های ناتمام" را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

او امسال در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با فیلم"جشن دلتنگی" حضور دارد، فیلمی اپیزودیک با حضور محسن کیایی، مینا ساداتی، بابک حمیدیان، پانته‌آ پناهی‌ها، بهنام تشکر و ساغر قناعت که قرار است پنجشنبه 19 بهمن ماه ساعت 14 در پردیس ملت برای اهالی رسانه به نمایش درآید. این فیلم تاکنون در شهرها و سینماهای مردمی به روی پرده رفته و جزو 10 فیلمی است که مورد توجه قرار گرفته و در آرا مردمی رتبه خوبی دریافت کرده است.

آذربایجانی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این اثر سینمایی و نحوه شکل گیری ایده آن گفت: مدت زیادی بود که می‌دیدم در کشور و همه جای دنیا فضای مجازی اپیدمی شده و استفاده از آن به قدری زیاد از حد است که مردم روابط واقعی خود را فراموش کرده‌اند، به همین جهت دلم می‌خواست یک اثر سینمایی در این زمینه داشته باشم. با همسرم مونا سرتوه مشورت کردم و برای تعریف این قصه به این روایت رسیدیم که داستان‌ها همدیگر را قطع کنند. در واقع ما یک قصه واحد داریم که به واسطه چهار روایت تعریف می‌شود.

جشن دلتنگی

وی دلیل این اپیزودیک بودن را اینطور توضیح داد: دو دلیل دارد یکی اینکه قصه‌ای را به شکل آینه در مقابل مخاطب قرار می‌دهیم که باید تعمیم پذیر باشد و دوم اینکه لوگوی اینستاگرام یک مربع چهار گوش است که چهار اتفاق مهم در آن وجود دارد. هر کدام از این داستان‌ها یکی از اجزای این مربع را در خود پررنگ می‌کند.

کارگردان "اروند" درباره پروسه تحقیق برای نگارش فیلمنامه بیان کرد: در هنگام نگارش فیلمنامه ما تحقیقات بسیاری کردیم و کاراکترهای پربازدید اینستاگرام را سرچ کردیم و داستان‌هایی را تعریف کردیم و بعد یکسری از آن داستان‌ها را برای فیلمنامه انتخاب کردیم. کل این پروسه چهار الی پنج ماه طول کشید و بعد گذاشتیم کنار و به پروسه تولید رسیدیم.

آذربایجانی در ادامه به مطالعاتی که درباره بحث سواد رسانه‌ای داشت اشاره کرد و افزود: ما یک بخش تحقیق میدانی داشتیم که از اینستاگرام برداشت کردیم و بخش دیگر مقاله‌ها درباره آن بود. آسیب‌های این فضا را مورد مطالعه قرار دادیم که آن هم بیشتر برای آشنایی و بالا بردن سواد خودم انجام دادم و استفاده مستقیم از آن‌ها در فیلم نداشتیم چرا که بیشتر این مقاله‌ها سویه انتقادی دارند و من نمی‌خواستم فیلمم انتقادی باشد. همانطور که گفتم من می‌خواستم فیلم مثل آینه عمل کند و آن را مدیریت کنم. نمی‌خواستم فیلمم مستند یا پژوهشی باشد بنابراین به آن تکیه نکردم و براساس واقعیت‌های موجود فیلم را ساختم.

 وی همچنین درباره استفاده از شخصیت‌ها و چهره‌هایی که در فضای مجازی تبدیل به سلبریتی شده‌اند گفت: هر کدام از کاراکترها ممکن است بخشی از واقعیت باشند، ولی اینکه لزوما از شخص خاصی بهره نبردم. از ریزه کاری آن آدم‌ها در خلق کاراکترها استفاده شده است.

این کارگردان جوان درباره عنوان فیلمش نیز اظهار کرد: لفظ "جشن" را از دورهمی و گردهمایی گرفتم، این اتفاق در یک فضای مجازی می‌افتد و تعدادی آدم در فضایی غیر واقعی در کنار هم هستند و روی یکسری موضوعات فکر می‌کنند و دور هم جمع می‌شوند و "دلتنگی" میوه این جشن است. در واقع آدم‌ها وقتی در فضای مجازی دور هم جمع می‌شوند، احساس اولیه آن‌ها عدم تنهایی است، ولی واقعیت بعد از یک مدت خود را نشان می‌دهد و میوه آن تنهایی است و اصالتی در این روابط وجود ندارد. بیشتر بده بستان است و من تلاش کردم در این فیلم منتقد فضای مجازی نباشم، ولی حس می‌کنم این ماجرا هم مثل هر ماجرای دیگری باید در جامعه مدیریت شود.

جشن دلتنگی

وی در پاسخ به این سوال که چقدر از تجربیات شخصی خود در فضای مجازی در این فیلم بهره گرفته است، عنوان کرد: من در زندگیم هیچ صفحه مجازی ندارم و خیلی هم اگر هر کاری انجام می‌دهم برای خوش آمدن یا نیامدن دیگران نیست. خیلی به این نوع رفتارها پایبند نیستم، اما متاسفانه آنچه این روزها می‌بینم خیلی جذاب نیست. حس می‌کنم فرهنگ خیلی عجیبی در این چند سال اخیر رشد کرده و همه آدم‌ها سعی می کنند هرجور شده خود را پرزنت کنند و این میزان گاهی باعث شکل‌گیری جوی می‌شود که دیگر مهم نیست چه اثری تولید کردید بلکه بیشتر برای نشان دادن خود است که من این اتفاق را نمی‌پسندم و شاید این موضوع خیلی هم ربطی به اینستاگرام نداشته باشد بلکه به اتمسفر دور ما ربط داشته باشد. معتقدم اصالت تولید از بین رفته است. زمانی آدم‌ها برای تولید کار می‌کردند، اما الان برای جایزه کار می‌کنند و این در درازمدت اتفاق خوبی نیست.

آذربایجانی همچنین درباره فضای جشنواره و ارزیابی‌اش از جشنواره گفت: فعلا نظری ندارم. می‌دانم که ابراهیم داروغه زاده به عنوان دبیر جشنواره می‌داند که چه می‌کند. تنها نکته جشنواره که خوب نیست، ترجیح می‌دادم بخش فیلم‌های اول همچنان بود چرا که فیلم اولی‌ها دوست دارند دیده شوند و این حذف باعث شد جلوی آن‌ها گرفته شود.

وی در خاتمه بیان کرد: همکاری با کل گروهی که "جشن دلتنگی" را ساختیم خیلی جذاب بود و یک تشکر ویژه هم از همسرم دارم که اگر نبود فیلمنامه این اثر نوشته نمی‌شد و تهیه کننده خوبم که با بودجه شخصی فیلم را ساخت. امیدوارم که فیلم فرصت دیده شدن پیدا کند وبتواند نظر مخاطب را جلب کند.