سرویس سینمایی هنرآنلاین: ابراهیم ایرج زاد کارگردان فیلم سینمایی "تابستان داغ" در گفتگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره تازه‌ترین فعالیت خود گفت: مشغول نگارش فیلمنامه فیلم دومم هستم. چرا که با یک حساسیت و وسواسی کار را پیش می‌برم تا به شکل ایده آلی که مدنظر است برسم. به همین خاطر با ریتم کندی ماجرا پیش می‌رود. تلاش می‌کنم فیلمنامه که به شکل کامل آماده شد، کارهای تولید را پیش ببرم.

وی در پاسخ به این سوال که جوایزی که از آن "تابستان داغ" شد تا چه اندازه روی این وسواس تاثیرگذار بوده است، بیان کرد: این وسواس همیشه همراه من است. زمانی که فیلمنامه "تابستان داغ" هم بدست من رسید، با وجود این که کامل بود اما بسیار بازنویسی شد تا به مرحله فیلمبرداری رسید. ضمن این که جوایزی که "تابستان داغ" کسب کرد باعث شد تا نه تنها سطح انتظار دیگران از من بالا برود بلکه انتظارخودم از خودم بالا رفته به این دلیل که دوست دارم کار بعدیم قدمی رو به جلو باشد. در نهایت این که خشت اول تولید یک اثر فیلمنامه است که وقتی درست نباشد، شروع تولید کار عاقلانه‌ای نیست.

 ایرج زاد همچنین درباره انتخاب بازیگر در هنگام نگارش فیلمنامه نیز اظهار کرد: بیشتر از اینکه به بازیگر فکر کنم به کاراکتر فکر می‌کنم و وقتی به شکل ایده آل رسید بعد به ایده‌ال‌ترین بازیگران برای آن کاراکتر فکر می‌کنم؛ اما اینکه بخواهم در هنگام نگارش مهندسی کنم تا فلان بازیگر حتما حضور داشته باشد، مطلقا به آن فکر نمی‌کنم.

کارگردان"تابستان داغ" با اشاره به اینکه انتخاب عنوان یک اثر کار بسیار سختی است گفت: عنوان آثارمم مخیلی دیر خودشان را نشان می‌دهند و بیشتر از دل فیلمنامه در می‌آیند. از همین رو هنوز فیلمنامه کامل نشده و عنوانی هم برای آن انتخاب نکرده‌ام.

 وی در ادامه به حضور بین‌المللی فیلم خود اشاره کرد و افزود: تا جایی که می‌دانم حضور در جشنواره‌ای در امریکا، احتمالا چین، آلمان و سوئیس را پیش رو داریم، اما هنوز هیچ یک رسمی نشده به این دلیل که تا زمانی که سایت خود جشنواره به شکل رسمی اعلام نکرده باشد چیزی مشخص نیست، اما احتمال حضور ما در این جشنواره‌ها وجود دارد.

این کارگردان که سال گذشته خود یکی از فیلم اولی‌های جشنواره فیلم فجر محسوب می‌شد، درباره حذف بخش نگاه نو از جشنواره فیلم فجر و تغییراتی که در آن حاصل شده است، اظهار کرد: اتفاقی که امسال در جشنواره فیلم فجر افتاد آن را در شکل ظاهری حرفه‌ای‌تر کرده و کم شدن تعداد فیلم‌ها آن را به استاندارد بین المللی نزدیک کرده است، اما پکیج جشنواره‌های سینمای ایران همه سلیقه‌ها را مدیریت نمی‌کند. در اروپا و امریکا مجموعه‌ای از جشنواره فیلم‌های مستقل، بدنه، بخش خاص، فیلم کوتاه، انیمیشن و... در تقویم سالیانه وجود دارد که شرایط بروز و نمایش را برای تمامی فیلم‌ها فراهم می‌کنند و از این بابت همه سلیقه‌ها به شکلی ارضا می‌شوند، اما در سینمای ما اول و آخر همه جشنواره‌ها فیلم فجر است و بقیه جشنواره‌هایی که وجود دارند نیز به شکلی هم راستا با فجر هستند و نگاه متفاوتی ندارند. این جشنواره‌ها سیاست منحصر به فردی ندارند به همین خاطر این نقیصه باعث می‌شود همه فشارها و سلیقه‌ها به سوی فیلم فجر باشد و انتظار از جشنواره فجر بالا برود. باید از سمت سیاستگذاران فکری اساسی برای آن شود.

وی ادامه داد: بخش فیلم‌های اول امسال حذف شده و این فیلم اولی‌هایی هم که حضور دارند با مشخصات فیلم اولی تنها یک فیلم بیشتر نیست و آن دو فیلم دیگر کارگردان‌هایشان را نمی‌شود فیلم اولی تلقی کرد و این خودش باعث می‌شود انرژی عظیمی را از دست بدهیم و حتی سرکوب کنیم. ما به فستیوالی نیاز داریم که نیروهای جوان بتوانند در آن حضور داشته باشند و داوری شوند. این انرژی باید بتواند وارد سینمای ایران شود و خودش را بهتر نشان دهد. باید یک کارشناسی در این مسئله صورت گیرد و یک بار برای همیشهه تکلیف همه را با آئین نامه فجر روشن کنند و کلیت جشنواره‌های سینمای ایران را مهندسی کرده تا موازی کاری نکنند و همه سینمای ایران را تحت پوشش خود قرار دهند.

ایرج زاد عنوان کرد: در گلدن گلوب یا اسکار همه چیز تفکیک شده است و حتی ریز به ریز شده است و همه سلیقه‌ها و گروه‌های فعال این حضور را موثر دانسته و تلاش می‌کنند شرایط بهتری داشته باشند. به طور مثال در سینمای ما بازیگر کمدی و درام هر دو در جشنواره فیلم فجر یک جایزه دارند در حالیکه کاملا دو سبک متفاوت از هم هستند.

 وی در خاتمه اظهار کرد: آرزو می‌کنم شرایط سینمای ایران به شکلی پیش برود که اهالی سینما کمتر سرخورده و بیشتر مشتاق به کار شوند و همه اقشار سینمای ایران این انتظار را از سیاستگذاران سینما دارند که امید را به آن‌ها تزریق کنند و یاس و سرخوردگی از آنها دور شود.