سرویس سینمایی هنرآنلاین: کامبوزیا پرتوی پس از 12 سال با فیلم "کامیون" در بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد که این فیلم امروز جمعه 13 بهمن در اولین روز جشنواره در پردیس ملت برای اهالی رسانه به نمایش در می‌آید.

"کامیون" با مدیریت فیلمبرداری تورج اصلانی در مرزهای سوریه و عراق، در روستاهای اطراف منطقه سیلوانا در استان آذربایجان غربی، در شهرهای ارومیه و میانه و در نهایت در لوکیشن‌های مختلف در تهران فیلمبرداری شده است و سعید آقاخانی، نیکی کریمی، تروسکا جولا، رامین راستاد، یعقوب پرسا، نسرین مرادی و... در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

پرتوی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فضای فیلم جدید خود گفت: "کامیون" مانند فیلم‌های قبلی من با محور خانواده و اینکه خانواده چیست، کار شده است و به بنیان خانواده می‌پردازد. این فیلم در ادامه فیلم‌های قبلی من است و شباهت‌هایی با آن‌ها دارد، چون نگاه من تغییر نکرده و این فیلم هم در ادامه نگاهی است که تا الان به سینما و جهان‌ پیرامونم داشته‌ام.

کارگردان فیلم "کافه ترانزیت" ادامه داد: قصه درباره زنی است که به دلیل حمله ‌داعشی‌ها حرکت می‌کند به سمت تهران تا بتواند به شوهرش بپیوندد. برای طی این مسیر با یک کامیون عبوری که بار به کردستان برده همراه می‌شود و در تهران آواره می‌شود. در واقع فیلم روایتی است از رابطه بین این زن، راننده کامیون و بچه‌هایش.

پرتوی درباره ایده و چگونگی شکل گیری آن بیان کرد: این فیلم را سال 2000 میلادی نوشتم و انگیزه ساخت آن وجود داشت. آن زمان داعش نبود و صحبت از طالبان بود، من هم قصه را بر آن اساس نوشته بودم، در آن زمان قرار بود بهروز وثوقی در این فیلم بازی کند و بخش اعظمی از فیلم در ترکیه می‌گذشت، اما از آن زمان هر بار که خواستم فیلم را بسازم این فرصت فراهم نشد. تا اینکه سال گذشته تصمیم به ساخت فیلم گرفتم  و مجدد آن را بازنویسی کردم و تحقیق دوباره انجام دادم. ابتدا قرار بود خانم کریمی تهیه کننده کار باشد که نشد و بنیاد فارابی هم نه تنها کمک نکرد بلکه به گونه‌ای رفتار کرد که حتی کریمی مجبور شد از تهیه کنندگی کار کنار بکشد و خودم این کار را برعهده گرفتم.

کامیون

وی درباره انتخاب بازیگران این فیلم نیز بیان کرد: ملاک انتخاب من برای بازیگرانم نزدیک بودن این افراد به شخصیت‌هایی بود که در فیلمنامه داشتم. آنچه را که در ذهنم بود انتخاب کردم. با سعید آقاخانی پیش از این کار کرده بودم و توانایی‌های او را می‌شناختم و "کامیون "فرصت خوبی برای همکاری مجدد با او بود، ضمن این که سعید آقاخانی در "کامیون" نقش جدی دارد. آشنایی او به زبان کردی یکی دیگر از دلایل انتخاب او بود. من خیلی از نتیجه کار او راضی هستم، یعنی فکر می‌کنم یکی از شانس‌هایی که این فیلم داشت، حضور سعید آقاخانی بود.

پرتوی در ادامه گفت: فیلم جاده‌ای نیست و فقط 20 دقیقه ابتدایی آن در جاده است و باقی فیلم بیشتر در خیابان می‌گذرد و در تهران اتفاق می‌افتد.

کارگردان "بازی بزرگان" درباره آثار حاضر در جشنواره و تغییراتی که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر رخ داده است، گفت: کم کردن تعداد فیلم‌ها و اینکه فرصت مناسبی در اختیار اصحاب رسانه قرار گرفته تا بتوانند با آرامش و در زمان بیشتری فیلم‌ها را ببینند و همچنین انتخاب زمان اکران فیلم‌ها براساس قرعه کشی، به نظرم فکر خوبی بود و باید دید در اجرا و مدیریت این اتفاقات در آینده چه پیش می‌آید.

پرتوی ادامه داد: درسال‌های اول برگزاری جشنواره همین‌گونه بود و تعداد محدودی فیلم بودند که با هم رقابت می‌کردند. با این شرایط رقابت فیلم‌ها، فضا به سمت جشنواره‌ای بودن نزدیک می‌شود. اگر قرار باشد تمام فیلم‌هایی که در یکسال گذشته ساخته شده‌اند در جشنواره فجر حضور داشته باشند قطعا جریان این رویداد تغییر پیدا می‌کند، اما حجم کم فیلم‌ها فضا را به جشنواره بودن نزدیک‌تر می‌کند.

فیلم کامیون

وی در خاتمه درباره رقابت "کامیون" با سایر آثار به نمایش درآمده در جشنواره عنوان کرد: همین که جایی باشد تا در فرصتی مناسب بتوان فیلم را به نمایش گذاشت و بازخوردها را دید خیلی خوب است، حالا رقابتی هم اگر در این بین باشد چه بهتر. جشنواره این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید تفکرات سایرین را درباره اثر خود ببینید و بشنوید و برای اکران فیلمتان تصمیم بگیرید و این اتفاق خوبی است.