سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر پنجشنبه شب با اجرای احسان کرمی در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد قائم مقام سازمان سینمایی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه و تعدادی از سینماگران از جمله سعید راد، علیرضا زرین‌دست، امین حیایی، بهرام رادان، شبنم مقدمی، مارال و مونا فرجاد، حسن پورشیرازی، پژمان بازغی، کامبیز دیرباز، نوید محمدزاده، هومن سیدی، مصطفی کیایی و... در مراسم حضور داشتند.

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در ابتدا گفت: جشنواره فیلم فجر سه سال است که به‌صورت ملی برگزار می‌شود و تلاش شده است جشن پرشکوهی باشد. جشنواره فیلم فجر ادای دین سینمای ایران به انقلاب و به آرمان‌هایی مانند دین‌مداری و عدالت است.

او افزود: مراسم افتتاحیه را به روح پرفتوح شهدای هشت سال دفاع مقدس تقدیم می‌کنم که جایشان خالی است ولی یادشان همیشه در قلب ما خواهد بود.

در ادامه احسان کرمی گفت: از طرف خانواده سینما به بازماندگان کشتی سانچی تسلیت می‌گویم و با زلزله‌زدگان کرمانشاه همدردی می‌کنم. همچنان می‌شنویم که مردم در سرما جان خود را از دست می‌دهند. 10 روز اجازه دهید بتوانیم مبلغی جمع کنیم و تا نوروز این افرادی را که کانکس ندارند سامان دهیم. این موضوع از دست خانواده هنر برمی‌آید نگذاریم مردم از ما دلسرد شوند.

سپس کلیپی برای معرفی هیئت‌داوران و هیئت انتخاب سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر پخش شد.

پخش نماهنگی از فیلم‌های جشنواره با نوای "وطنم..." حس و حال ویژه‌ای به مراسم افتتاحیه جشن سی و ششم فجر انقلاب داد.

در ادامه ازدست‌رفتگان سینمای ایران در یک سال گذشته یاد شد و کلیپی از علی معلم نویسنده، منتقد و تهیه‌کننده پخش شد که امسال  جشنواره فیلم فجر بدون حضور او برگزار می‌شود.

برای نکوداشت معلم، سید عباس صالحی، حیدریان، داروغه‌زاده و فرشته طائرپور روی سن آمدند و از همسر او آذر معماریان و فرزندانش امید و ایمان تجلیل کردند.

مراسم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

سینمایی که هنوز فرا راه خود حرکت می‌کند

در ادامه وزیر ارشاد با اشاره به این که ماه بهمن برای ما یادآور دو چیز است، جشن انقلاب اسلامی و جشن سینمای ایران، گفت: به همه خانواده نجیب و بزرگ سینما تبریک می‌گویم، سینمایی که در چهار دهه گذشته فرصتی ساخت برای بلندآوازگی نام ایران با فیلم‌های فراوانی که ساخته شد،  با حضورهای موفق جهانی که پدید آمد، با نسل‌های متوالی و پیاپی که به توان سینمای ایران افزوده شد، سینمایی که هنوز فرا راه خود حرکت می‌کند و به پیش می‌تازد، هم برای اینکه سفیر فرهنگی هنری ایران در جهان باشد، پیشتاز گفت‌وگوی فرهنگی هنر ایرانی با جهان؛ همچنین برای اینکه نشان بدهد که می‌توان سینمایی انسانی، متفکرانه، شاعرانه و قصه‌دار داشت. همانطوری که ادبیات ایرانی در آن قله خویش این ترکیب چهارگانه را باهم داشت. انسانی، شاعرانه، متفکرانه و قصه‌دار.

صالحی در پایان گفت: بزرگانی مانند فردوسی در شاهنامه، نظامی‌ها و مولاناها در مثنوی و ده‌ها متفکر، شاعر انسانی قصه ساز ایرانی که ادبیات ایران را ساختند. امروز هم سینمای ایران با این چهار وجه به‌پیش می‌رود. پس به افتخار آینده سینمای ایران.

