سرویس سینمایی هنرآنلاین: سومین روز جشنواره فیلم فجر با نمایش سه فیلم "چهارراه استانبول" ساخته مصطفی کیایی، "بانو قدس ایران" ساخته مصطفی رزاق کریمی و "لاتاری" به کارگردانی محمدحسین مهدویان همراه بود که عوامل این فیلم‌ها با حضور در پردیس ملت، روز پرکاری را برای اهالی رسانه رقم زدند.

"چهارراه استانبول" با بازی بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، ماهور الوند، رعنا آزادی‌ور، پوریا رحیمی سام و مسعود کرامتی... در اولین سئانس روی پرده رفت، فیلمی که از حادثه پلاسکو، اقتصاد و تولید داخلی صحبت می‌کند.

مصطفی کیایی در نشست خبری "چهارراه استانبول" در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که حجم اندوه و دردناکی فاجعه پلاسکو در فیلم کم بود، گفت: فیلم من درباره پلاسکو نیست. مثل هر فیلم دیگری که در دنیا ساخته می‌شود قصه‌ای داشتم که با یک واقعه تاریخی گره می‌خورد که آن حادثه در این فیلم پلاسکو بود، بنابراین به‌اندازه نیاز داستان و درام در این فیلم به این ماجرا ورود کردیم. اگر کسی انتظار دارد کل فیلم درباره پلاسکو باشد این انتظار برای او در این فیلم برآورده نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: مطمئنم اگر این فیلم را نمی‌ساختم تا سال‌ها کسی سراغ ساخت فیلمی درباره فاجعه پلاسکو نمی‌رفت. به هزینه شخصی حدود سه میلیارد تومان این فیلم را ساختم، اگر سراغ تهیه‌کننده می‌رفتم کسی حاضر نمی‌شد سه میلیارد هزینه فیلم کند، اگر هم سراغ ارگان‌ها می‌رفتم هر کدام سفارش‌های خود را داشتند. بنابراین در این فیلم سعی کردیم در حد و اندازه و توان سینمای ایران و بودجه‌ای که داریم کار کنیم.

پس از برگزاری نشست این فیلم، نوبت به اکران مستند "بانو قدس ایران" رسید، فیلمی درباره همسر امام خمینی (ره) به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی که یکی از دو فیلم مستند سی و ششمین جشنواره فیلم فجر است.

رزاق‌کریمی کارگردان این فیلم مستند در نشست خبری گفت: این فیلم یک جغرافیایی جدیدی دارد و ما در نیمه‌های تحقیق به این نتیجه رسیدیم که باید مسیر مستقیم‌تری را پیش بگیریم تا به موضوع نزدیک شویم. وقتی تحقیق تمام شد به‌وضوح می‌توانم بگویم که حمایت حاج حسن خمینی بسیار مفید بود و کلمه خط قرمز برای ما وجود نداشت. ما فقط حریم امام (ره) را حفظ کردیم و این اصطلاح خط قرمز فقط در ایران مد است. ناگفته‌هایی وجود دارد که این‌قدر شخصی‌اند که اصلاً نباید گفته می‌شد. من پرهیز دارم از اینکه افراد در مقابل دوربین من به ابزار تبدیل شوند.

رزاق‌کریمی اضافه کرد: ما برای ساخت این مستند به سراغ نوه‌های امام (ره) رفتیم و هر کسی آزاد بود به‌صورت داوطلبانه جلوی دوربین قرار بگیرد و بعضی به دلایل مختلف جلوی دوربین نیامدند.

کارگردان "بانو قدس ایران"با اشاره به اینکه استقلال شخصیت همسر امام (ره) نکته تأکیدی در این فیلم نبود، بیان کرد: یکی از دلایلی که امام (ره) با او ازدواج کرده همین استحکام و استقلال این زن بوده است. ایشان قبل از ازدواج نیز همین ویژگی شخصیتی را داشتند، بنابراین ما در فیلم چیزی غیر از واقعیت را بیان نکردیم.

پایان‌بخش روز سوم جشنواره فیلم فجر برای اصحاب رسانه، اکران فیلم"لاتاری" تازه‌ترین اثر محمدحسین مهدویان بود، فیلمی با بازی ساعد سهیلی، هادی حجازی‌فر، نادر سلیمانی، و زیبا کرمعلی که نشست شلوغ و پرهیجانی را در ادامه به همراه داشت، نشستی که با ژست‌های حمید فرخ نژاد و شیطنت‌های گروه بازیگری خوراک مناسبی را برای عکاسان حاضر در نشست فراهم کرد.

