سرویس سینمایی هنرآنلاین: چهارمین روز برنامه "دو قدم تا سیمرغ"، ویژه معرفی فیلم‌های حاضر در جشنواره که در پردیس ملت با اجرای منصور ضابطیان برگزار می‌شود به یک فیلم کمدی و یک فیلم دفاع مقدسی اختصاص داشت.

"مصادره" به کارگردانی مهران احمدی و تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی اولین فیلمی بود که درباره آن صحبت شد. احمدی که پس از سال‌ها فعالیت در عرصه بازیگری اولین فیلم بلند سینمایی خود را کارگردانی کرده است، در این برنامه گفت: کارگردانی از نظر من یک مسئولیت سنگین است و نمی‌توان ساده انگارانه به آن فکر کرد. جدای از آن من بازیگری را خیلی دوست دارم و قرار نیست هیچوقت از آن دست بکشم.

او درباره قصه فیلم "مصادره" توضیح داد: خلاصه داستانی که از این فیلم منتشر شده، برگرفته از یک دیالوگ در یک سکانس حساس از فیلم است که می‌گوید ایران خیلی بزرگ است، اما همه در آن بد شانسیم و این شعار فیلم نیز محسوب می‌شود. البته نخواستیم حرف بزرگ و مهیبی بزنیم و معتقدم می‌توان از ظرفیت‌های ایران بزرگ به نحو بهتری استفاده کرد، چون همه ما به این جامعه علاقه‌مندیم و می‌دانیم که می‌توانیم از این موهبت‌هایی که خدا به ما اعطا کرده به نحو بهتری استفاده کنیم.

در ادامه محمدحسین قاسمی تهیه کننده درباره انتخاب ژانر فیلم‌هایش در مقام تهیه کننده، بیان کرد: هر کدام از کارهای من حال و هوای خاص خود را دارد و یک ژانر خاص کار نمی‌کنم، اما می‌خواهم هر کاری که انجام می‌دهم دغدغه‌ای از من باشد. "مصادره" موضوع جذابی داشت که باعث شد آن را کار کنم. این فیلم در بخش‌های مختلف سختی‌های خاص خود را داشت به خصوص در تولید، اما در همه حال لبخند بر لب همه ما بود و ویژگی‌های اثر محرک خوبی برای همکاری با مهران احمدی بود.

وی همچنین درباره زمان اکران فیلم گفت: من هم مثل بقیه همکارانم علاقه‌مندم که اکران عید را داشته باشم و امیدوارم شرایطش فراهم شود. "مصادره" برای مخاطب و مردم ساخته شده و تمام تلاشمان بر این است که احترام به بیننده را حفظ کنیم.

قاسمی بیان کرد: من چند فیلم جشنواره امسال را دیده‌ام و به نظرم رقابت سختی داشته باشیم، ضمن اینکه تعداد فیلم‌های خوبی که بیرون از جشنواره هستند نیز کم نیستند. به هر حال امیدوارم در این رقابت بهترین اتفاق‌ها رخ دهد.

در پایان احمدی در پاسخ به اینکه دوست دارید کدامیک از بخش‌های این فیلم برنده سیمرغ باشد، گفت: برای من سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران خیلی ارزشمند است، چون فیلمی است که برای مردم ساخته شده ضمن اینکه رضا عطاران و همه بازیگران و عوامل برای این فیلم خیلی زحمت کشیدند.

روز چهارم برنامه

دومین فیلم در چهارمین روز از این برنامه به فیلم"سرو زیرآب" اختصاص یافت که محمد علی باشه آهنگر بعد از فیلم "ملکه" آن را کارگردانی کرده است.

این ویژه برنامه با حضور سیدحامد حسینی تهیه کننده، علیرضا زرین دست فیلمبردار، ستاره اسکندری بازیگر، حسین فلاح دستیار کارگردان و برنامه ریز و حسین باشه آهنگر بازیگر این فیلم و بدون حضور کارگردان آن برگزار شد.

در ابتدا سیدحامد حسینی تهیه کننده این فیلم سینمایی اشاره کرد: محمدعلی باشه آهنگر کارگردان فیلم به دلیل روزهای فشرده قبل از جشنواره و رساندن به موقع اثر امکان حضور در این نشست را پیدا نکرد.

علیرضا زرین دست نیز در ادامه این سخنان بیان کرد: حضور ما بدون کارگردان معنایی ندارد چون همه عوامل با ایشان قدم به قدم تا پایان راه آمده‌اند و رهبری یک گروه بزرگ را به عهده داشتند. این فیلم تاکنون برای تعدادی از اهالی سینما به نمایش درآمده و خوشبختانه بازخوردهای خوبی را شاهد بودیم.