تقدیر از محمدعلی نجفی و منوچهر اسماعیلی

پس از سخنان وزیر ارشاد، کلیپی از محمدعلی نجفی کارگردان پخش شد. ابراهیم حقیقی و منوچهر شاهسواری روی سن آمدند و از نجفی تجلیل کردند.

نجفی در سخنانی روی سن گفت: چهل و هفت سال پیش زمانی که در محافل مذهبی و خانواده‌های مذهبی کمتر می‌شد از سینما صحبت کرد من با دو یار؛ آقای فخرالدین انوار و همسرم زهره به طور جد مسئله نمایش را پی گرفتیم. با همکاری ایشان نمایش "سربداران" را نوشتیم. برای اولین بار در یک مکان مذهبی توانستیم موسیقی را در حسینیه ارشاد پخش کنیم، اما میان نمایش یکی از تابلوها و پخش موسیقی، شخصی گفت کوروش آسوده بخواب که ما بیداریم و این همان سالی بود که در تخت جمشید این جمله شنیده شد.

مراسم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

پس از مراسم تجلیل از نجفی، نوبت به تجلیل و بزرگداشت منوچهر اسماعیلی دوبلور رسید که با پخش فیلمی از او همراه بود. برای تجلیل از این هنرمند، سعید راد بازیگر و ابوالحسن تهامی دوبلور روی سن آمدند.

اسماعیلی ابتدا گفت: در همه فیلم‌ها به شما سلام کردم و امشب شما جواب دادید. می‌خواهم من هم به سهم خودم از علی معلم یاد کنم که امسال اولین سالی است که در حضور ما نیست. زیاد از شما وقت نمی‌گیرم چرا که بعد از دیدن این صحنه‌ها حال خوشی ندارم و خیلی نمی‌توانم روی پا بایستم، اجازه دهید بنشینم.

در ادامه احسان کرمی از ابوالحسین تهامی دوبلور پیشکسوت بیان کرد: استاد منوچهر اسماعیلی از نوابغ کار هنری ایران در امر صداست. از آغازی که پا به هنر و فن دوبلاژ گذاشت من افتخار این را داشتم که 60 سال در کنار ایشان باشم و بیاموزم از منوچهر اسماعیلی.

وی ادامه داد: دو هنرمند بزرگ جهانی ویلیام هولدن و آنتونی کوئین که چندین بار منوچهر اسماعیلی به جای او صحبت کرده است وقتی به ایران آمدند و فیلم‌های خودشان را به زبان فارسی تماشا کردند گفتند که باور نمی‌کنیم ما زبان فارسی بدانیم و بتوانیم به فارسی صحبت کنیم. منوچهر اسماعیلی در تمام فیلم‌ها تلاش کرد صدای آن هنرپیشه را به زبان فارسی به جامعه فارسی‌زبان و مخاطب منتقل کند. ویلیام هولدن باورش نمی‌شد که به این خوبی به فارسی صحبت کرده باشد. منوچهر اسماعیلی به دوبله ایران شخصیت داد و اولین کسی بود که قدر هنر خود را می‌دانست و خود و هنرش را ارزان نمی‌فروخت و به دیگران که کوچکتر از او بودیم و راهش را ادامه دادیم آموخت که همچنان باشیم.

سعید راد نیز در تجلیل از منوچهر اسماعیلی گفت: وقتی به من گفتند که برای بزرگداشت اسماعیلی دعوت هستم بسیار ذوق‌زده شدم چرا که به گذشته رفتم زمانی که در سینما صدای صحنه نبود و ما مجبور بودیم در اتاق دوبله جای خودمان صحبت کنیم. ابتدا بلد نبودم و چند بار که رفتم دیدم دنیای بزرگی دارد و نیازمند حرفه‌ای‌هاست. هر وقت که صحبت می‌شد جای من قرار است اسماعیلی صحبت کند باورم نمی‌شد و خوابم نمی‌برد. در "تنگنا" که برایش جایزه گرفتم و "عقاب‌ها" او جای من صحبت کرد. اسماعیلی را نمی‌توان با کلمه ستایش کرد و کلمات در مقام او کم می‌آورد. من تنها می‌گویم برای منوچهر اسماعیلی به خاطر مقام و شکوهش یک دقیقه بایستید و دست بزنید.