یکی از نکات قابل توجه در این فیلم موسیقی تیتراژ آن بود که ترانه" کجا باید برم" با صدای روزبه بمانی است، که پیش از این در فیلم سینمایی "ربوده‌شده" از آن استفاده شده بود. در نشست خبری مهدویان اعلام کرد که حق رایت این ترانه را از روزبه بمانی خریداری کرده و اطلاعی از این نداشته که این آهنگ پیش از این پخش شده است و پس از جشنواره آن را پیگیری خواهد کرد.

او در ادامه بیشتر درباره پایان‌بندی قهرمان گونه و خودسری‌های قهرمان فیلمش و نیز اینکه نسبت به دو اثر دیگرش عقب‌گرد داشته است خطاب قرار گرفت و‌ در پاسخ گفت: ای‌کاش خیلی از رفتارهای ما مثل 40 سال قبل بود، چون به نظرم این ما هستیم که عقب‌گرد کرده‌ایم. اگر منظور از فیلم‌هایی که قهرمانانش با چاقو رفتار می‌کردند، مثل فیلم‌های جاهلی قدیمی است من مشکلی ندارم که کارم با آن‌ها مقایسه شود.

مهدویان در عین حال تأکید کرد: "لاتاری" فقط یک فیلم‌ است یا یک هشدار است که ممکن است منجر به این نوع حوادث شود، کما اینکه در کشور می‌بینیم از این اتفاق‌ها هم می‌افتد.

کارگردان درباره اینکه این نوع جواب دادن‌های او عملاً نشان می‌دهد که ما می‌توانیم در دستگاه اطلاعاتی خود کسانی را داشته باشیم که خودسر عمل کنند چون خودش الان در پاسخگویی مثل نقش "موسی" فیلمش رفتار می‌کند و اصلاً همین نوع رفتارها کشور را مورد قضاوت قرار می‌دهد٬ مورد پرسش قرار گرفت که در جواب حمید فرخ نژاد که نقش یک مأمور اطلاعاتی را دارد گفت: اصولاً یکی چیزی هست به نام سینما و اگر قرار بود کسی به خاطر بازی‌هایش مجازات شود جان‌ وین باید بارها اعدام می‌شد.

او افزود: همین نوع نگاه در این سؤال نگاه سانسوری است، موسی شخصیت ملی ما نیست بلکه یک آدم دردمند است که راسا اقدام می‌کند ولی نماد ملی می‌تواند مرتضی همان مأمور فیلم باشد٬ به همین دلیل کسی دولت ما را به خاطر ساخت چنین فیلمی محکوم نمی‌کند.

مهدویان هم اضافه کرد: اساساً همین نگه است که سانسور را ایجاد می‌کند و به همین دلیل چند ماه فیلم ما در شورای نظرات ماند تا مجوز کار گیرد.

وی با اشاره به قهرمان‌های فیلم‌های قدیمی و فیلم‌های همچون "آژانس شیشه‌ای" و‌‌ نیز اینکه در فیلم‌های آمریکایی قهرمان‌ها همه کار می‌کنند، گفت: "لاتاری" یک فیلم و تلنگر است و اصلاً کار سینما همین است.

رضوی‌ نیز دراین‌باره ادامه داد: ما نمی‌توانیم بگوییم امنیت ملی مهم است، اما غیرت و عزت ملی مهم نیست. این‌ها در کنار هم باید باشند. بنابراین هر کسی خواست برای غیرت فیلم بسازد من همراه او هستم. همان‌طور که برای گرفتن مجوز "لاتاری" دو سه کفش عوض کردیم ولی این‌ موضوع فقط به شورای پروانه ساخت مربوط نمی‌شود.

مهدویان در بخشی دیگر درباره ممیزی اظهار کرد: سیستم‌ ممیزی در ایران خیلی پیچیده است و شما را وارد یک فرایند گفت‌وگو می‌کنند. البته نسخه اولیه فیلمنامه پایان خشن‌تری داشت و فاشیستی‌تر بود و به نظرم مدام نرم شد. ضمن اینکه تغییرات دیگری هم کم‌کم پیش آمد که خارج از حوصله نشست خواهد بود.

نشست خبری پرهیاهوی "لاتاری" پایان‌بخش روز سوم جشنواره بود.