ستاره اسکندری نیز درباره ویژگی‌های این فیلم سینمایی گفت: خاصیت کارگردانی که سابقه ساخت فیلم در زمینه جنگ دارد این است که جنگ را از نگاه صلح روایت می‌کند. این فیلم حکایت سربازانی از قوم و نژادهای گوناگون است اما نگاهی فرامرزی دارد.

حسینی نیز در تکمیل این توضیح عنوان کرد: "سرو زیر آب" قصه‌ اتفاقات و روزگاری است که بر شهدا و خانواده‌هایشان گذشته و اساس روایت در نبرد اهواز و جریان‌های اطراف آن است.

حسین باشه آهنگر نیز به غیبت پدر اشاره کرده و توضیح داد: عدم حضور ایشان را حمل بر کم اهمیتی یا جسارت نگذارید. پدر این روزها با توجه به زمان اندکی که تا شروع جشنواره باقی مانده به شدت درگیر انجام مراحل پایانی است تا فیلم را در بهترین شرایط به فجر برساند.

زرین دست در توضیح محتوای این اثر نیز گفت: یکی از مهمترین عناصر کلیدی فیلم خطای چند آدم است، بدون اینکه خودشان تعمدی داشته باشند، اما به هر حال اشکالی در کار پیش آمده و به جایی می‌رسد که چند مدعی پیدا می‌شود و اینها برای بهبود اوضاع دست به کارهایی می‌زنند که خواست فیلمنامه است. در این مسیر مکان‌هایی برای فیلمبرداری انتخاب شده بود که کار را با همه آنچه پیش از این در سینمای ایران دیدیم متفاوت می‌کرد. در یکی از سکانس‌ها بیش از 500 عدد چراغ استفاده کردیم و سیم کشی و برق کشی تصویر جالبی در پشت صحنه خلق کرده بود. البته تلاشی که برای این کار شد فقط از طرف یک عنصر نبود و تمام نیروها سعی کردند هرچه داشتند را به بهترین شکل ارائه دهند.

فلاح در ادامه گفت: به نظر من تا زمانی که کار مقابل دید تماشاگران قرار نگیرد نمی‌توان درباره ابهت و زحمتی که دوستان کشیده‌اند صحبت کرد.

حسینی در پاسخ به اینکه هزینه‌های فیلم چقدر تمام شده عنوان کرد: سعی کردیم خیلی گران تمام نشود اما کار به گونه‌ای بود که برخی هزینه‌ها را می‌طلبید. از لحاظ لوکیشن ما در 4 استان و 8 شهر با یک تیم 120 نفر باید جابه جا می‌شدیم و در یکی از لوکیشن‌ها در فضای 9 هزار متری باید دکور می‌زدیم. ضمن اینکه پروداکشن یک کار جنگی با روایاتی از زوایای گوناگون به هیچ عنوان کم هزینه نیست.

ستاره اسکندری در ادامه گفت: شاید این سختی‌هایی که دوستان اشاره می‌کنند کمتر شامل من شده باشد. من در بخش‌هایی از فیلم که در استان لرستان کار شد بازی کردم و یک تجربه دوست داشتنی برایم رقم خورد، اما روز اول که سر صحنه آمدم و ترکیب نور و صحنه را دیدم، انگار وارد تونل زمان شده و به سال‌های اول دهه 60 رفتم. حال و هوایی برایم زنده شد که تا کنون در هیچ پروژه‌ای تجربه نکرده بودم.

تهیه کننده فیلم سینمایی "سرو زیر آب" درباره اکران این فیلم عنوان کرد: وقتی وارد یک اتفاق شکوهمند می‌شویم دیگر هدایتش دست ما نیست. بلکه طبیعت کار شما را به سوی مقصد می‌کشاند. همه این سختی‌ها ما را از حسی که داشتیم جدا نکرد و همه گروه بر هر دشواری که وجود داشت وفادار ماندند. ما در تولید سعی کردیم هر آنچه به اکران کمک می‌کند را لحاظ کنیم و امیدوارم نتیجه خوبی بگیریم.

وی افزود: در بخش طراحی صحنه و لباس کار یکی از جذاب‌ترین فیلم‌هایی است که مشاهده خواهید کرد. ما در این فیلم زیرساخت‌هایی تدارک دیدیم که تاکنون اتفاق نیفتاده بود. به عنوان مثال در یکی از سکانس‌ها لوکیشن ما به ریل راه آهن و قطاری تبدیل شد که وزارت راه با آگاهی از این مسئله بیان کرده بود. تا به حال سابقه نداشته قطار و متعلقاتش در جایی غیر از محل خودش بازسازی شود.

این تهیه کننده در پایان گفت: بهترین سیمرغی که ممکن است نصیب ما شود بهترین فیلم از نگاه مردم است. این نتیجه یعنی زحمات همه اعضا دیده شده است.

در پایان این برنامه از مواد و اقلام تبلیغاتی فیلم‌ها رونمایی شد.