معرفی برندگان بخش اقلام تبلیغاتی

در ادامه این مراسم نوبت به اعلام برگزیدگان بخش اقلام تبلیغاتی فیلم‌ها رسید که پس از پخش کلیپ "ای ایران" صورت گرفت.

داوران بخش مسابقه تبلیغات سی و ششمین جشنواره فیلم فجر متشکل از ابراهیم حقیقی، طاها ذاکر، سیف الله صمدیان، سپیده عبدالوهاب، میثم مولایی هستند که ابراهیم حقیقی، سیف الله صمدیان و میثم مولایی به نمایندگی از هیئت داوران به روی صحنه آمدند.

دیپلم افتخار طراحی بهترین نام واره (لوگو) فیلم تعلق گرفت به محمد روح الامین برای دو فیلم "خفه‌گی" و "رگ خواب".

محمد زمانی، کریم مهر آبادی، مسعود رفیع زاده، امیر شیبان خاقانی نامزدهای بخش بهترین آنونس بودند که از میان آن‌ها سیمرغ بلورین بهترین آنونس به مسعود رفیع زاده برای فیلم"خفه‌گی" اهدا شد.

در بخش بهترین عکس جواد جلالی برای فیلم" پریناز"، سید عبدالحسین نواب موسوی برای " تیک اف"، علی نیک رفتار برای "زادبوم"، امید صالحی برای "مالاریا" نامزدهای این بخش بودند که سیمرغ بلورین بهترین عکس به جواد جلالی برای فیلم "پریناز" تعلق گرفت.

در بخش بهترین پوستر، احسان رضا زاده برای فیلم "آوانتاژ" محمد روح الامینی برای" رگ خواب"، حامد مسعودی‌فر برای فیلم "ماحی"، احسان برآبادی برای فیلم "نگار" و بابک یادگاریان برای فیلم "هجوم" کاندید شدند که در این بخش سیمرغ بلورین به بابک یادگاریان برای فیلم "هجوم" اهدا شد.

مراسم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

تشکر می‌کنم از مردم که خرج ما سینمایی‌ها را می‌دهید 

آخرین بخش مراسم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به بزرگداشت اکبر عبدی اختصاص داشت که همانند دو بزرگداشت قبلی با پخش فیلمی از او همراه بود.

رسول صدرعاملی، مسعود ده نمکی، محمدرضا فروتن و بهرام بدخشانی برای تجلیل از عبدی به روی سن آمدند.

اکبر عبدی در ادامه درخواست کرد احمدرضا معتمدی نیز به روی صحنه بیاید. صدرعاملی در این بخش گفت: خوشحالم به خاطر کسی این بالا هستم که در طول این سال‌ها فقط یک بازیگر نبوده بلکه یک پدیده بوده است. او در طول همه آثارش هیچوقت ادا در نیاورد، نقش‌ها را به ما باوراند و خودش را به ما تحمیل کرد، به طوری که چاره‌ای جز دوست داشتن او نداشتیم.

معتمدی در این بخش گفت: به عنوان کسی که بیش از 30 سال سینما تدریس کردم و با سه نسل از بزرگان سینما کار کردم؛ به جرأت می توانم بگویم که استاد عبدی پرظرفیت‌ترین و پرظرافت‌ترین نقاش سینمای ایران هستند. ایشان یک نابغه در تصویرگری فیزیک و میمیک هستند. و این که فراتر از سینما، ایشان برای ما یک سرمایه و ثروت ملی هستند.

عبدی در سخنانی بیان کرد: من شانس بزرگی آوردم و با اشخاص بزرگی مثل تقوایی و حاتمی و ...کار کردم و با تنها کارگردانی که شش اثر داشتم، ده‌نمکی بود.

ده‌نمکی هم درباره عبدی اظهار کرد: او به من افتخار داد که با من کار کرد. پیشنهادم به آنهایی که می‌خواهند با عبدی کار کنند این است که رضایت خانمش را داشته باشند!

وی افزود: عبدی و شریفی‌نیا مثل تام و جری هستند، دعواهای آن‌ها را جدی نگیرید. خیلی‌ها در سینما مشهور و خیلی‌ها محبوب هستند ولی عبدی هم مشهور و هم محبوب است.

محمدرضا فروتن هم گفت: بزرگان در سینما بسیار هستند، به دو بزرگ ارادت دارم، یکی مرحوم خسرو شکیبایی که برایم پر از عشق بود و دومین فرد اکبر عبدی است که نبوغ او حیرت همه را برانگیخته است. جدا از نبوغ خدادادی او خوش قلبی و صفای دل او است که با انسان‌های زیادی همدردی کرده است. امیدوارم با مراقبت از خود از دل و عشق ما نسبت به خودشان مراقبت کنند.

عبدی نیز طی سخنانی بیان کرد: ایام فاطمیه است و چون همسرم سیده است این ایام را تسلیت می‌گویم. از همسر و مادرم تشکر می‌کنم و از شما مردم عزیز که حتی فیلم‌های مزخرف هم که بازی کردم لطف کردید و دیدید و چیزی نگفتید.

وی ادامه داد: از وزیر ارشاد و دوستان و همراهان او تشکر می‌کنم، از مردم که خرج ما سینمایی‌ها را می‌دهید و با وجود فیلم‌های "در پیت" می‌روید و فیلم‌ها را می‌بینید و امیدوارم که روزیتان زیاد باشد. برای همه خانواده‌هایی که در حوادث اخیر عزیزان خود را از دست دادند آرزوی صبر و برای از دست رفتگان طلب آمرزش دارم.

عبدی افزود: از خداوند تشکر می‌کنم چرا که عزتی که خداوند به آدم می‌دهد با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. هیچ هنرمندی رزومه استاد اسماعیلی را ندارد. او فرشچیان سینمای ایران است. سینما 50 درصد صداست و 50 درصد تصویر است و او با صدای خود تصویر را هم پر کرده است. اسماعیلی در فیلم "مادر" به جای من، جمشید هاشم پور، محمدعلی کشاورز، محمود بصیری صحبت کرده است. در "هزاردستان"، "دزد عروسک‌ها"، "ای ایران: و خیلی از فیلم‌های دیگر کاستی من را با صدای مخملی‌اش پر کرده و من را دو برابر در فیلم نشان داده است. دست او و همکارانش را می‌بوسم. آرزوی سلامت برای بزرگان سینمای ایران دارم و برای همه عزیزانی که بیمار هستند، امیدوارم که تن همه سلامت باشد.

رقابت 25 فیلم در بخش سودای سیمرغ

امسال 22 فیلم بلند داستانی، دو فیلم مستند، یک فیلم بلند انیمیشن و چهار فیلم کوتاه در جشنواره فجر به رقابت خواهند پرداخت و فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) همزمان با تهران در 31 استان کشور نیز به نمایش درخواهند آمد.

همچنین پنج فیلم "قهرمانان کوچک"، "دنیای کیف‌ها"، "فیلشاه"، "دزد و پری 2" و"شکلاتی" به عنوان نمایندگانی از سینمای کودک در بخشی تحت عنوان" سیمرغ و پروانه‌ها" به مدت پنج روز از 14 تا 18 بهمن در سالن‌های اصلی سینماهای مردمی جشنواره فیلم فجر در تهران همچنین سینماهای منتخب نمایش‌دهنده فیلم‌های جشنواره در مراکز استان‌ها نمایش داده می‌شود.

پنجشنبه در اولین روز جشنواره فجر تعدادی از فیلم‌ها در سینماهای مردمی روی پرده رفتند. جمعه 13 بهمن فیلم‌های "کامیون" به کارگردانی کامبوزیا پرتوی، "جاده قدیم" ساخته منیژه حکمت و "فیلشاه" ساخته هادی محمدیان در پردیس سینمایی ملت که سالن اصحاب رسانه است به نمایش درمی‌آید و پس از اکران هر فیلم نمایندگان رسانه‌های مختلف کشور با عوامل تولید کننده هر فیلم به گپ‌و‌گفت خواهند پرداخت.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر 12 تا 22 بهمن ماه به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده برگزار می‌شود.